شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1120073
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
محمد برکت

حوزه / با حضور حجت الاسلام والمسلمین برکت ،آیین معرفی از مجموعه «به خط ملاصدرا» در حرم احمد بن موسی(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، آیین معرفی مجموعه به خط ملاصدرا صبح امروز در کتابخانه حرم مطهر احمدبن موسی(ع) شاهچراغ(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد برکت مدیر مدرسه علمیه امام عصر(عج) در خصوص کتب خطی، اظهار داشت: شناسنامه کتب خطی برگ ابتدایی و پایانی کتاب به شمار می‌رود، اگر این دو برگ نباشند محقق نمی‌تواند کتاب را معرفی کند.

وی افزود: این مجموعه ۱۶۰ برگ بوده و علاوه بر این کتاب تاکنون سه نسخه از مجموعه خط ملاصدرا را شناسایی کرده‌ام.

مدیر مدرسه علمیه امام عصر(عج) همچنین به مواردی که موجب ارزشمند شدن نسخ خطی می‌شود اشاره کرد و گفت: نسخه‌های خطی فی نفسه ارزشمند هستند، اما چند آیتم وجود دارد که موجب می‌شود نسخه نفیس شود، مانند قرآن خطی که اخیرا رونمایی شد و منسوب به امیرالمومنین(ع) بود، البته قرآن‌ها منسوب به اهل بیت(ع) هستند و در شاهچراغ(ع) نیز نسخ مربوط به خط امیرالمومنین(ع) وجود داشته، بنابراین هرچه نسخه عتیق باشد این موجب ارزش می‌شود.

وی هنری بودن را یکی دیگر از موارد ارزشمند بودن کتب خطی دانست و خاطرنشان کرد: همچنین نسخه خط مؤلف، دیگر مواردی است که باعث ارزشمند شدن کتب خطی می‌شود، نسخه‌ای که امروز رونمایی شد نیز به خط مولف است و قدمت آن نیز به سال هزار بر می‌گردد، یعنی برای حدود ۴۰۰ سال پیش است.

حجت الاسلام والمسلمین برکت یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که موجب ارزشمند شدن نسخه خطی می‌شود این است که موضوع نسخه منحصر باشد، این نسخه از دو بخش نوشته و تألیف تشکیل شده است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha