دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام استقامت

حوزه/ مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین به تشریح چالش های امسال اربعین برای مبلغان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام استقامت مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین شامگاه امروز در دوره جامع آموزشی ویژه مبلغین اربعین ۱۴۰۲ که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: دبیرخانه اربعین کشور یک نهاد خودجوش و وظیفه محور خودجوش بود.

وی افزود: در این دبیرخانه قرار بود که همه مجموعه های فعال کشور زیر یک قالب خاص گردهم آیند و به نیازسنجی و اولویت بندی حرکت به سمت فعالیت های مد نظر در دبیرخانه بود.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ چند نگاه وجود دارد؛ نخست تجربه نگاری سالهای پیش، رصد حداکثری وضعیت موجود فعالیت های فرهنگی و تبلیغی اربعین که در امسال قابلیت اجرا دارد. یعنی اگر مجموعه ای حرکتی در حال انجام است و یا اگر یک نیاز و فرصتی مغفول مانده است و یا کاری به سمت حاشیه می رود و اصل کار زیر سوال می رود، وظیفه دبیرخانه آن است که این اتفاق را هماهنگ سازی و منظم سازی کند زیرا در طول سال، این فعالیت در دبیرخانه اربعین ادامه دارد. پس از یازده محرم تا سی محرم احتمال فوران حس اربعین رفتن ایجاد می شود. از یک تا پنج صفر تصمیم گیری می شود و از پنج تا ده صفر نیز این امر محقق می شود ولی در دبیرخانه اربعین گفتگوها و نکات مدنظر در طول سال بررسی می شود و جلسات ایران و عراق تشکیل می شود و واحدهای مختلف آموزش و پژوهش و سند و راهبردی کارهای خود را انجام می دهد.

وی گفت: امسال باید به چند مساله توجه کنیم. اولین مساله چالش های امسال است. حدود پنجاه چالش در اربعین امسال وجود دارد.نخست، چالش زائران به دلیل گرمای خاص امسال از جمله عدم توان حرکت روزانه به دلیل گرما، مدت حضور زائر در ایام اربعین، کمتر شدن سن زائران و... است.

حجت‌الاسلام استقامت یادآورشد: ربط این مساله آن است که اگر گرمای هوا به زائر فشار بیاورد ممکن است ما را با چالش نوع پوشش مواجه کند. همچنین در نوع استفاده از فضای فرهنگی تبلیغی نیز موثر است و باید مطالب را فشرده تر بگوییم. با این وضعیت هوا باید مطالب را در زمان بندی خاصی مطرح کنیم که بتوانیم با زائران همراه تر شویم. جریانات فرهنگی در این حوزه منعطف تر خواهد شد.

وی گفت: چالش بعدی، چالش مبلغ است. یعنی طلبه ما بین چالش مبلغ بودن و زائر بودن قرار می گیرد. در این سالها بین هفت تا هشت هزار مبلغ سازماندهی شده در اربعین فعال بودند.در این زمینه ما نیازمند یک فرایند کار منظم و فرایند کار دقیق داریم. با این نیروها نیازمند آن هستیم که بیش از توان کار کنیم تا چالش کمبود نیرو را پر کنیم.

وی افزود: حضور منظم و دقیق طلاب در این عرصه نیاز است. اربعین نقش مهمی در معرفت افزایی در میان زائران دارد. اگر معرفت امام را ملاک اصلی قرار دهیم و این معرفت را به دیگران نیز منتقل کنیم هدف اصلی ما در این عرصه محقق می شود. هدف ما زیارت شبکه ضریح نیست بلکه زیارت همراه با معرفت مهم است.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین تصریح کرد: در سال ۹۲ خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. ایشان در این جلسه فرمودند که من سالها چشم انتظار شما بودم. تا امروز شما کجا بودید. ایشان به حلقه های میانی و گروه های تبلیغی امام حسینی و اربعینی نگاه خاص دارند و به این افراد امیدوار هستند.

وی گفت: عالی تر از حضور تبلیغی مجزا آن است که هم درسی ها و گروه های تبلیغی را به سمت تبلیغی آمدن سوق دهیم. زیارتی درست است که به معرفت ختم شود تا در رفتار و کردار و تفکر زائر تاثیر بگذارد. زیست اربعینی مبنی بر ایثار و گذشت است. در چالش های امسال بحث تبلیغ را داریم که باید با هم افزایی بین مجموعه های سازمانی و حلقه های میانی این چالش را حل کنیم.

حجت‌الاسلام استقامت یادآورشد: امسال اهداف و سیاست ها و اولویت برنامه ها و تقسیم وظایف و.. بر اساس زمان مندی حضور زائر تنظیم شده است. وحدت گرایی، هدایت ظرفیت های واقعی به سمت نیازهای واقعی و اولویت دار از مهمترین اولویت های امسال است. کسب معرفت زائر مهمترین نتیجه کار ما است. معرفت زائر نیز به رفتار زائر منتقل می شود نه لقلقه زبان را. گفتگو مساله ما نیست بلکه مساله جدی ما رفتار و کردار است.

وی گفت: یک طلبه که با رفتار وکردار خود در مرز و بیابان های ایثار می کند به مردم نشان می دهد که می توانند تا چه اندازه با مبلغان ارتباط بگیرند. خطابه تبلیغ نیست بلکه ارتباط و عمیق شدن ارتباط روحانیت با مردم برای بازگو کردن مسایل اصیل است که ما را به نتیجه می رساند.

این مبلغ افزود: باید بین نیاز و ظرفیت ها نسبت سنجی کنیم. یکی از نیازهای جدی ما در این اربعین، آن است که تبلیغ اربعین را نباید حین اربعین بدانیم. تبلیغ اربعین قبل، حین و پس از اربعین است. مردم باید مناسک و اعمال و واقعیت ها را بدانند. مبلغی که در اربعین حضور دارد حتی اگر موقعیت حضور در اربعین را هم ندارد باید بتواند پیش از اربعین کار خود را انجام دهد. هر زائر و مبلغی که می خواهد در اربعین حضور یابد یانه می تواند نقش خود را ایفا کند.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین تصریح کرد: بیشترین کاری که در حین اربعین موثر است و زمینه تاثیرگذاری نیز دارد بحث کاروان است. یک مبلغ هفت روز از مبدا به مقصد و بالعکس حرکت می کند و این رفتار باعث می شود که مردم از بدو حرکت یک رهبر معنوی برای خود داشته باشند. کارکردهای مبلغین در موکب ها و خادمان و... نیز ترسیم شده است. مبلغین حاضر در مرزها و اماکن پرتردد و زیارتی نیز از جمله مبلغین فعال این حوزه هستند.

وی گفت: کارویژه های تبلیغی اربعین نیز نکته مهم است. پرده خوانی در گذشته ما وجود داشته است. ولی می توانیم با بنرهای مناسک و آداب را به شکل ثابت و متغیر به زائران منتقل کند. نیازهای جدی وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha