سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
الزهرا خمینی شهر

حوزه/ نشست اخلاقی با عنوان «تهذیب نفس» در مدرسه علمیه الزهراء(س) خمینی شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام عزت الله حاج هاشمی در نشست اخلاقی با عنوان «تهذیب نفس» در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهراء(س) خمینی شهر به داشتن همت در مسیر خودسازی اشاره کرد و گفت: انسان باید در مسیر خودسازی سه اصل اساسی مشارطه، مراقبه و محاسبه را در زندگی خودش پیاده نماید.

استاد حوزه در ادامه به توضیح مسیرهای خودسازی پرداخت و گفت: مشارطه به این معناست که انسان در اول روز با خودش شرط کند که من این صفات را در خودم پیاده می کنم یا صفات بد را حذف می کنم.

وی ادامه داد: مراقبه به این معناست که انسان در طول روز از خودش مراقبت و مواظبت کند که شرط ها را انجام بدهد و محاسبه نیز به این معناست که شخص در پایان روز از خودش حساب بکشد. اما نکته‌ی مهم در طی مسیرهای مذکور این است که انسان برای خودسازی حتماً نیاز به استاد و عالِم دارد و هر چیزی که نظاره گر او باشد، همین که انسان بداند در محضر خداست و امام زمان(عج) از باطن شخصی او مُطّلع است، تلنگری برایش به حساب می‌آید.

حجت الاسلام حاج هاشمی در پایان به بیان مثال از انسان‌های تأثیرگذاری که معاصر ما بوده‌اند و در زمینه‌ی خودسازی الگو محسوب می‌شوند پرداخت و گفت: نوجوان شهید « حسین فهمیده» با این که سن و سال زیادی نداشت اما وقتی وصیت نامه‌ی این شهید عزیز را می‌خوانیم متوجه می‌شویم که روح بزرگی در قالب جسم و جثه‌ای کوچک داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha