شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عبدالله محمدی

حوزه/ عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: مسئله هرمنوتیک فلسفی و برداشت‌های متفاوت، یک کلان شبهه است که باید هرچه سریع‌تر به آن پاسخ داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی در نشست خبری مدرسه شبهه پژوهی هرمنوتیک که در مرکز پاسخ‌گویی به شبهات برگزار شد، با اشاره به اینکه در این مدرسه دورنمای از مباحث هرمنوتیک ارائه می شود، اظهار کرد: لازم است حوزویان که با متون سروکار دارند حداقل دوره مقدمات هرمنوتیک را بگذرانند. در این راستا پاسخ به شبهات نیز بسیار ضروری است چراکه هر تردیدی که بر باورها به وجود می‌آید برپایه هرمنوتیک فلسفی است.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه نتیجه هرمنوتیک فلسفی تعدد قرائت‌ها است، عنوان کرد: فردی که معتقد به هرمنوتیک فلسفی باشد می‌تواند در تمام موارد در متون دینی برداشت متفاوتی داشته و هیچ کدوم از برداشت‌ها نسبت به دیگری ترجیح ندارد.

وی با بیان اینکه در روایات نیز این موضوع به عنوان سختی‌های آخر الزمان معرفی شده است، خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که رنجی که امام زمان(عج) متحمل می‌شوند سنگین‌تر از پیامبر(ص) است چراکه پیامبر(ص) با مشرکان و بت پرستان باید مقابله می‌کردند ولی حضرت ولی عصر(عج) با علما و روشن فکران که برداشت متفاوتی از قرآن دارند، مقابله خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه تنها یک برداشت درست داریم و آن‌ها مطابق دستورالعمل خاصی به دست می‌آید، تصریح کرد: مسئله هرمنوتیک فلسفی و برداشت‌های متفاوت یک کلان شبهه است که باید هرچه سریع‌تر به آن پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه بارها نسبت به تبلیغ تهاجمی سفارش و تأکیدشده است، یادآور شد: مقام معظم رهبری نیز در دیدار با طلاب فرمودند که در تبلیغ نباید منفعل باشیم و باید به سمت تبلیغ تهاجمی حرکت کنیم.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: به طور خاص در هرمنوتیک فلسفی ما به استناد سخنان خودشان با آن‌ها مقابله می‌کنیم که هیچ فهم ثابتی نداریم درنتیجه رفع این شبهه، تبلیغ تهاجمی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای فهم متون نباید تفسیر به رای داشته باشیم، بیان کرد: هرمنوتیک فلسفی مدعی است که انسان همواره در پیشفرض‌های خود محاصره شده و نمی‌تواند پیشرفت کند و ما محققین وظیفه داریم بررسی کنیم که آیا تمام پیش‌فرض‌ها مانع پیشرفت است یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه مدرسه شبهه پژوهی هرمنوتیک می‌تواند دستاوردهای مطلوبی داشته باشد، ابراز کرد: افرادی که می‌خواهند در عرصه علوم انسانی فعالیت داشته باشند باید دوره‌ای را در این مدرسه بگذرانند تا شاهد تفسیر به رای در این عرصه‌ها نباشیم.

سپس قاسم بابائی دبیر علمی مدرسه شبهه پژوهی هرمنوتیک با اشاره به اینکه در روایات دینی آمده است که عالم دینی باید به مرزهای علمی آگاه باشد، اظهار کرد: فردی که به زمانه عالم باشد به راحتی از شبهات خارج خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دهه اخیر هرمنوتیک و ادوار هرمنوتیک فضای سنتی و دینی را تحت تأثیر قرار داده است، مطرح کرد: چهار ادوار در زمینه دانش علم را سپری کرده‌ایم که امتداد دهنده دانش خواهد بود.

دبیر علمی مدرسه شبهه پژوهی هرمنوتیک با اشاره به اینکه در هرمنوتیک به دنبال فهم هستیم، عنوان کرد: روش‌ها در علوم تجربی با هرمنوتیک کاملا متفاوت است.

وی با بیان اینکه هرمنوتیک یکی از موضوعات تاثیرگذار در علوم انسانی و اسلامی است، خاطرنشان کرد: هرمنوتیک کلاسیک و عام متن محور هستند و تاثیر بسیاری بر متون دارند.

بابائی با اشاره به اینکه امتداد هرمنوتیک در فلسفه حقوق، هنر، دین و ... دنبال می‌شود، تصریح کرد: علوم مختلف در یکدیگر تاثیر می‌گذارند و این تاثیر می‌تواند ایجابی و یا سلبی باشد.

وی با بیان اینکه هرمنوتیک خاص، کلاسیک، فلسفی در 8 جلسه برای اساتید برگزار خواهد شد، یادآور شد: این دوره‌ها با حضور اساتید برجسته خواهد بود و قطعا تاثیر بسیاری برای شرکت‌ کنندگان خواهد داشت.

دبیر علمی مدرسه شبهه پژوهی هرمنوتیک با اشاره به اینکه هرمنوتیک فلسفی می‌گوید که متن ثابت است و در شرایط مختلف معنا پیدا می‌کند، بیان کرد: این نوع هرمنوتیک خطرناک‌ترین نوع آن است و همواره با آن چالش خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هرمنوتیک به عنوان یک تکنیک در برخی اصول انسانی - اسلامی مطرح شده است، ابراز کرد: همچنین هرمنوتیک برخی دیگر شاخصه‌های متن محور را تحت تأثیر قرار داده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha