دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله کعبی

حوزه/ آیت الله کعبی در نشستی با مدیران مدارس علمیه خوزستان گفت: یکی از خصلت های حوزه‌ها و روحانیت ما مردم داری است، اصلا یک روحانی اگر از مردم جدا باشد نمی تواند خوب عمل کند. روحانیت در متن مردم، در خدمت مردم و همراه مردم در سختی ها، مشکلات، امیدها، غم ها و شادی هاست.

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در نشستی با مدیران مدارس علمیه استان خوزستان گفت: در روایت آمده که علماء، عقلا و حکما وقتی همدیگر را می دیدند همدیگر را سه نصیحت می کردند که اولین آنها این بود که، اگر می خواهید ارتباط اجتماعی خود را درست کنید و مشکلات شما با مردم حل شود باید رابطه ی خود را با خدا اصلاح کنید (مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ)؛ دومین نصیحت این بود که اگر آخرت خود را اصلاح کنید خداوند دنیای شما را نیز اصلاح می کند (مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ).

وی افزود: نصیحت سوم این بود که اگر می خواهید خداوند ظاهرتان را نیکو کند باید باطن خود را اصلاح کنید(مَنْ أَصْلَحَ سَرِیرَتَهُ، أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِیَتَهُ). تصحیح رابطه با خداوند متوقف بر جهاد نفس است باید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و از بین ببریم و اینگونه باطن خود را اصلاح کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید این فرهنگ(نصیحت کردن) به یک فرهنگ عمومی بین ما تبدیل شود و وقتی همدیگر را ببینیم از هم تقاضای نصیحت و موعظه کنیم. ائمه اطهار نیز سفارش کرده اند که مومنین وقتی همدیگر را می بینند همدیگر را موعظه و نصیحت کنند.

وی در ادامه گفت: همچنین باید با احادیث اهل بیت(ع) مأنوس باشیم و به آنها عمل کنیم چرا که شنیدن و عمل کردن به احادیث زنگاره های دل را پاک کرده و به قلب جلاء می دهد.

آیت الله کعبی افزود: برای تبدیل نصیحت به فرهنگ عمومی و اُنس گرفتن با احادیث اهل بیت(ع) الزاماتی وجود دارد اولین آنها این است که باید موعظه بشویم و به دنبال مجالس موعظه بگردیم همچنین باید درس اخلاق در میان حوزویان و روحانیت جدی گرفته شود و اساتید حوزه در ابتدا یا انتهای درس خود چند دقیقه ای را به احادیث اخلاقی اختصاص دهند چرا که این کار باعث تربیت طلاب می شود

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دومین الزام این است که خود را نصیحت کنیم و یک واعظ درونی داشته باشیم و الزام سوم آن این است که به فکر استحکام شخصیت درونی ایمانی خود باشیم(مقاوم سازی شخصیت) .

وی ابراز داشت: ما باید به فکر استحکام درونی و مقاوم سازی شخصیت خود باشیم و در مقابل تمایلات نفسانی از قبیل شهوت، ثروت، قدرت و شهرت بایستیم. در روایات آمده که مومن در ایمانش مثل کوه است و شخصیت قوی ای دارد در مقابل بعضی افراد هستند که شخصیت ضعیفی داشته و به اصطلاح سست عنصر هستند این افراد زود دچار فرسودگی و فرسایش می شوند.

وی با اشاره به آیات ۹۰ و ۹۱ سوره حجر «کَما أَنْزَلْنا عَلَی الْمُقْتَسِمِینَ• الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِینَ»، بیان داشت: مقسمین کسانی هستند که به بخشی از قرآن که به نفع آنها است عمل می کنند اما به بخشی از قرآن که به ضرر آنهاست و آنها را دعوت به ماموریت های پرخطر و هزینه کردن برای اسلام می کند عمل نمی کنند و این نشانه ی راحت طلبی آنهاست که بسیار خطرناک است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بعضی به خاطر منافع خود و اینکه دیده شوند نسبت به مقام مافوق احترام می گذارند. بعضی وقتی سرمایه داری را می بینند به این فکر می‌کنند که چه نقشه ای بکشند که مقداری از ثروت او را تصاحب کنند و این بسیار خطرناک است چرا که ایمان را از بین می برد (مَن تواضع لغنیٍ لأجل غِناه فقد ذهب ثُلثا دینه).

وی با اشاره به حکمت ۱۱۰ نهج البلاغه«لا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لا یُصَانِعُ وَلا یُضَارِعُ، وَلا یَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ»، افزود: مصانع یعنی کسی که از حق، باورها و ارزش ها کوتاه بیاید و اهل تساهل و تسامح باشد همچنین شخصی نمی تواند دین را اقامه کند.

آیت الله کعبی گفت: یکی از ماموریت های مهم حوزه ها و روحانیت اقامه ی دین است، اصلا فلسفه ی حکومت دینی اقامه ی دین و جذب مردم برای به کمال رسیدن در سایه ی دین است حالا اگر ما از دین، احکام شریعت، حق، ارزش ها و باورهای خود کوتاه بیاییم و تساهل و تسامح کنیم نمی توانیم اقامه ی دین کنیم.

وی بیان کرد: تجربه نشان داده در این ۴۴ سال انقلاب هرجا ما به دین و شرع مقدس عمل کردیم پیشرفت کردیم و هر جا که از شرع مقدس کوتاه آمدیم عقب گرد داشتیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: منظور از مضارع در حکمت فوق این است که انسان در روابط اجتماعی خود سهل انگار شود و با مفسدین و اهل باطل نشست و برخاست داشته باشد. ما باید در روابط اجتماعی خود حد و مرز داشته باشیم.

وی ادامه داد: مطامع در حکمت فوق به معنی طمع هاست یعنی انسان به دنبال طمع نباشد و بخاطر طمع مال، ثروت و مقام به دیگران احترام نگذارد و کاری را انجام ندهد.

آیت الله کعبی به بیان راههای استحکام بخشیدن به شخصیت ایمانی پرداخت و تصریح کرد: یکی از راه های استحکام بخشیدن به شخصیت ایمانی، عمق بخشیدن به معرفت دینی است تجربه نشان داده که در این ۴۴ سال انقلاب کسانی که نگاهشان به دین سطحی بوده دچار ریزش و فرسایش شدند برای عمق بخشیدن به معرفت دینی نیاز به دانش های زیادی از قبیل فقه، اصول، عقاید، منطق، فلسفه، تاریخ، حدیث، تفسیر و غیره داریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: راه دیگر استحکام بخشیدن به شخصیت ایمانی حساب کشیدن از خود است. انسان باید زمان خلوتی برای خود داشته باشد و نقاط ضعف خود را احصاء و برای از بین بردن آنها تلاش کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه خوزستان با اشاره به حدیث «قصم ظهری اثنتین عالم متهتّک و جاهل متنسّک‏» منقول از پیامبر اکرم(ص) بیان داشت: هتاک در زبان فارسی یعنی کسی که اهل فحش و دشنام باشد اما منظور از هتاک در این روایت کسی است که از مرز و خط قرمزهای شریعت به راحتی عبور کند این شخص کمر پیامبر، اهل بیت و حوزه های علمیه را شکسته و آبروی آنها را می برد.

وی خاطر نشان کرد: باید مراقب بود این هتاک بودن به تدریج بر اثر مراقب نکردن از خود، خانواده، اطرافیان و محیط پیرامون اتفاق می افتد. کسی که لباس پیغمبر و سربازی امام زمان (عج) را بر تن می کند باید آبرو و جایگاه این لباس مقدس را حفظ کند.

آیت الله کعبی گفت: باید از ما دین، ایمان، تقوا، ورع، زهد، عبادت، دانش و مردم داری به جامعه ی اسلام تزریق شود چرا که وقتی مردم یک روحانی پارسا، متقی، زاهد، عابد، مردم دار و دارای دانش را ببینند ایمانشان تقویت می شود ولی خدای ناکرده اگر عکس این را ببینند ایمانشان متزلزل می شود.

وی ابراز داشت: البته دشمنان برای تخریب حوزه ها و روحانیت سعی می کنند نقاط ضعف بعضی از روحانیون را برجسته و به کل روحانیون تعمیم دهند که باید مواظب این مسئله بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: الحمدلله روحانیت و حوزه های علمیه مومن، مجاهد، فداکار و خدمتگزار صدیق مردم بوده و در مسیر اسلام ناب و مکتب اهل بیت و پرچم دار اسلام ناب و مکتب اهل بیت هستند.

وی گفت: یکی از خصلت های حوزه ها و روحانیت ما مردم داری است، اصلا یک روحانی اگر از مردم جدا باشد نمی تواند خوب عمل کند. روحانیت در متن مردم، در خدمت مردم و همراه مردم در سختی ها، مشکلات، امیدها، غم ها و شادی هاست.

آیت الله کعبی عنوان داشت: خدمت اجتماعی ارزش روحانیت را بالا می برد. الحمدلله روحانیت و حوزه های علمیه گروه های جهادی تشکیل داده و در جریان سیل، کرونا، زلزله و ... بسیار خوب عمل کرده و در سختی ها و محنت های مردم در صف اول و خط شکن بودند.

وی با اشاره به حدیث «مَنْ لَمْ یَکُنْ فِیهِ ثَلاَثٌ لَمْ یَقُمْ لَهُ عَمَلٌ وَرَعٌ یَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِی اَللَّهِ وَ خُلُقٌ یُدَارِی بِهِ اَلنَّاسَ وَ حِلْمٌ یَرُدُّ بِهِ جَهْلَ اَلْجَاهِلِ» از پیامبر مکرم اسلام(ص) بیان کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) می فرماید سه چیز است که هر کس نداشته باشد هیچ عملی از او تمام و کامل نیست اولین آنها ورع است که بالاتر از تقوا بوده و منظور از آن ملکه ای است که از گناه پیشگیری کند. دومین خصلت خلق و خویی که به سبب آن با مردم مدارا کند. این خلق و خوی نیکو سبب جذب حداکثری مردم می شود. سومین خصلت برد باری و حلمی است که به وسیله آن رفتار جاهلانه نادان را دفع کند یعنی انسان باید در مقابل آدمهای عصبی، تندمزاج و نادان شکیبا و فروتن باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 0
    متاسفانه عده ای فکر میکنند ،روحانیت دلیل مشکلات، سختی‌ها و غم‌های مردم است