یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم در رابطه با معنای وحدت گفت: وحدت در اصطلاح سیاسی به معنای تلاش برای نزدیک شدن، حذف فاصله‌ها، هم نظری و هم افقی در فهم شرایط و رسیدن به هدف گذاری‌های یکسان مبتنی بر منافع مشترک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: تقوا به معنای مراقبت کامل است. وقتی گفته می‌شود از خدا بترسید یعنی با دقت مراقب باشید خلاف فرمان خدا حرکت نکنید. وقتی گفته می‌شود در برابر دشمن تقوا داشته باشید یعنی حرکات دشمن را زیر نظر داشته باشید و مراقب حرکات خود در مقابل دشمن باشید تا خوراکی برای دشمن فراهم نشود.

وی با تاکید بر اهمیت وحدت گفت: امام راحل را می‌توان بزرگترین منادی وحدت دانست؛ زیرا بسیار بر این مهم تاکید می‌کردند و وحدت را رمز پیروزی می‌دانستند و به مسلمانان عالم اعلام کردند که رمز تمام گرفتاری‌های کشورهای اسلامی اختلاف کلمه و عدم هماهنگی و رمز پیروزی وحدت کلمه و ایجاد هماهنگی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز در طول چند دهه اخیر به ویژه در گردهمایی مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی به راه امام راحل تاکید کردند.

وی در رابطه با معنای وحدت اظهار کرد: وحدت در اصطلاح سیاسی به معنای تلاش برای نزدیک شدن، حذف فاصله‌ها، هم نظری و هم افقی در فهم شرایط و رسیدن به هدف گذاری‌های یکسان مبتنی بر منافع مشترک است.

تولیت حرم حضرت معصومه (س) افزود: رویکرد وحدت گر، رویکردی است که در آن برای رفع اختلافات تلاش می‌شود اما این امر به این معنا نیست که همه اختلافات قابل رفع شدن است، زیرا این امر امکان پذیر نیست اما وحدت به این معنا است که بیش از اینکه بر اختلافات تمرکز شود، اشتراکات مورد توجه همگرایی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وحدت تاکید بر مشترکات است، تصریح کرد: در این نگاه تکثر که بنیان شکل گیری زندگی بشر است نادیده گرفته نمی‌شود، بلکه آرمان‌ها و مشکلات مشترک بیشتر دیده می‌شود.

امام جمعه قم ادامه داد: وحدت همیشه به عوارض اختلافات، واگرایی‌ها و اینکه بیگانگان از این تفرقه سود می‌برد نگاه دارد. در این نگاه اختلاف افکنی همیشه ریشه در درون ندارد بلکه دشمنان و معارضان یک امت منتظر فرصتی هستند که اختلاف بیندازند تا سود ببرند.

وی با بیان اینکه دشمنان وحدت اسلامی مثلت صهیونیست، استکبار و ارتجاع است، اضافه کرد: این‌ها مهمترین عملیات خود را ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمین و دوقطبی کردن جهان اسلام و نابود کردن راهبرد وحدت قرار دادند.

خطیب جمعه قم یادآور شد: با اطاعت از رهبری، هوشیاری مردم و سیاست دولت سیزدهم بر حفظ و تداوم ارتباط با کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای منطقه، دست متجاوزین به وحدت امت اسلامی را قطع خواهیم کرد. با اطاعت از رهنمودهای رهبری و به برکات خون شهدا و ایثارگران تلاش خواهیم کرد که به کوری چشم دشمنان، اسلام ستیزان و قرآن سوزان جهان اسلام را برای ظهور منجی بشریت آماده کنیم.

وی با اشاره به سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم گفت: شعار محوری امسال این روز، «مردم در پناه اخت الرضا، اسوه عفاف و جهاد تبیین» است.

خطیب جمعه قم بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران همایش مرحوم آیت الله ناصری درباره این شخصیت به نکات مهمی اشاره کردند که برای همه ما درس آموز است. آیت الله ناصری را صاحب نفس گرم، اخلاص و روح متصل به الطاف الهی دانستند و فرمودند باید زمینه تربیت و رشد امثال ایشان فراهم شود و شخصیت ایشان برای همه به ویژه طلاب درس آموز است.

وی ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی گفت: فرا رسیدن هفته نیرو انتظامی فرصت خوبی برای بازخوانی عملکرد و تجلیل از مجاهدها و حماسه سازی‌های بزرگ، امنیت ساز و افتخار آفرین این نیرو است.

امام جمعه قم افزود: نیرویی که با جافشانی‌های خود در راه حفظ امنیت، مخلصانه و بدون هیچ توقعی از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده است. مبارزه با اشرار، هنجارشکنان و کسانی که در امر قاچاق وارد می‌شوند بخشی از تلاش‌های ارزشمند این نیرو است.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: رعایت تقوا برترین، بیشترین خواست و مطالبه پروردگار از بندگان است و بالاترین افتخار برای بندگان امر تقوا است. در مورد تقوا باید بیشترین تلاش خود را انجام بدهیم و از موارد شبهه پرهیز کنیم.

وی در رابطه با جریان شناسی منافقین در عصر پیامبر (ص) گفت: خداوند در آیه ۷۵و ۷۶ سوره توبه می‌فرماید: وَمِنْهُمْ مَنْ عَاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتَانَا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَکُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِینَ، فَلَمَّا آتَاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ؛ و بعضی از آن‌ها این گونه با خدا عهد بستند که اگر نعمت و رحمتی نصیب ما کند البته صدقه (یعنی زکات) پردازیم و از نیکان می‌شویم. و (با این عهد) باز چون خدا از فضل و نعمت خود نصیب آن‌ها کرد بر آن بخل ورزیدند و (از آن عهد) روی گردانیده و (از حق) اعراض کردند.

وی با بیان اینکه خداوند در این آیه می‌فرماید که نفاق، چهره خود را در بخش‌های مختلف سیاسی اقتصادی و.. نشان می‌دهد، اظهار کرد: خداوند پیام می‌دهد که اسلام منافقان مقطعی است. وقتی خداوند از لطف خود به آن‌ها بخشید، در دادن صدقات، پرخاشگرانه خودداری می‌کنند زیرا آن‌ها به هنگام فقر و ضعف اسلام را قبول دارند ولی وقتی بی نیاز از مال شدند، کفر و نفاق شان ظهور می‎کند و قول و قرارهایشان را زیرپا می‌گذارند.

امام جمعه قم ادامه داد: دروغ آن‌ها مثل کشتی نشینانی است که در طوفان‌ها توبه می‌کنند و تعهد می‌دهند هر زمانی که نجات پیدا کردند موحد می‌شوند ولی وقتی نجات می یابند به شرک خود بر می‌گردند.

وی در رابطه با شان نزول این آیه گفت: مسلمان فقیری از مدینه، (ثَعلبةبن حاطب) از پیامبر (ص) درخواست کرد تا دعا کند خداوند او را ثروتمند کند. حضرت فرمود: مال اندکی که شکرش را ادا کنی بهتر از مال زیادی است که از عهده‌ شکرش برنیایی. ثعلبه گفت: اگر خدا عطا کند، همه‌ حقوق واجب آن را خواهم داد. به دعای آن حضرت، ثروتش افزون شد تا آنجا که دیگر نتوانست در مدینه بماند و در نمازجمعه و جماعت شرکت کند. بعد از نزول آیه زکات، وقتی مأمور گرفتن زکات نزد او رفت، به او گفت: ما مسلمان شدیم که جزیه ندهیم!

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: بحث این آیات یک بحث تاریخی صرف نیست بلکه واقعیتی است که در عصر پیامبر برای افراد دیگر نیز وجود داشته، پس باید تلاش کنیم که از اوصافی که در باب منافقین ذکر شده است نگاهی به درون و خصلت‌های خود کنیم که به آن‌ها مبتلا نشویم.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha