دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
1

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقش محوری خواص در احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، خاطر نشان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه حکم فرما شود، دیگر منکر در جامعه رواج پیدا نخواهد کرد؛ بنابراین عموم مردم باید در این مسئله ورود کنند تا مبادا ضد ارزش‌ها مقبولیت اجتماعی پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سیدمحمد غروی در مراسمی که به مناسبت روز ششم محرم در محل جامعه مدرسین برگزار شد، ترک امر به معروف و نهی از منکر را عامل بی‌تفاوتی جامعه نسبت به اتفاقات پیرامون خود ارزیابی کرد و اظهار داشت: امام حسین -علیه السلام- برای احیای اسلام قیام کردند و به شهادت رسیدند؛ چرا که فساد، جامعه اسلامی را فراگرفته بود.

وی ادامه داد: جریان خلافت به جایی رسیده بود که یزیدی که اهل فسق و فجور و شُرب خَمر بود، حاکم جامعه اسلامی شده بود و به جای آن‌که سنت‌های پیامبر -صلی الله علیه و آله- و معروف‌ها به اجرا درآیند، بدعت‌ها و منکرها حاکم شده بود و مردم نیز نسبت به آن بی‌تفاوت بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر امام حسین -علیه السلام- این شرایط را می‌پذیرفت، دیگر چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند؛ لذا حضرت از پذیرش بیعت با یزید امتناع کردند و در بیانات مختلفی که داشتند، علت این حرکت را اصلاح امت پیامبر -صلی الله علیه و آله- معرفی کردند.

استاد حوزه علمیه قم ضمن بازخوانی بخشی از وصیت نامه امام حسین -علیه السلام- به محمد حنفیه، ابراز داشت: حضرت برای قدرت قیام نکردند؛ بلکه برای اصلاح امتی قیام کردند که دچار فساد شده بود و حتی برخی از خواص اصحاب پیامبر -صلی الله علیه و آله- نیز هویت خود را از دست داده بودند.

هدف امام حسین -علیه السلام- احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر بود

وی هدف امام حسین -علیه السلام- را احیای دو واجب امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و افزود: بالاترین امر به معروف و نهی از منکر، احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر است که حضرت سید الشهداء -علیه السلام- به عنوان هدف قیام خود معرفی می‌کنند؛ چرا که علی رغم وجوب امر به معروف بر همه جامعه اسلامی، در پاره‌ای از موارد، نقش خواص نقش محوری است. یعنی باید ابتدا آن‌ها به میدان بیایند تا سایرین نیز ترغیب شوند.

آیت الله غروی خاطر نشان کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه حکم فرما شود و مردم کسی را که مرتکب اعمال ضد ارزشی می‌شود مورد سؤال قرار دهند، دیگر منکر در جامعه رواج پیدا نخواهد کرد؛ بنابراین عموم مردم باید در این مسئله ورود کنند تا مبادا ضد ارزش‌ها مقبولیت اجتماعی پیدا کنند.

وی ضمن تأکید بر لزوم توجه به حقایق قیام عاشوراء گفت: اگر چه گریه بر حضرت سید الشهداء در روایات بسیار مورد تأکید قرار گرفته است؛ اما هدف از اقامه عزای حسینی، بازگو کردن حقایق حسینی است.

نباید اجازه دهیم که عزاداری‌ها دچار بدعت شوند

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید به اهداف اهل بیت -علیهم السلام- توجه داشته باشیم و بدانیم که همه چیز برای حفظ دین است. نباید اجازه دهیم که عزاداری‌ها دچار بدعت شوند و فقط ظاهری از آن‌ها باقی بماند و افرادی به واسطه این تصور غلط، اصرار بر گناه کرده و گمان کنند که با صرف گریه بر اباعبدالله -علیه السلام- همه گناهان بخشیده می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha