دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتاب میرزا

حوزه/ کتاب مظلوم‌ترین قهرمان ملی، میرزا کوچک جنگلی، با ویرایش جدید، نوشته حجت الاسلام حجت الله سروری منتشر شد.

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری نویسنده این کتاب در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، گفت: کار تحقیق و نوشتن این کتاب دوسال طول کشید و به نظر می رسد با توجه به پژوهش و تحقیقی که بنده در این زمینه داشتم هنوز در موضوعات مختلفی می توان در مورد نهضت جنگل مطلب نوشت .

وی افزود: در بخشی از مقدمه کتاب اشاره کرده ام که تاریخ ایران، یادآور قهرمانان و نام آوران زیادی ست، که در ادوار مختلف صفحات زرینی را به خود اختصاص داده و هر کدام به نوعی برای کشور عزیزمان نقش آفرینی کرده اند. این مرزوبوم پهناور، آکنده از جان فشانی‌ها و رشادت‌های دلیر مردان و شیر زنانی است که برای حفظ این آب و خاک از جانشان گذاشتند، تا ایران برای همیشه ایران سربلند بماند.

وی گفت: شناخت هر کدام از این قهرمانان و نام آوران ، که درنوع خود،شخصیت های بسیار وطن دوست ومهین پرست واقعی بوده اند، برای درک تحولات تاریخی ، اجتماعی و سیاسی کشور ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.چرا که ملّتی که تاریخ خود را نداند، مخصوصا تاریخ معاصر یا به صورت تحریف شده آن را به او القاء می کنند یا محکوم به تکرار آن خواهد بود و مجبوراً دریک چرخه تکرار خواهد ماند. پس تاریخ را بایدخوب مطالعه کرده ، خوب درک نموده ،خوب فهمیده شود وخوب انتقال بدهیم تا هرگز کسی جرأت تحریف و القاء نادرست نداشته ودر این صورت است که تاریخ کهن وبزرگ کشور ما، چراغی فروزان برای نسل های آینده خواهد شد.

این نویسنده گفت: بررسی های تاریخی نشان می دهد که بیش ترین انقلاب هایی که در این سرزمین پهناور به وقوع پیوسته، در برابر ظلم ، ستم ، بی عدالتی ها ،تجاوز، سلطه ی بیگانگان و مبارزه با استعمار و استبداد حاکمان زمانه بوده که نسبت به مردم مظلوم ایران روا داشته شده است. در این میان، نهضت جنگل به رهبری وکارگردانی یک روحانی شجاع ، خردمند،روشنفکر، آگاه، مبارز و دلاوربا نام میرزا کوچک خان (یونس )با انگیزه ایران‌خواهی و نجات کشور از چنگال استعمار و استثمار اشغالگران و به عشق آزادی ملت ایران، با اندیشه و رویکرد اسلامی در صفحات تاریخ ما رقم خورد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: میرزاکوچک یک رجل مذهبی ، سیاسی وفرهنگی اهل نبوغ وعالم به زمانه خویش بوده؛ که در اثر جانفشانی ورنج زیادی درراه ایقاظ وبیداری جامعه به استعمار کشیده ایران بر خود هموار داشته ومسلسل وار در مقابل اعمال دول مختلف از جمله روس وانگلیس، اسلحه به دست گرفته وقامت برافراشته واز هیچگونه بذل مساعی وتحمل شداید در این راه کوتاه نیامده وتا به امروز در انظار دوست ودشمن محترم مانده است.

وی افزود: ایشان از مفاخر صدسال اخیر در اذهان تاریخ ثبت وجاودان ماند وبر همین اساس جایگاه والای میرزا کوچک خان جنگلی به عنوان یک رهبر انقلابی مومن ، متعهد ، وطن پرست و مردی مبارز و درد آشنا و اسوه در تاریخ معاصر کشور،وهمچنین اندیشه های والای ایشان ، بایستی با نگاهی دقیق وکاربردی مورد ارزیابی قرار گرفته و ابعاد شخصیتی، افکار و دیدگا ه های این بزرگمرد مسطوره ، برای همگان مخصوصاً نسل جوان به عنوان یک قضیّه‌ی ویژه و پیچ تاریخی در عصر معاصر تبیین گردیده چرا که این نهضت نیز دارای ابعاد و زوایای پنهان و آشکاری ست، که شناخت هر یک از آن زوایا می تواند موجب تقویت روحیه ی انقلابی و اسلامی مردمان این سرزمین در عرصه های مختلف باشد.

این استاد حوزه در ادامه گفت: یکی از بنیادی‌ترین ، اساسی‌ترین وضروری ترین موضوعات در نهضت جنگل، که البته از کارهای مهم و در عین حـال ضـروری این قیام هست؛ شناخت و بررسی همه جانبة مؤلفه ها ،شاخصه‌ها و منظومات فکری و راز ماندگاری این قیام است. این نهضت با عمر کوتاه خود، به مجموعه‌ای از دستاوردها در ابعاد مختلف رسید که می توان گفت : به نوعی تبیین هندسه فکری میرزا و نهضت جنگل دانست.

وی افزود: در این مقال فقط به هفت موردش اشاره می کنم؛ نخست اینکه یکی از مؤلفه‌های ماندگاری نهضت جنگل، و ثمرات گران‌بهای این حرکت عظیم مردمی، در کشور، به رخ کشیدن غیرت ملی با اسلحه ایمان وعقیده در تقابل با ظلم و استکبار شرق و غرب بود.

این محقق گفت: دوم، یکی دیگر مؤلفه‌های ماندگاری نهضت جنگل، از کار ویژه‌های پراهمیت نهضت جنگل، زمینه سازی یک جمهوری با محور قراردادن اصول و احکام اسلام و اهمیت بخشیدن به نقش تعیین‌کننده مردم در عرصه‌های گوناگون بود. این مسئله موجب تداوم قدرتمند این خیزش و حرکت مردمی و گسترش دستاوردهای آن شد و همچنین تلاش برای کوتاه کردن دست نظام سلطه در ایران بود. انقلاب مردمی جنگل ، یک حقیقت ماندگار و حقیقت دائمی در تاریخ ایران اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: سوم، اینکه یکی دیگر مؤلفه‌های ماندگاری نهضت جنگل ، حرکت همه‌ جانبه در قالب و ابعاد مختلف بود . نهضتی معنوی ، فرهنگی ،اقتصادی و سیاسی بود.

وی گفت: چهارم اینکه از دیگر مؤلفه‌های ماندگاری نهضت جنگل ، مقاومت هفت ساله در برابر بیگانگان با کم ترین امکانات جنگی ، شهادت ها و ایثار و فداکاری در عرصه‌های مختلف و تلاش شبانه روزی میرزا و وقف کردن عمر خود در راه آزادی ایران بود.

این محقق اظهارکرد :یکی دیگر مؤلفه‌های ماندگاری نهضت جنگل و رمز ماندگاری آن حرکت عظیم ، مجاهدت و مقاومت این نهضت در برابر روس انگلیس،  آلمان، عثمانی و حکومت خود باخته داخلی بود.

وی بیان کرد: ششم اینکه یکی دیگر از مولف های ماندگاری نهضت جنگل ، پایبندی واسلام‌خواهی آن دانست که می‌توان به عنوان مهم‌ترین دلیل برای ماندگاری این انقلاب واز دغدغه های میرزا دانست. پیاده کردن احکام اسلام و مکتبی بودن، دژی محکم در برابر بیگانگان ایجاد نموده تا از رهگذر دشواری‌ها؛ به اصل و ریشه برپا کردن نهضت جنگل خلل و آسیبی وارد نگردد.

این استاد حوزه در بیان مطلب هفتم نیز بیان کرد: یکی دیگر از مولف های ماندگاری نهضت جنگل ،سازش ناپذیری و عدم اعتماد به بیگانگان می‌دانست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ر.رحیمی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    1 0
    سلام تیتر خبر کتاب مظلوم ترین قهرمان ملی میرزا کوچک جنگلی رونمایی شد ولی پوستر کتاب پرسمان جنگل هستش یعنی چه ؟