چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب «جای پای زینب سلام الله علیها پدیدارشناسی پیاده روی زنان ایرانی در اربعین» توسط پژوهشکده زن و خانواده به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «جای پای زینب سلام الله علیها پدیدار شناسی پیاده روی زنان ایرانی در اربعین» به قلم دکتر محمد تقی کرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، توسط انتشارات پژوهشکده زن و خانواده به چاپ رسید.

بنیان حیات اجتماعی-سیاسی تشیع در تقابل با هژمونی سیاسی غالب شکل گرفته است و واقعه عاشورا و مناسک مرتبط با آن نقش مهمی در شکلگیری هویت شیعی دارد. پیاده‌روی اربعین به عنوان یک پدیده اجتماعی نوظهور، واقعیت اجتماعیِ پیچیده و متکثری است.

تکثر این پدیده به پیچیدگی رخداد امر دینی در جهان مدرن و بدون روح مذهبی باز می‌گردد که دارای ویژگی‌هایی همچون: گستردگی، فراملیتی و فراقومیتی بودن و فرارفتن از مرزهای خاورمیانه و مخاطب قرار دادن جهان تشیع در سراسر جهان، بازنمایی رسانه‌ای و تأثیر آن بر آگاهی زائر به مثابه سوژه، جغرافیای برون‌مرزی و قرار گرفتن آن در کشور عراق با دارا بودن حافظه تاریخی پرتناقض و پرتعارض در میان ذهنیت ایرانی و درنهایت رخداد آن در وقفه و گسست از جریان زندگی عادی و رهاشدگی زائر از روزمرگی ها است.

به سخن دیگر، پیاده‌روی اربعین در تلاقی و درهم پیچیدگی امر دینی با تنوع و تکثر قومیتی، فرهنگی و اجتماعی زائر تجربه می‌شود. همچنین اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه و حضور گروه‌های تروریستی در عراق و نیز تنش‌های بین‌المللی میان شیعیان به‌ویژه محور مقاومت با کشورهای غربی را نیز باید بر پیچیدگی رخداد راهپیمایی اربعین و فهم آن به عنوان یک میدان پژوهش اجتماعی افزود.

علاقه‌مندان جهت خرید این کتاب می توانند به سایت پژوهشکده زن و خانواده مراجعه کنند.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha