شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خطاط

حجت الاسلام و المسلمین خطاط، درس خارج را تمرین اجتهاد و بکارگیری آموخته های ۱۰ ساله بیان کرد و گفت: فردی که در درس خارج شرکت می کند توانایی تولید علم را می یابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط صبح امروز در مراسم آغاز دوره تخصصی تمهیدیه دروس خارج حوزه علمیه اصفهان در جمع طلاب و فضلای درس خارج با اشاره به اهمیت تبیین و تعریف درست درس خارج برای طلبه اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در رابطه با درس خارج، آشنا شدن با تعریف درس خارج است.

وی افزود: بسیاری از اشکالات، سؤالات و اتلاف وقت ها به دلیل این است که موضوع برای انسان تبیین نشده و تعریف کامل و جامع به فرد ارائه نشده است، چه بسا استاد نگاه دیگری و متعلم نگاه دیگری دارد و دو برداشت متفاوت دارند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، درس خارج را تمرین اجتهاد و بکارگیری آموخته های ۱۰ ساله بیان کرد و گفت: در دوره ۱۰ ساله ای که سپری شد، آنچه آموختنی بود آموخته شد واکنون بنا نیست مسئله ای بیاموزید، بلکه بنا بر آن است آموخته ها زیر نظر یک استاد به کار گرفته شود.

استاد حوزه عنوان کرد: فردی که در درس خارج شرکت می کند توانایی تولید علم را می یابد.

وی تصریح کرد: جمع کردن آیات و روایات و روش صحیح کنار هم قرار دادن و چینش و جمع بندی آنها مهم است و آن چیزی که شیوه استنباط را بدهد مورد نیاز است.

حجت الاسلام و المسلمین خطاط، چینش آیات و روایات و ادله عقلی در کنار یکدیگر و تمرین زیر نظر استاد را مهم دانست و گفت: آنچه از درس خارج توقع می رود این است که طلبه زیرنظر یک استاد حاذق تمرین کند و از این مسائل مطالبی به دست آورد، اما مطلب اول این است که عمده کار برعهده طلبه می باشد و طلبه است که باید تمرین کند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در ادامه به اهمیت تمرین و دستیابی به قدرت تحلیل مسائل اشاره کرد و افزود: در درس خارج بحثی خوب است که پرچالش تر باشد و درسی موفق است که طلبه بتواند با استاد ارتباط برقرار کند، زیرا اگر چنان چه امکان ارتباط علمی با استاد نداشته باشد تخیلاتی به ذهن فرد می رسد.

وی خاطر نشان کرد: اساس درس خارج این است که طلبه مطالعه و مباحثه کند، سپس ببیند چه میزان با استاد فاصله دارد و بعد این فاصله را بررسی کرده و آن نکات را استخراج کند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان منبع شناسی را یکی از امور مهم در درس خارج عنوان کرد و گفت: طلبه باید بداند کتاب هایی که ارزش منبع و مرجع شدن دارد کدام کتاب است، بنابراین منبع شناسی و انس با منابع از مسائل مهم و کلیدی مباحثه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha