دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رسانه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان گفت:حذف رسانه، منطقی نیست و امکان ندارد و محدودیت در تکنولوژی و رسانه دیگر پاسخگو نبوده، لذا ما مجبور هستیم بر اساس آنچه که دررسانه ها اتفاق می افتد به سمت توانمندسازی افراد و خانواده برویم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، فائزه تقی‌پور در نشست علمی «خانواده و رسانه؛ تحلیل زمینه‌ها و عوامل فریب‌کاری در رسانه و راهکارهای برون رفت» که به همت پژوهشگاه الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان پیش از ظهر امرور برگزار شد با اشاره به این که آنچه که درباره فریبکاری مطرح است رویکردی است که به لحاظ تأثیرگذاری می خواهیم در بحث رسانه به آن بپردازیم و این که رسانه ها چگونه با تاثیر روی مخاطب می توانند فضای آینده را تغییر دهند.

وی افزود: کارشناسان رسانه با کلمه فریبکاری چندان موافق نمی باشند و معتقد هستند بهتر است به آن مهندسی افکار عمومی و یا دستکاری افکار عمومی گفته شود، اما رویکرد افرادی که محتوای رسانه را بررسی می کنند این است که آنچه که باید به آن توجه شود فریبکاری است، لذا این کلمه از دو طرف قابل بحث بوده و نمی توان یک طرفه به آن نگاه کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان با بیان اهمیت اعتماد مخاطب به رسانه گفت: زمانی که رسانه ها در یک دوره زمانی بیش از حد فریبکاری را ادامه می دهند، اعتماد مخاطبان خود را از دست خواهند داد.

وی اضافه کرد: اکنون با وجود شبکه های اجتماعی و تنوع رسانه ای، دیگر بحث سواد رسانه استفاده نمی شود و آنچه که به آن بیشتر توجه می شود، توانمندسازی مخاطب و کاربران است که بر این اساس باید مجموعه ای از تاکتیک هایی را که رسانه برای انتقال پیام از آن استفاده می کند به مخاطب آموزش داد.

تقی پور به برخی از تاکتیک های مورد استفاده رسانه ها برای تأثیرگذاری بر مخاطب اشاره کرد و گفت: یکی از این تاکتیک ها استفاده از سابقه یا پیشینه یک موضوع است، به این معنا که رسانه ها، سابقه ای از موضوع را ارائه می دهند و به مخاطب اجازه مقایسه شرایط گذشته و حال را داده که اصطلاحا به این تاکتیک، روش سابقه نویسی یا پیشینه نگری گفته می شود.

وی تاکتیک های قطره چکان، دروغ بزرگ ، نشر هدایت شونده و بازسازی پیام را از دیگر تاکتیک های رسانه ای عنوان کرد و ادامه داد: رسانه این فرصت را دارد تا برای پیام، برنامه ریزی کند که به چه شکلی به مخاطب منتقل شود.

وی با تأکید بر تأثیر عمیق رسانه ها بر آموزش کودکان تصریح کرد: دیوید رایزمن در این باره می گوید «رسانه های مدرن و جدید رقیبان سرسختی برای معلمان می باشند و رسانه ها زمانی که خوب عمل می کنند به شدت می توانند روی کودکان اثرگذار باشند.»

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان با اشاره به تاثیرات اقتصادی رسانه ها و تغییرات الگویی رفتار افراد به این واسطه عنوان کرد: کالاهای فرهنگی اکنون بر اساس تولیدات رسانه ای ایجاد می شوند، لذا اگر محتوایی را تولید کنیم اما از نظر اقتصادی از آن چیزی دریافت ننماییم به عنوان برنامه ریز به نتیجه ای نرسیده ایم، بنابراین کالایی تولید می شود و سپس چرخه اقتصادی به وجود می آید، اما پایه همان محتوای رسانه ای است که به شکل منطقی در حال سیاست گذاری است.

وی خاطر نشان کرد: این تصمیم با ما است که روش خود را در برابر رسانه تغییر دهیم، زیرا حذف رسانه منطقی نیست و امکان ندارد و محدودیت در تکنولوژی و رسانه دیگر پاسخگو نمی باشد، لذا ما مجبور هستیم بر اساس آنچه که دررسانه دارد اتفاق می افتد به سمت توانمندسازی افراد و خانواده برویم.

این استاد دانشگاه یکی از موضوعات مهم ومطرح در بحث رسانه را مسئله نشاط بیان کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که در بحث خانواده مطرح می باشد مسئله نشاط است ، به ویژه این که نشاط در روابط اجتماعی و خانوادگی اندک می باشد و این که رسانه چگونه می تواند این کار را انجام دهد.
تقی پور استفاده مطلوب از رسانه را امری میسر عنوان کرد و گفت:اگر سیاست های بهره برداری را تغییر دهیم می توانیم از رسانه استفاده درست داشته باشیم.

وی در ادامه به برخی دیگر از تاکتیک های فریبکاری در رسانه از جمله تاکتیک تظاهر به بی طرفی و تکنیک استفاده از نخبگان اشاره کرد و یادآور شد: یکی از بدترین تاکتیک های خبری، تاکتیک سکوت است یعنی سکوت رسانه درباره موضوعی که مردم پیرامون آن سوال دارند و این باعث می گردد قدرت منابع غیررسمی بیشتر شود.

وی اضافه کرد: رویکرد دیگری که در فریبکاری وجود دارد استفاده و بهره برداری از احساسات مخاطبان ، استفاده از نمادهای و شخصیت های ملی است و علاوه بر آن رویکرد دیگر، جنگ روانی است که مخاطب در آن درگیر تعارض و شک می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان از دیگر رویکردهای جنگ روانی را شایعه بیان کرد و گفت: شایعه وارد روابط اجتماعی می شود و سبب تضاد اجتماعی در روابط می گردد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha