شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ماندگاری

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: این که برخی پوشش ها به سمت بی حیایی و بعضی از مدیران به سمت زندگی اشرافی حرکت می‌کند، نشان دهنده فاصله ما از الگوگیری از آداب و ارکان نماز است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه تبیین طرح های الهی سعادت آفرین نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله برای زندگی با فلاح، فوز، هدایت و رشد در دنیا و آخرت، اظهار داشت: ذکر «هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «هُمُ الْمُهْتَدُونَ» «هُمُ الْفَائِزُونَ»، «هُمُ الْغَالِبُونَ»، « هُمُ الرَّاشِدُونَ»، « هُمُ الصَّادِقُونَ»، «هُمُ الْمُتَّقُونَ» از برجسته ترین کلیدواژگان قرآنی ترسیم زندگی سعادت آفرین است.

وی به فرازهایی از آیات الهی اشاره نمود و با تأکید بر این که خداوند متعال در قرآن کریم راه سعادت و خوشبختی و راه استفاده زیبا از دنیا برای آخرت را به صورت آشکارا بیان نمودند، اظهار داشت: قرآن کریم اتحاد حول توحید را مهمترین کلید موفقیت در دنیا ذکر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری تصریح کرد: اگر همه مومنین و مسلمین حول کلمه توحید و ولایت الهی متحد و اختلاف نداشته باشند، هیچ دشمنی تاب مقاومت در برابر چنین امتی را نخواهد داشت.

وی با تأکید بر این که طرح های الهی برنامه ای عملیاتی است، اظهار داشت: «وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی»[۱] دومین راهبرد قرآنی برای سعادت انسان هاست؛ قرآن کریم وعده داده که مشارکت، مجاهدت و مقاومت ملت حول محور ولایت، تمام مشکلات را برطرف خواهد نمود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که عظمت اربعین و هیئات مذهبی با «َتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» مدیریت شده، می توان مشکلات اقتصادی کشور را نیز با رویکرد تعاون برطرف نمود، خاطرنشان ساخت: بدون شک اگر طرح های خدا و رسول الله را فرا بگیریم و بدان عمل کنیم، سعادتمند در دنیا و آخرت خواهیم بود.

وی افزود: ما در دنیا زارعان و کارگرانی برای آبادانی دنیا و آخرت و سربازانی برای مبارزه سرسخت با ابلیس و نفس اماره هستیم؛ لذا اگر می‌خواهیم محصول و ساختمان دنیا و آخرت درست ساخته شود، باید گوش به فرمان پیامبران الهی که همان مهندسان، معماران، کارشناسان، مدیران و فرماندهان آبادانی دنیا و آخرت هستند، باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان این که تمام زیبایی سفر در گرو راهنمای کاروان و تسلط آن به تمام فرایندهای سفر است، یادآور شد: انتخاب درست راهنمایان زندگی در دنیا برای سعادت در آخرت از تاکیدات مهم آیات الهی است، یادآور شد: پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام مهندسان زراعت در دنیا برای آخرت و مدیران صنعتگری برای ساختن انسان کامل هستند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که پیامبران و اولیاء الله، مربیان طرح تعالی الهی و فرماندهان حفاظت از حدود الله در دنیا هستند، تصریح کرد: مسجد، پادگان و پایگاه پیاده سازی طرح الهی است و نماز الگوی پیاده سازی این طرح بزرگ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان این که شهدا با تمام عظمتی که دارند، تربیت یافتگان مربیان الهی هستند، خاطرنشان ساخت: انبیا و اولیاء الله بهترین کارگردانان و نقش پردازان برای تجلی زیباترین بازی انسان‌ در صحنه دنیا هستند.

وی تصریح کرد: در این ۴۵ سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، جهانیان شاهد بودند که علی رغم تمام دشمنی های بیرونی و عفونت‌های داخلی منافقین، ملت سرافراز ایران در عین مقابله با ویروس جنگ و تحریم، توانسته به موفقیت های چشم گیری دست یابد؛ در عین اذعان به تلاش مردم و مسئولین باید توجه داشته باشیم که این موفقیت‌ها در سایه سار مدیریت ولی خدا حاصل شده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر این که نماز، الگوی پیاده سازی طرح تعالی الهی است، خاطرنشان ساخت: اگر امامان جماعت و جمعه مردم را در مساجد جمع و به تمام اقدامات نقش آفرینان جامعه جهت بندگی دهند و زندگی مردم رنگ عبادالله پیدا کند، چنین امتی هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در تبیین ظرفیت الگویی نماز برای ساخت زندگی مومنانه، طهارت را نخستین مولفه مشترک توصیف نمود و یادآور شد: اگر می خواهیم تمام زندگی مان تبدیل به نماز شود، باید با بهره گیری از ظرفیت مساجد، الگوی زیست پاکانه را در جامعه فراگیر سازیم.

وی نیت را دومین شرط الگوپرداز نماز برای تجلی زندگی تعالی بخش عنوان کرد و ابراز داشت: مسجد مهمترین پایگاه آموزش مردم برای تطهیر و خالص‌سازی نیت‌هاست؛ اگر نیت آحاد ملت در تمام فرازها و سطوح مختلف زندگی، خالص گردد؛ چنین افرادی هیچ گاه گرفتار توطئه های دشمنان خدا قرار نخواهند گرفت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که جهت قبله در نماز نشان دهنده، لزوم جهت گیری حرکت به سمت خدا در تمام امورات زندگی است، یادآور شد: سینما، تلوزیون، بازار و تمام اموراتمان باید ما را به خدا رهنمون سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری دقت در آداب و ارکان را از دیگر مولفه های الگوپرداز نماز برای ساخت زندگی مومنانه برشمرد و اذعان داشت: این که برخی پوشش ها به سمت بی حیایی و بعضی از مدیران به سمت زندگی اشرافی حرکت می‌کند، نشان دهنده فاصله ما از الگوگیری از آداب و ارکان نماز است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که همسرداری، خانه داری، فرزندداری، زیارت و حتی تفریح و… آدابی دارد و مبتنی بر طرح تعالی تبیین می گردد، تصریح کرد: همچنان که نماز طهارت، نیت قربت الی الله، قبله و آداب دارد، تمام امورات زندگی ما نیز باید مبتنی بر طهارت، نیت الهی، جهت گیری خدایی و آداب اسلامی دنبال شود.

وی بر اهمیت رعایت آداب اسلامی در تمام امورات زندگی و تبیین آن از بستر مسجد تأکید نمود و تصریح کرد: امام، مهمترین و آخرین رکنی است که به نماز تعالی می بخشد؛ در روز قیامت هرکسی را با امامش محشور می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در پایان سخنان خود در تبیین آیه شریفه « الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَی أَفْوَاهِهِم»[۲]، با بیان این که در روز قیامت دهان‌ها بسته خواهد شد، اظهار داشت: در روز قیامت رنگ زندگی مان نشان دهنده امام و مقتدایمان است، اگر در زندگی به اهل بیت علیهم السلام اقتدا کرده باشیم با ایشان محشور خواهیم شد.


[۱] آیه ۲ سوره مائده

[۲]آیه ۶۵ سوره یس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha