یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام علی قهرمانی

حوزه/ مدرّس سواد رسانه و منتقد سینما بر ضرورت تلاش در جهت نشان دادن کارکردها و کارآمدی های نهاد دین و و روحانیت در سینما تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی قهرمانی طی سخنانی در چهاردهمین نشست تخصصی "دکوپاژ" که اختصاص به نقد و بررسی فیلم "حق سکوت" به کارگردانی محمدهادی نائیجی داشت، با بیان این که نقد صحیح به معنای بیان ضعف ها و کاستی ها در کنار دیدن نقاط قوت و اشاره به آن هاست، اظهار داشت: یکی از ضعف های فیلم حق سکوت ناظر به ریتم این اثر است که در برخی جاها کُند به نظر می رسید، ضمن آن که رابطه علی و معلولی در برخی قسمت های فیلم چندان صحیح و قانع کننده نیست.

وی افزود: از سوی دیگر در برخی لایه های داستانی فیلم، خلأها و نقص هایی دیده می شود به عنوان مثال مخاطب در برخی لحظات احساس می کند طلبه فیلم صلح کل است و در جای دیگر با برخی کنش ها و واکنش ها از سو او مواجه می شود که بیشتر ریشه در هیجانات دارد.

این پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: با این حال همین که در این اثر شاهد بحث راجع به دغدغه ها و مسایل روحانیت هستیم، خودش نقطه قوت کار است و این که نزاع درونی شخصیت اصلی فیلم به طور نسبی خود نشان داده شده و مخاطب را تا حدود زیادی با خود درگیر می کند.

وی بیان داشت: مسئله اصلی فیلم این است که می خواهد یک روحانی مبلّغ تراز را معرفی کند که در عین حال که مشکل جدی مالی دارد اما در یک چرخه نزاع درونی خیر و شر قرار می گیرد و برایش از طریق عامل بیرونی هم چالش هایی پدید می آید. بر این اساس ایده فیلم یک ایده خوبی است اما می شد با پرداخت بهتر به داستان، اثر پخته تر و جذاب تری ارائه کرد.

حجت الاسلام قهرمانی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر کانون همه شبهات و حملات علیه روحانیت این بوده که کارآمدی نهاد دین و روحانیت را زیر سوال ببرد و در این میان ما باید در هنر هفتم نقش روحانی در پاسبانی از حریم دین و نیز کارکردهای مختلف آن را نشان دهیم که متأسفانه در این باره کار چندان شایسته ای تاکنون صورت نگرفته است.

وی گفت: این در حالی است که از آن سو رسانه های مغرض و معاند، ضعف های حوزه و روحانیت را گاه تا ده برابر از طریق هنر و رسانه به مخاطب نشان داده و برای او روایت های ناصحیحی بیان کرده اند.

صدرا نائیجی، فیلمنامه نویس و فعال در حوزه سینما نیز در این نشست با بیان این که ۱۵ دقیقه پایانی فیلم آن چیزی نبود که به نمایش درآمد، گفت: هدف کارگردان این بوده که بگوید یک طلبه و روحانی نیز در درجه اول یک انسان و بنده خداست و لذا گاه دچار مشکلات و گرفتاری هایی می شود که ممکن است زندگی او را به چالش بکشد.

وی افزود: در بین فیلم هایی که تاکنون راجع به حوزه و روحانیت ساخته شده در این اثر کوشیده شده تا به موضوعی پرداخته شود که حقیقتاً مبتلابه و مسئله روحانیون است.

وی با بیان این که حق سکوت از سوی یک کارگردانی ساخته شده که خودش طلبه بوده و فضای حوزوی را می شناسد، ابراز داشت: در این فیلم، سازندگان بر روی گره هایی دست گذاشته اند که برای طلاب ملموس است اما این را قبول دارم که این اثر برای مخاطب عام ساخته نشده و تا حدودی ریتم فیلم کُند و خسته کننده به نظر می رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha