یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
توکلی

حوزه / یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: امام (ره) در اولین روز ورودشان به ایران فرمودند ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم. همین سخن، دلیلی شد تا مسیر پیش روی هنر هفتم مشخص شود.

رسول توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: سینما بعد از انقلاب اسلامی به اخلاقیات پیوند خورد و همین عامل هم باعث ماندگاری و اعتلای فیلم‌های ایران در سراسر جهان شد. از نگاه من اولین قدم برای رشد سینمای ایران حضرت امام (ره) برداشت زیرا وی با کلام خود در اولین روز ورودشان به ایران مسیر هنر هفتم را مشخص کردند.

وی افزود: امام فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم». البته وقتی از اخلاقیات دینی و انسانی در کارهای نمایشی حرف می‌زنیم منظورمان نادیده گرفتن عواملی چون جذابیت برای آثار نمایشی نیست چون سینما بدون جذابیت راه به جایی نخواهد برد، برای همین پیوند توامان اخلاق و جذابیت است که برای هنر این سرزمین می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

این بازیگر تصریح کرد: متأسفانه در شرایط فعلی آنگونه که باید اخلاقیات انسانی مدنظر قرار نمی‌گیرد. گواه بارز این ادعا را در مواجه با هنرمندان پیشکسوت شاهد هستیم. سینما نباید قدیمی را فراموش کند. این موضوع متأسفانه رخ داده و تعدادی از هنرمندان برای گذران زندگی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند البته شخصا چون از همان ابتدای کارم، درآمدزایی خود را وابسته به سینما نکردم از این مسئله ضربه نخوردم اما افرادی که امروز پیر شده‌اند و دیگر پیشنهاد کار ندارند برای گذاران زندگی با سختی های عدیده مواجه هستند!

وی در بخش دیگری از سخنانش به سینمای دفاع مقدس اشاره کرده و گفت: از اولین کارهای من در سینما، فیلم «عبور از میدان مین» بود. این فیلم در ژانر دفاع مقدس بود. فیلم‌های این ژانر در هشت سال جنگ تحمیلی توانست تصویرگر خوبی برای رشادت‌های رزمندگان باشند. بعد از انقلاب این روند ادامه پیدا کرد و تا به امروز هم ادامه دارد. سینمای دفاع مقدس هیچگاه تکراری نمی‌شود چون به تعداد اتفاقاتی که در هر روز این جنگ هشت ساله رخ داده می‌توان فیلم یا سریالی دفاع مقدسی تولید کرد البته توصیه می‌کنم ورود به این حوزه با دانش کافی همراه باشد تا اثر تولیدی بتواند مخاطب را جذب کرده و روی او تاثیر بگذارد.

توکلی در انتها درباره آثار دینی سینما و تلویزیون هم چنین توضیح داد: در ژانر سینمای دینی آثار بسیاری خوبی تولید شده‌اند بخشی از این آثار در ژانر تاریخی بود و تعدادی دیگر در قابل دفاع مقدس تولید شده‌اند. در تلویزیون نیز بارها این امر رخ داده است اما متاسفانه در سال‌های اخیر نگاه به این گونه به شدت سطحی و تکراری شده است برای همین هم دیگر از کارهای فاخر گذشته محروم شده‌ایم. برای رهایی از این معضل پیشنهادم این است تا از وجود متخصصان بیشتر استفاده شود نه آنهایی که می‌خواهند با ظاهرسازی کار کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha