یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
امام‌جمعه کهک

حوزه/ امام جمعه کهک گفت: اولین و مهمترین وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در خطبه های امروز نماز جمعه شهر کهک و در ادامه مباحث مرتبط با فضائل و رذائل اخلاقی به بیان تفسیر و همچنین آثار خوف از پروردگار متعال در روایات معصومین (ع) پرداخت.

وی ادامه داد: خوف از خدا به معنای این نیست که_ العیاذ بالله_ خداوند موجود ترسناکی باشد؛ بلکه ترس از خدا به معنای خوف از انعکاس گناهان و اعمال ناپسند ما در رفتار خداوند است و نشانه وجود این ترس در انسان نیز پرهیز عملی از اطاعت هوای نفس می‌باشد؛ قرآن کریم در این رابطه می‌فرماید: «وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوَیٰ. فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوَیٰ»؛ و هر کسی که از حضور در پیشگاه ربوبیت بترسد و از هوای نفس دوری جوید، پس همانا بهشت منزلگاه اوست.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در ادامه در رابطه با آثار خوف از خدا در روایات معصومین (ع) افزود: ارتقاء مقام معنوی و انسانی، اولین اثری است که در روایات برای خوف از خدا بیان شده است؛ امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «إنّ اللّه َ إذا جَمعَ النّاسَ نادی فیهِم مُنادٍ : أیُّها النّاسُ، إنَّ أقْرَبَکُمُ الیَومَ مِن اللّه ِ أشَدُّکُم مِنهُ خَوفا؛ آن گاه که خداوند [در روز قیامت] مردم را گرد آوَرَد، آواز دهنده ای در میان آنان ندا دهد که: ای مردم! امروز نزدیکترین شما به خداوند کسی است که [در دنیا] بیش از همه خدا ترس بوده است.

وی بیان داشت: دومین اثر خوف از خدا عبارت است از رسیدن به ثواب جزیل الهی؛ وجود مقدس پیامبر اعظم (ص) در این باره می‌فرماید: «و مَن ذَرَفَتْ عَیناهُ مِن خَشیةِ اللّه ِ کانَ لَه بکلِّ قَطرةٍ مِن دُموعِهِ مِثلُ جَبَلِ اُحُدٍ یکونُ فی میزانِهِ مِن الأجْرِ»؛ هر کسی که چشمانش از ترس خدا اشک ریزد برای هر قطره اشک او به اندازه کوه احد در ترازوی اعمالش پاداش می نهند.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی ادامه داد: سومین اثر خوف از پروردگار و اشک ریختن در مقام خشیت الهی، برخورداری از رحمت ویژه خداوند است؛ امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «البُکاءُ مِن خَشیَةِ اللّه ِ مِفتاحُ الرَّحمةِ»؛ گریستن از ترس خدا کلید رحمت است.

وی بیان داشت: دنیا گریزی و فریفته نشدن در برابر دنیا آخرین اثری است که برای خوف از خدا در روایات ذکر شده است؛ امام صادق (ع) می‌فرمایند: «من عَرَفَ اللّه َ خافَ اللّه َ، ومَن خافَ اللّه َ سَخَت نَفسُهُ عَنِ الدّنیا»؛ هر که خدا را بشناسد، از او بترسد و هر که از خدا بترسد، دنیا را رها کند.

امام جمعه کهک در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه این هفته به سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور امام خمینی (قدس سره) اشاره و گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه و تقویت انقلاب فرهنگی و اعتلای فرهنگ عمومی را مهم‌ترین هدف این شورا عنوان کرد.

وی همچنین اولین و مهمترین وظیفه این نهاد انقلابی را تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی برشمرد.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در ادامه خطبه ها از اقدام ارزنده دولت در دو بانده نمودن محور پردیسان به ورجان و افتتاح آن در روزهای اخیر تقدیر کرد و خواستار اصلاح نقاط حادثه خیز محور لنگرود به ورجان و محورهای مواصلاتی روستاهای شهرستان شد.

وی در پایان خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به ذکر مصائب این بانوی بزرگ اسلام پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha