دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
امام‌جمعه کهک

حوزه/ امام جمعه کهک گفت: تدین، کارآمدی، دلسوزی و شجاعت ۴ ویژگی نماینده تراز انقلاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام فیروزآبادی در خطبه های امروز نماز جمعه کهک و در ادامه مباحث مرتبط با فضائل و رذائل اخلاقی به بیان مصادیق خوف و ترس مذموم در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) پرداخت.

وی ادامه داد: قرآن کریم ترس از جهاد و ایستادن در برابر دشمنان را یکی از مصادیق خوف مذموم مطرح نموده و درباره اینگونه افراد می فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ کُفُّوا أَیْدِیَکُمْ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ فَلَمَّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِیقٌ مِنْهُمْ یَخْشَوْنَ النَّاسَ کَخَشْیَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْیَةً وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ کَتَبْتَ عَلَیْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَیٰ أَجَلٍ قَرِیبٍ»؛ آیا نمی‌نگری به حال مردمی که (گفتند: به ما اجازه جنگ ده و) به آنها گفته شد: اکنون از جنگ خودداری کرده، به نماز و زکات قیام کنید؛ پس آن‌گاه که بر آنها حکم جهاد آمد در آن هنگام گروهی از آنان به همان اندازه که باید از خدا ترسند یا بیش از آن، از مردم ترسیدند و گفتند: ای خدا، چرا بر ما حکم جنگ را فرض کردی؟....

حجت الاسلام فیروزآبادی افزود: قرآن کریم در ادامه، ریشه این خوف را شیفتگی به زندگانی دنیا دانسته و می فرماید: «قلْ مَتاعُ الدُّنْیا قَلیلٌ وَ الآخِرَةُ خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقی وَ لا تُظْلَمُونَ فَتیلاً»؛ بگو: زندگانی دنیا متاعی اندک است و جهان آخرت برای هر کس که خداترس باشد بهتر از دنیاست، و (در آنجا) کمترین ستمی به شما نخواهد شد.

وی بیان داشت: دومین مصداق خوف و ترس مذموم که در قرآن کریم مطرح شده عبارت است از خوف فقر در موارد انفاق در راه خدا؛ در واقع شیطان همواره انسانها را با ترساندن از فقر و گرفتاری مالی از انفاق فی سبیل الله باز می دارد. قرآن کریم در این رابطه مومنان را هشدار داده و می فرماید: «الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاءِ وَ اللَّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»؛ شیطان شما را وعده فقر و بی‌چیزی دهد و به کارهای زشت و بخل وادار کند، و خدا به شما وعده آمرزش و احسان دهد، و خدا را رحمت بی‌منتهاست و (به همه امور جهان) داناست.

امام جمعه شهر کهک تصریح کرد: سومین مورد از مصادیق ترس مذموم ترس از فقر و نداری در موارد تشکیل خانواده و فرزندآوری است؛ امام صادق (ع) می فرمایند: امام صادق (ع) می‌فرماید: «من ترک التزویج مخافة الفقر فقد اساء الظن بالله عزوجل» کسی که ازدواج را به جهت ترس از فقر ترک نماید در واقع به خداوند متعال بدگمان شده است.

وی بیان داشت: قرآن کریم نسبت به کشتن فرزندان از ترس فقر _ که سقط جنین یکی از مصادیق آن در زمان حاضر است_ نیز هشدار داده و می فرماید: «وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُم إنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْءًا کَبِیرًا»؛ فرزندان خود را از بیم تنگدستی نکشید. این ما هستیم که آنان و شما را روزی می دهیم. یقینا کشتن آنان گناهی است بزرگ!

امام جمعه کهک در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه ضمن تقدیر از زحمات رئیس سابق ستاد نماز جمعه شهرستان از معارفه رئیس جدید این ستاد خبر داده و برنامه ریزی در راستای حضور هرچه بیشتر نوجوان و جوانان در نماز جمعه را مهمترین اولویت کاری اعضای جدید این ستاد برشمرد.

وی در ادامه خطبه ها ضمن بزرگداشت شخصیت شهید مدرس (ره) و اشاره به سالروز شهادت این مرد بزرگ الهی، به تبیین بایسته های شخصیتی یک نماینده مطلوب در مجلس شورای اسلامی از نگاه امامین انقلاب پرداخت.

حجت الاسلام فیروزآبادی تاکید کرد: از مجموعه فرمایشات امام خامنه ای (حفظه الله) استفاده می شود که یک نماینده باید واجد چهار ویژگی باشد؛ تدین، کارآمدی، دلسوزی و شجاعت.

وی در پایان خطبه های نماز جمعه با اشاره به ایام فاطمیه و بازگشت پیکر مطهر شهید علی آقاعبداللهی کهکی به ذکر مصائب حضرت زهرا (س) پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha