دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تربیت

حوزه/ یک پژوهشگر و مشاور کودک و نوجوان به تشریح نکات حائز اهمیت در تربیت دینی و اعتقادی فرزندان پرداخت.

بنت الهدی افشاری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در رابطه با نحوه تربیت دینی و اعتقادی فرزندان در جامعه امروز، عنوان کرد: تربیت به معنای شکوفاسازی استعدادهای بالقوه افراد است با مضاف شدن به واژه دینی و اعتقادی، به معنای رنگ و بوی اسلامی داشتن، می‌شود.

وی ادامه داد: امیرمومنان علی (علیه السلام) می‌فرماید: «لا تودبوا اولادکم باخلاقکم فانهم خلقوا بزمان غیر زمانکم؛ فرزندان خود را به رعایت آداب [و رسوم روزگارِ] خودتان مجبور نسازید؛ چون آنان برای روزگاری غیر از روزگار شما آفریده شده‌اند.» یعنی فرزندانتان را به گونه‌ای تربیت کنید که با افزایش سن و رشد توانمند باشند و در مواجه شدن با تغییرات، تحولات و رخدادهای جامعه و زمانه بنیان‌های اعتقادی و فکری آن‌ها را متزلزل نشود؛ زیرا دوران نوجوانی و جوانی و بزرگسالی آن‌ها با شرایط نوجوانی و جوانی و بزرگسالی شما متفاوت است.

مدیرکل اداره تربیتی جامعه الزهرا (س) با بیان اینکه برای تقویت این فرایند تربیتی دو محور توجه به تربیت اعتقادی و توجه به تربیت عبادی باید در راس فضای تربیتی خانواده‌ها قرار گیرد، تصریح کرد: در برنامه‌های روزمره تربیتی از بدو تولد تا پایان دوره تربیتی بهره گیری از هر دو بعد لازم و ضروری است.

وی اضافه کرد: این دو محور برنامه تربیتی مثل دو بال برای پرورش تربیت دینی هستند و بدون هر یک از این دو، آسیب‌هایی متوجه فرزندان می‌شود؛ به طور مثال حضور در برنامه‌های عبادی اگر همراه با آموزش‌های اعتقادی باشد بنیان های فکری را تقویت نموده و در مواجهه با شبهات و مسائل انحرافی فکر به بیراهه گرایش نمی‌یابد.

افشاری نژاد اظهار کرد: زمینه سازی والدین برای عطش فرزندان جهت آموزش‌های اعتقادی و شوق در شرکت در مراسم عبادی فردی، خانوادگی و اجتماعی، استفاده از روش الگویی (توسط خود والدین به عنوان اولین و در دسترس ترین الگو در منزل) از جمله نکات قابل توجه برای این نوع فضای تربیتی است.

دانش آموخته رشته تعلیم و تربیت اسلامی جامعه الزهرا (س) بیان کرد: توجه به عواطف و احساسات و بهبود و تقویت رابطه والدینی با فرزندان برای أثیرگذاری هرچه بیشتر بسیار مهم است؛ زیرا رابطه عاطفی با هرکسی قوی‌تر باشد تأثیر پذیری از همان فرد بیشتر می شود..

وی پاسخگویی مناسب سن به سوالات و شبهات مطروحه توسط فرزندان را بسیار مهم دانست و بیان کرد: اگر پاسخگویی با برخورد تند باشد که چرا چنین سوالی برایت پیش آمده است از دو حال خارج نمی‌شود، یا دیگر سوال نمی‌پرسند و یا از دیگران و یا فضای مجازی استفاده خواهد نمود که احتمالا هر سه روش می‌تواند همراه با آسیب‌هایی با شد و مورد نظر والدین نیست.

افشاری نژاد با اشاره به اهمیت ارتقاء علمی، دانشی و مهارتی والدین جهت آموزش‌ها و پاسخگویی به سوالات فرزندان گفت: والدین باید یک قدم از فرزندانشان جلو باشند، آینده نگری و پیش بینی کنندگی داشته باشند تا بتوانند پدافند غیر عامل را بکار ببرند.

مدرس و پژوهشگر و مشاور کودک و نوجوان افزود: با یکبار تربیت اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه مجموعه رفتارها باعث شکل گیری رفتار می گردد به همین خاطر استفاده از روش های عادت دهی، ممارست بر مناسک دینی مهم است همچنین باید با توجه به روش تدریج و حفظ سلسله مراتب در آموزش ها و گام به گام عمل کنیم.

وی بیان کرد: برنامه منسجم، متعادل، جذاب، همراه با رفق و مدارا، هماهنگی بین والدین برای تربیت دینی فرزندان و عدم تحمیل افکار و نظرات و رفتارها به نسل جدید (استفاده از روش‌های ترغیب، تشویق، تبشیر و...) از دیگر نکاتی است که باید در تربیت رعایت شود.

مدیرکل اداره تربیتی جامعه الزهرا (س) اضافه کرد: باید نسبت به رفتارهای چراغ زرد حساسیت به موقع داشته باشیم و در مواقعی که رفتارها رنگ و بوی منفی می‌گیرند تا خط قرمز را رد کنند صبر نکنیم و بی تفاوت نباشیم بلکه وارد عمل شویم.

وی با اشاره به اینکه سعه صدر و حفظ آرامش در مسیر تربیت لازم و ضروری است؛ زیرا با تند روی، تندخویی، تربیت میسر نخواهد شد، گفت: حضور در فضاهای مذهبی، حرم‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، رفت و آمد با فامیل و دوستان مقید و متشرع نیز موثر است چراکه مجاورت و معاشرت از ارکان تربیتی است و رسولُ اللّه ِصلی الله علیه و آله می‌فرماید:«المَرءُ علی دِینِ خَلِیلِهِ، فَلیَنظُر أحَدُکُم مَن یُخالِلُ؛ انسان به دین دوستانش است؛ لذا مهم است که با چه کسانی حشر و نشر دارد.»

مدرس تربیت کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت ریشه یابی و علت شناسی مشکلات احتمالی و رفع نواقص، یادآور شد: مسئولیت دادن به فرزندان در برنامه‌های عبادی و استفاده از افکار و منویات بسیار حائز اهمیت است.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha