سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کد خبر: 1108586
۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
تصاویر/ نشست ادبیات حماسه و مقاومت در خوی

حوزه/ امام جمعه خوی گفت: در شرایطی چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس را گرامی می‌داریم که در خلال سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از ضد روایت‌ها در بستر رسانه‌های داخلی و خارجی تولید شده که سلب هویت این حماسه باشکوه را نشانه گرفته و دشمن تلاش دارد از جبهه و جنگ یک تصویری دروغین و تحریف شده به جامعه تحویل دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم‌خانی امروز در نشست ادبیات حماسه و مقاومت و معرفتی و بررسی کتاب "بدرود؛ پنج ضلعی خونین" که در دفتر امام جمعه خوی برگزار شد، اظهار داشت: در جنگ روایت‌ها بر علیه ایران انقلابی که بخشی از جنگ نرم استکبار است، براساس شواهد ۵۰ پروژه مهم در دستور کار اتاق جنگ نرم دشمن قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها، تحریف وقایع و حقایق دفاع مقدس و تولید ضد روایت برای گسترش جریان تحریف در این عرصه است.

وی افزود: در شرایطی چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس را گرامی می‌داریم که در خلال سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از ضد روایت‌ها در بستر رسانه‌های داخلی و خارجی تولید شده که سلب هویت این حماسه باشکوه را نشانه گرفته و دشمن تلاش دارد از جبهه و جنگ یک تصویری دروغین و تحریف شده به جامعه تحویل دهد.

امام جمعه خوی تصریح کرد: تلاش دشمن در جنگ روایت‌ها برای این است که در بازه زمانی میان‌مدت و درازمدت، اعتبار ارزشی دفاع مقدس را خدشه‌دار و آن را روایتی ساختگی از سوی حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی جلوه دهند.

حجت الاسلام قاسم خانی ادامه داد: درباره دفاع مقدس باید یک جهاد تبیینی هدفمند حول محورهای جنگ هشت ساله شکل بگیرد، چرا که عده‌ای تلاش می‌کنند این جنگ را به تقابل بین ملت ایران و عراق و فارس و عرب تقلیل دهند، البته این جنگ از سوی نظام قبیله‌ای - بعثی حاکم بر عراق با حمایت کشورهای عربی و غربی بود و هدف آن نیز مهار هم‌زمان ظرفیت بالای دو ملت و دفع تهدید آن برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عربی بود و صدام منتخب مردم عراق نبود و طبیعتاً نیز نمی‌توانست نماینده مشروعی برای سیاست‌سازی عراق باشد.

وی تأکید کرد: توجه به این نکته و تغییر دولت عراق، تحول در ادبیات دفاع مقدس در درون ایران یک ضرورت جدی است، بنابراین در بیان خاطرات جنگ یا تحلیل آن باید روی حزب بعث، صدام حسین و بعثی‌ها تعابیری از این قبیل تمرکز شود و از به کار بردن تعابیری که دو ملت را روبروی هم قرار می‌دهد، پرهیز شود.

امام جمعه خوی عنوان کرد: تلاش طرف‌های غربی و عربی برای احیای خاطرات این جنگ بدون تمرکز بر حزب بعث و شخص صدام در عراق، در سال‌های اخیر نیز بیشتر با هدف واگرایی میان شیعیان دو کشور و خلق پروژه جنگ عربی - فارسی دنبال می‌شود.

وی گفت: یکی دیگر از خطوط ضد روایت اتاق عملیات جنگ رسانه‌ای دشمن در سال‌های اخیر، جلوه دادن اداره غیر عقلانی، احساسی و عاطفی جنگ در کشور می‌باشد و تلاش دارند به مردم القا کنند که خسارت‌های مدیریت جنگ بیشتر از منافع آن بوده، در حالی که این نخستین جنگی بود که علی‌رغم آن‌که شاهد حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی کشورهای مجهز به تمامی تسلیحات مدرن روز بود، اما حتی وجبی از خاک کشور از دست نرفت، آیا این می‌تواند محصول مدیریت هیجانی و احساسی باشد!؟

حجت الاسلام قاسم خانی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از خطوط ضدروایت رسانه‌های مغرض در سال‌های اخیر، ارائه روایتی عرفی و سکولار از دفاع مقدس می‌باشد، آنچه روایت می‌کنند دفاعی است که قدسی و آسمانی نبود و زمینی و بر پایه قدرت بود، اگر حزب بعث با چنین اهدافی به قلمروی ایران اسلامی حمله‌ور می‌شود این بدان معنا نیست که ماهیت کنش طرف دفاع‌کننده نیز عرفی است.

وی تصریح کرد: ارائه روایت پشیمانی از جنگ با بهره‌گیری از چهره‌های معدود پشیمان و نادم، از دیگر خط ضدروایت رسانه‌های مغرض در سال‌های اخیر است تا بدین طریق در حقانیت جبهه دفاع‌کننده و مظلوم تشکیک ایجاد نمایند و این در حالی است که ما در مقام دفاع بودیم نه در مقام تجاوز و در تاریخ امکان ندارد نمونه‌ای یافت که مدافعی غیرتمند و عزیز، از دفاع از ارزش‌ها، ناموس و خاک خود، پشیمان شده باشد.

امام جمعه خوی یادآور شد: در سال‌های اخیر رسانه‌های مغرض به شدت در این راستا تلاش نموده‌اند تا ضدروایتی از دفاع مقدس ارائه دهند که بر مبنای آن تفاوت‌ها و تمایزها و گاه حتی اختلاف‌های غیرقابل انکار میان سپاه و ارتش را بزرگ‌نمایی کرده و عملاً دفاع مقدس را دو شقّه نموده و به بهانه حمایت از ارتش، اختلاف‌افکنی میان دو یگان مهم عمل‌کننده دفاع مقدس را به حداکثر ممکن افزایش دهند، روشن است که چنین تلاشی نیز بیشتر از هر چیز، معطوف به تحولات آینده و تلاش برای خلق تقابل میان ارتش و سپاه در شرایط حساس آینده کشور است.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha