شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تبریز

حوزه/ نشست تخصصی «بررسی ابعاد حقوقی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم» با حضور جمعی از متخصصان و حقوقدانان در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، نشست تخصصی «بررسی ابعاد حقوقی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم» به همت کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه و با همکاری گروه حقوقی ـ قضایی مجمع عالی بسیج سپاه عاشورا با حضور جمعی از متخصصان و حقوقدانان برجسته استان در تبریز برگزار شد.

در این نشست تخصصی که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم شروع شد، اهانت به ساحت مقدس قرآن، اقدامی اسلام هراسانه و منافی قوانین بین‌المللی مطرح شد و کارشناسان امر بر ضرورت طرح دعاوی در دادگاه‌های بین‌المللی، ورود حقوقی و قضایی و همچنین تبیین ابعاد مختلف قضیه تأکید کردند.

حجت‌الاسلام ابوالفضل عباسی ولایی مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت در این نشست با محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس قرآن، توهین را نشان از تعطیلی منطق دانست و گفت: متأسفانه این حرکات با برچسب آزادی بیان انجام می‌شود، در حالی که «بیان» به معنی سخنی با تحلیل و استدلال است، در حالی که اهانت یعنی تعطیلی منطق.

وی با اشاره به توطئه‌هایی که در راستای اسلام هراسی از سوی دشمنان برنامه‌ریزی شده است، طرح کرد: اگر آنان اهانت به مقدسات دینی را آزادی بیان می‌دانند، پس چراکه نسبت به قضیه هولوکاست این آزادی بیان وجود ندارد؟ مگر هولوکاست یک واقعیت تاریخی نیست؟

عباسی ولایی به آیه ۵۹ سوره انفال «وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لَا یُعْجِزُونَ» نیز اشاره و تأکید کرد: خداوند متعال گوشزد کرده است که این حرکات نشان از اقتدار و قدرت آنان نیست بلکه نشانه‌ اضمحلال و ضعف آنان است.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت با تأکید بر اینکه دشمنان اسلام چند سال است که بی‌پرده به میدان می‌آیند، چراکه از میزان گرایش مردم در کشورهای غربی به اسلام به هراس افتاده‌اند، گفت: برای مقابله با گسترش اسلام در کشورهای غربی به اهانت و تمسخر متوسل می‌شوند، چراکه نهایت رشد و ترقی آنان توهین و جسارت است.

وی با بیان اینکه در سوره نجم نیز خداوند متعال در این رابطه گوشزد کرده است و آیه ۳۰ سوره نجم «ذَلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَی» تصریح و تلویح دارد، افزود: خداوند می‌داند چه کسانی از مسیر حق خارج شده و تأکید دارد صحنه را به خوبی و به دقت دریابیم.

عباسی ولایی با اشاره به اینکه اهانت و جسارت به مقدسات مذهبی مسلمانان نشان از سقوط انسانیت بوده و تمسخر نقطه سقوط است و اگر نقد و حرفی دارند می‌توانند بیان کنند یا جمله‌ای همانند آیات قرآن بیاورند، اظهار کرد: آنان در مقابل عظمت و اقتدار قرآن کریم عاجزاند و تهی مغزانند و توهین و جسارت کار این افراد فرد تهی مغز است.

وی با تأکید بر اینکه قرآن کریم گوشزد کرده که از این اتفاقات به‌ویژه در آخرالزمان بسیار رخ خواهد داد، گفت: حضرت آقا در این برهه بر اهمیت جهاد تبیین تأکید کرده‌اند که همان جهادکبیر طرح شده در آیه ۵۲ سوره فرقان «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» است که پیامبر گرامی اسلام نیز در برهه‌ای بر آن تأکید کردند؛ جهاد تبیین از زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده و باید با قرآن و استدلال اقدام به جهاد تبیین در این رابطه کرد.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور روحانیت در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه قلب‌ها و سجایای کفار قرن ۲۱ از جنس کفار زمان بعثت رسول الله است، یادآور شد: قرآن در آیه ۱۸ سوره بقره «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَرْجِعُونَ» بر این امر تأکید داشته که بدانید قلب‌های کفار مشابه بوده و در حقیقت کفار قرن ۲۱ همان کفار زمان بعثت هستند، چراکه قلب‌هایشان مشابه بوده و هرچند در صنعت پیشرفت داشته‌اند، اما سجایایشان همان است و نهایت پیشرفت اخلاقی‌شان نیز توهین و تمسخر است.

وی با بیان اینکه طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب صحنه را باید خوب تحلیل کنیم، افزود: این تحرکات نشان قوت دشمن نیست، بلکه نشان ضعف و جهالت محض و وحشیت محض آنان است و می‌خواهند با این اقدامات مسلمانان را به اقدام متقابل بکشانند که در حقیقت تله‌ای برای مسلمانان است و نباید به این دام افتاد، بلکه باید با منطق، استدلال و بر اساس منطق قرآن پیش رفت.

عباسی ولایی با اشاره به ماجرای کنفرانس بین‌المللی «جنگ تمدن‌ها» در شهر نیکوزیا با حضور ساموئل هانتینگتون، گفت: آنان کاری به تعامل با تمدن‌ها ندارند، بلکه هدفشان جنگ تمدن‌هاست و در سخنان خود نیز تأکید کردند که دین اسلام بزرگترین چالش در مقابل آمریکا به‌عنوان پرچمدار لیبرال دموکراسی است و بر این اساس اسلام هراسی را محور قرار داده‌اند.

مرتضی عبدی رئیس کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز در این نشست تخصصی با تأکید بر اینکه اجانب سال‌هاست قرآن کریم را آماج اهانت‌ها و تشرهای خود قرار داده‌اند، گفت: دشمنان اسلام در شرایطی دست به اهانت و تنفرسازی مذهبی می‌زنند که مسیر حرکت آن را موفق ارزیابی کنند و این تحرکات نشان از اثرگذاری مبانی فکری اسلام در عرصه جهانی است.

وی با تأکید بر گسترش روزافزون مبانی فکری اسلام در میان جوامع غربی، تصریح کرد: شاید ما از گرایش اندک نسل جوان خود به الگوهای غربی احساس نگرانی کنیم، اما حقیقت این است آمار مسلمانان و شیعیان روز به روز در جهان غرب در حال افزایش بوده و این گرایشات، دولت‌های غربی را دستپاچه کرده و آنان در نهایت عجز، اهانت و تنفرزایی را وسیله‌ تقابل با اسلام قرار داده‌اند.

عبدی با بیان اینکه اهانت به افکار و عقاید دیگران در قوانین بین‌المللی امری قبیح و مجرمانه مطرح شده است، افزود: سه بند از اولین ماده منشور سازمان ملل تصریح دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند به افکار و عقاید دیگران توهین کند، چراکه صلح و امنیت بین‌المللی به مخاطره می‌افتد؛ این موضوع در قانون مجازات سوئد نیز جرم‌انگاری شده است، چرا که امنیت ملی آن کشور را به خطر می‌اندازد. در بند(ج) ماده ۵۵ منشور سازمان ملل نیز دولت‌ها متعهد شدند احترام جهانی و مؤثر در جهت تأمین حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را برای همه بدون تبعیض از حیث نژاد، جنس، زبان و مذهب معمول دارند.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی در امور حقوقی، با تأکید بر اینکه طبق موازین منشور سازمان ملل متحد، میثاق بین‌المللی سیاسی ـ مدنی و قوانین اتحادیه اروپا نیز اهانت به عقاید مذهبی جرم تلقی شده است، یادآور شد: باید قدرت چانه‌زنی خود را در محاکم بین‌المللی ارتقا داده و از ظرفیت‌های لازم نهایت بهره را ببریم تا بتوانیم نقش‌آفرینی مؤثری در عرصه حقوق بین‌الملل داشته باشیم، چراکه متأسفانه طی سنوات گذشته در حوزه حقوق بین‌الملل نقش‌آفرینی خوبی نداشته‌ایم.

وی استفاده از ظرفیت محاکم داخلی و محاکم کشورهای توهین‌کننده و همچنین محاکم اروپایی و بین‌المللی را برای طرح دعوی در مورد اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم را ضروری دانست و گفت: مسببان اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم می‌دانند که چه می‌کنند و برخلاف موازین منشور سازمان ملل متحد درصدد تحریک و زیر سؤال بردن احساسات و عواطف مذهبی هستند، چنانچه آغاز این اهانت‌ها از عید قربان به‌عنوان یکی از بزرگترین مناسبت‌های دینی مسلمانان نشان می‌دهد که تیر آخر را شلیک کرده‌اند.

عبدی، با تأکید بر اینکه دولتمردان کشورهای غربی نیز در مقابل اعتراض به این ‌اهانت‌ها ادعا می‌کنند که چنین موضوعی در قانونشان جرم‌انگاری نشده است، در حالی که علاوه بر قانون مجازات سوئد، این کشور همانند سایر کشورها عضوی از سازمان ملل متحد بوده و زیر منشور آن را امضا کرده است، افزود: همچنین در این منشور تأکید شده که اگر عضوی برخلاف منشور، ضرری به غیر وارد کند، نمی‌تواند به قوانین داخلی خود استناد کنند.

وی با بیان اینکه براساس ماده ۲۷ کنوانسیون حقوق معاهدات ۱۹۶۹ وین و ماده ۳۲ طرح مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها مصوب کمیسیون حقوق بین‌الملل سازمان ملل، طرف معاهده نمی‌تواند به مقررات حقوق داخلی خویش به‌عنوان توجیهی برای عدم اجرای یک معاهده استناد کند، افزود: هیچ نظام حقوقی اجازه ندارد تحت پوشش بهره‌مندی از حق یا آزادی به نفع خود، به آزار و اذیت دیگران و یا سوءاستفاده از آزادی بیان اقدام کند، چراکه سوءاستفاده از حق و به طریق اولی سوءاستفاده از آزادی در نظام‌های حقوقی گوناگون ممنوع شده است.

رئیس گروه حقوقی و قضایی مجمع عالی سپاه عاشورا ادامه داد: افزون بر آن در ماده ۲۲ اعلامیه و برنامه عمل کنفرانس جهانی حقوق بشر وین ۱۹۹۳ از همه دولت‌ها خواسته شده که در اجرای تعهدات بین‌المللی و با عنایت به نظام‌های حقوقی ذیربط خود تدابیر شایسته‌ای را برای مبارزه با ناشکیبایی و خشونت‌های مبنی بر مذهب و اعتقادات از جمله رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه زنان و هتک حرمت اماکن مذهبی معمول داشته و حق هر شخص را برای برخورداری از آزادی عقیده بیان و مذهب به رسمیت بشناسد که اقداماتی مانند آتش‌زدن کتب ادیان الهی از جمله قرآن کریم، برخلاف احترام به ادیان و مذاهب و انسان‌هاست و به نوعی تنفر مذهبی را شعله ور کرده که در نهایت به افزایش خشونت و نقض صلح و امنیت بین‌المللی منجر می‌شود.

وی با اشاره به تناقض‌های رفتاری دولت‌های غربی در رابطه با «احترام به عقاید و اندیشه‌ها»، تصریح کرد: دولت‌های غربی در مقابل این اهانت‌ها و زیرپا گذاشتن قوانین سکوت می‌کنند و آن را نمونه‌ آزادی بیان معرفی می‌کنند، اما زمانی که نسبت به مسائلی چون همجنس‌گرایی که ربطی به غایت بشری نداشته و کاملاً ساختگی است، اعتراض می‌شود مدعی احترام به عقاید دیگران می‌شوند، چراکه در اصل با گسترش دین اسلام مشکل دارند و پروژه اسلام هراسی را قدم به قدم و آهسته پیش می‌برند.

ابوالفضل امانی عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نیز در این نشست تخصصی با تأکید بر نقش‌آفرینی مؤثر در حوزه حقوق بین‌الملل، بیان کرد: اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم از نظر شرعی، عقلی و عرفی اقدامی قبیح بوده و همچنین از منظر مقررات بین‌المللی نیز اقدامی غیرقابل قبول است.

امانی، با بیان اینکه قرآن یکی از دلایل اصلی مسلمانان و عقیده‌ راسخ آنان است، افزود: جهان غرب و استکبار این فتنه‌ها را برای مقابله با گسترش معارف اسلامی برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ البته فتنه‌های متعددی طراحی شده که اهانت به مقدسات اسلامی نمونه‌ای از آن است.

وی هدف دشمنان از اهانت به مقدسات دینی را ایجاد تفرقه و تشطط بین جهان اسلام مطرح کرده و بر ضرورت اتحاد و حرکت‌های حقوقی در این رابطه تأکید کرد.

وحید دانایی از حقوقدانان نیز اهانت‌های اخیر به ساحت مقدس قرآن را اقدامی سیاسی مطرح کرد و گفت: با بررسی منشأ اهانت‌ها به قرآن کریم و با توجه به شخص اهانت کننده و زمان و مکان انجام آن، در می‌یابیم که این امر کاملاً سیاسی است که دولت‌های اسلامی و مردم مسلمان را هدف قرار داده است.

وی با تأکید بر برخورد قاطعانه حقوقی، مردمی و دولتی با این اهانت‌ها، خواستار شد: علاوه بر برخورد سلبی در مور ابعاد حقوقی قضیه، باید از منظر ایجابی نیز ورود کرده و همچنین می‌توانیم با همراهی سایر مذاهب و ادیان که در کشور ما نیز حضور دارند، حرکت‌هایی را رقم بزنیم.

دانایی با بیان اینکه آنان از گسترش اسلام به هراس افتاده‌اند، تصریح کرد: این اهانت‌ها در حقیقت احساسات و عقاید ۲۵ درصد از کل مردم جهان را هدف قرار داده که برگزاری کنفرانس‌های مشترک با کشورهای اسلامی و همچنین انجام کارها و تولید محتواهای مشترک مثل فیلم و آثار هنری می‌تواند در کنار کارهای حقوقی و محکومیت قضایی مؤثر واقع شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha