یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حیدری مجد

حوزه/ استاد جامعه الزهرا (س) گفت: امروز وظیفه‌ مبلغین و زائرین در این پیاده روی این است که حقانیت دین اسلام و حکومت اسلامی و پیام خون شهداء که حفظ نظام اسلامی و پیروی از ولایت فقیه است را به گوش جهانیان برسانند.

طاهره حیدری مجد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به روایت «ان‌الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه»، عنوان کرد: باید از ظرفیتی که در ایام اربعین و پیاده‌روی اربعین به وجود آمده است، استفاده کنیم، رهبر معظم انقلاب نیز در این باره می‌فرماید در اربعین برای تحقق تمدن نوین اسلامی ظرفیت‌سازی کنیم؛ زیرا در این پیاده روی و حرکت الهی، عشق و عقلانیت با هم تلفیق شده است.

وی ادامه داد: در این مراسم انسان‌های آزاده سراسر جهان اسلام به طرف حرم امیرالمومنین (ع) می‌آیند و پیاده به سوی حرم امام حسین (ع) حرکت می‌کنند و جا دارد که ما از این ظرفیت بزرگ به خوبی استفاده کنیم و این اربعین زیارتی و حرکت پیاده‌روی را به یک اربعین حرکتی برای تحقق تمدن اسلامی نوین تبدیل کنیم.

استاد جامعه الزهرا (س) گفت: موضوع اربعین یک موضوع مقاومت بود و اگر خوب نگاه کنیم متوجه می‌شویم که حقیقتا وجود جریان اسارت حضرت زینب (س) و اهل بیت (ع) بود که حقیقت پیام امام حسین (ع) را تبیین کرد.

وی یادآور شد: همانگونه که حرکت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و امام سجاد (ع) در دوران اسارت از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام باعث شد تا جنگ شناختی که یزید و یزیدیان به راه انداخته بودند و یزید را امیرالمومنین و امام حسین (ع) را خارج از دین معرفی کرده بودند تبدیل به یک پیروزی شناختی به نفع امام حسین (ع) شود.

حیدری مجد بیان کرد: در آن روز امام حسین(ع) به شهادت رسید و اهل بیت(ع) به اسارت رفتند؛ اما در همین شرایط یک جریان تاریخی را تغییر دادند و یک مکتب الهی را به مردم معرفی کردند؛ در حالی که دشمنان اسلام سعی داشتند که این حقیقت را خاموش کنند، اما از این امر غافل بودند که اولیا الهی خاندان‌ اهلبیت علیهم السلام اگرچه به ظاهر در لباس اسارت بودند اما در واقع انجام رسالت و ماموریتی به عهده داشتند که بخوبی از عهده این ماموریت برآمدند.

وی اظهار کرد: شهادت امام حسین (ع) با حرکت اسارت حضرت زینب (س) و حضرت سجاد(ع) و اسرا تکمیل شد و سبب شد امروز جهان بیدار شده و انسان‌های با وجدان از چهارسوی دنیا به این مکان رو بیارند. اگرچه بیشترین کسانی که در این حرکت حضور دارند شیعیان و دلباختگان حسین (ع) هستند اما در گزارش‌هایی که از رسانه‌ها اعلام می‌شود همواره در این حرکت از کشورها، ادیان و ملیت‌های مختلف نیز حضور پیدا می‌کنند.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه باید این حضور را یک فرصت بدانیم و تبیین جهادی داشته باشیم، تصریح کرد: ارتباط ‌گیری اولین مرحله این وظیفه است؛ زیرا می‌دانیم که اربعین مقدمه‌ ظهور است. نکاتی در پیاده‌روی اربعین وجود دارد که با دوران حکومت امام زمان (عج) تشابه وعینیت دارد.

وی تاکید کرد: ما به عنوان مبلغین و شرکت کننده‌های حاضر در این حرکت وظیفه داریم آگاهانه بایستیم و ارکان اصلی تمدن اسلامی مانند حقیقت ولایت فقیه و حقیقت عدالت اسلامی که دو اصل مهمی هستند که در ظهور اسلام و سیره‌ پیامبر اعظم صلوات الله علیهم اجمعین تجلی دارند و توانستند در کمترین مدت (با همه‌ موانعی که در سر راه پیامبر (ص) بود) دین پیامبر اسلام (ص) را دین جهانی معرفی کرده پیروانی از دورترین نقطه جهان را به دین اسلام دعوت نمودند

استاد جامعه الزهرا(س) عنوان کرد: ما باید در عصر غیبت ولایت فقیه و عدالت اسلامی را به عنوان دو رکن اصلی تمدن نوین اسلامی به مردم معرفی کنیم و نگذاریم حرکت امام حسین (ع) به فراموشی سپرده شود و حقایق آن با آنچه که امروز به دست دشمنان اسلام و حتی به دست مسلمانان ناآگاه وارد می‌شود، مخلوط شود.

حرکت امام حسین (ع) نباید منحصر به عزاداری شود

وی یادآور شد: حرکت و قیام امام حسین (ع) نباید در یک عزاداری تمام شود و ما باید حرکت الهی امام حسین (ع) را که در مسیر سیره پیامبر اسلام برای معرفی ظلم جهانی زمان، تحقق و احیای دین بود را معرفی کنیم و از آن فرهنگی که با شهادت امام حسین (ع) و اسارت حضرت زینب (س) به وجود آمد را در این عصر که جهان کفر، شرک و استکبار جهانی تلاش می‌کند حقایق بلند تمدن اسلامی را پنهان کند، استفاده کنیم و زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) را داشته باشیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه امروزه دشمن در یک جنگ شناختی در برابر ما قرار گرفته است، زیرا ذهن، شناخت و فکر مردم را تغییر می‌دهد، افزود: چه چیزی باعث شهادت امام حسین (ع) شد؟، در حالی که همه کوفیان می‌دانستند حسین علیه السلام، حق است و امام حسین(ع) نوه پیامبر(ع)، پسر امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا (س) است. اما چه چیزی باعث شد به جای حمایت از ولایت، شمشیر به روی امام حسین(ع) بکشند؟

حیدری مجد تصریح کرد: یزیدیان آن زمان، شناخت و فکر مردم را تغییر دادند و امروز وظیفه‌ مبلغین، زائرین در این پیاده روی این است که حقانیت دین اسلام و حکومت اسلامی و پیام خون شهداء که حفظ نظام اسلامی و پیروی از ولایت فقیه را به گوش جهانیان برسانند.

وی گفت: امروز ما با عزت و کرامت در این مسیر قدم می‌زنیم اما یزدیان اهل بیت(ع) را در لباس اسارت در این مسیر بردند و حضرت زینب(س) در مجالس شرک و کفر شامیان و کوفیان دست به جهاد تبیین زدند آن هم نه در آرامش بلکه در شرایطی که سر بریده برادرشان جلوی چشم‌شان بود؛ چقدر زیبا این ماموریت را انجام دادند و زمانه خودشان، (آن هم نه فقط شیعیان، شیفتگان و عاشقان اهل بیت(ع) را بلکه یهودیان، مسیحیان و کسانی که برای جشن و سرور آمده بودند) را تبیین کردند.

این پژوهشگر بیان کرد: برای همه لازم است که در این چند روز که در مسیر پیاده روی اربعین هستیم با بصیرت و آگاهی به بهترین و حقیقی‌ترین رسانه‌ که سراسر صدق، راستی و درستی است، تبدیل شویم.

وی اضافه کرد: این وظیفه ما است که ارتباط بگیریم و حقانیت اسلام، اصول و مبانی دین را برای مردم تبیین کنیم و حتی در حد همان نشست‌هایی که برای استراحت داریم ارتباط بگیریم و حکومت اسلامی، ظلم و استکبار جهانی، مظلومیت مردم فلسطین و... را بیان کنیم.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم مرتب به این مساله تذکر می‌دهند که با یک معرفت اربعینی حرکت کنیم به سمت مهیا شدن برای ظهور عدالت جهانی پیش برویم. ما در این جا می‌توانیم نقش بسیار فعالی را در این زمینه داشته باشیم زیرا جمعیت فراوانی از اقشار مختلف حضور دارند فرصت خوبی برای ارتباط گیری است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: کافی است که از هر شهر، استان و روستا یک نفر را بشناسیم و از او بخواهیم ما را در گروه های استانی خودش وارد کند، آن وقت می‌بینیم که در قم نشستیم و با ۳۰ استان دیگر و کل جهان در ارتباط هستیم.

وی تاکید کرد: این مراسم فرصت بزرگی است و باید از آن استفاده کنیم تا حقانیت دین و حماسه‌ اربعین را به جهان مخابره کنیم و از این موقعیت و فرصت برای جهاد تبیین استفاده کنیم، همانگونه که حضرت زینب(س) استفاده کردند.

موفقیت‌های مان را به جامعه جهانی معرفی‌ کنیم

حیدری مجد با بیان اینکه باید اصول مهم پیروزی‌ها و موفقیت‌هایمان را به جامعه جهانی معرفی کنیم، گفت: امروز حقیقتا اسلام به واسطه‌ انقلاب اسلامی در جهان معرفی می‌شود و ادیان مختلف و انسان‌های آزاده‌ای که فطرت پاکی دارند به شدت به اسلام روی می‌آورند.

استاد جامعه الزهرا (س) یادآور شد: همین حرکت اربعین که یک حرکت اسلامی و اتفاق جهانی است باعث شد که عربستان سعودی و کشورهای اسلامی به اسلام روی بیاورند و استکبار جهانی را بشناسند.

وی با بیان اینکه انشاالله خداند توفیق بدهد که بتوانیم ماموریت‌های الهی که خداوند برای ما قرار داده است را انجام بدهیم، گفت: امام حسین(ع) در یک روز به شهادت رسید و حضرت زینب طی چهل روز این ماموریت را انجام داد؛ اگر فرزندان ما هشت سال در جنگ با عراق که به ظاهر عراق بود در باطن با تمام کشورهای جهان بود جنگیدند، اکنون ما باید ادامه بدهیم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: در جنگ بین ایران و عراق به سوی ما توپ و تانک می‌فرستادند اما امروز غذای با محبت و عشق به ما می‌دهند که این امر نتیجه طبیعی جهاد تبیین، شناخت و معرفت است.

وی بیان کرد: روزی مردم یمن در بدترین شرایط بودند اما امروز آل‌سعود، متواضعانه و مودبانه در برابر اسلام کمر خم کرده این از عظمت اسلام و نتیجه مباحث معرفتی است؛ پس استکبار و یزیدیان زمان را معرفی و حقیقت اسلام را بیان کنیم.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha