شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1124545
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب پرسمان حوزه و روحانیت

حوزه/ مراسم رونمایی از کتاب «پرسمان حوزه و روحانیت» با حضور آیت الله اراکی و همزمان با هفته پژوهش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم رونمایی از کتاب « پرسمان حوزه و روحانیت» با حضور آیت الله اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه و عضو خبرگان رهبری برگزار شد.

آیت الله اراکی در این مراسم ضمن تأکید بر این مطلب که یکی از ماموریت های مهم حوزه بر عهده این مرکز است بیان داشت: توجه به این نکته لازم است که در بعضی جاها بستر شبهه زایی و شبهه پراکنی فراهم است لذا باید محصولات این مرکز در دانشگاه ها و مراکز علمی مهم، نمایشگاه های پاسخ به شبهات در دانشگاه ها، رسانه ملی و... توسعه داشته باشد. همچنین حضور پاسخگوی به شبهات در دانشگاه ها و نیز برگزاری همایش های پاسخگویی لازم و ضروری است.

وی در ادامه عنوان کرد: در پاسخ به شبهه یا خوب پاسخ داده نمی شود یا پاسخ واضح و روشن نیست و به گونه ای نیست که شبهه زدایی کند، شبهه خوب بیان می شود، اما متأسفانه پاسخ آن بسیار طولانی است که از حوصله مردم خارج است. در این صورت راهش این است که اولا پاسخ کوتاه داده شود و بعد تبیین آن هم نه خیلی طولانی صورت گیرد. توجه به این نکته هم لازم است که گاهی بعضی از شبهه زدایی ها باید بستر روانی شبهه زدایی را فراهم کند و این الزاما استدلال نیست بلکه بستر قبول پاسخ است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه از دسته بندی شبهات در موضوعات مختلف توسط این مرکز را ستود و گفت: گاهی پاسخ ها موجب تولید علم جدید است، لذا پاسخ هایی که شما می دهید بعد ها در زمینه تولید علم مورد استفاده قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: به نظر بنده در نظریه علوم انسانی باید نقد علوم انسانی غربی را داشته باشیم. شبهه هایی که دارید بالقوه و در سطح جامعه است لذا باید بصورت نرم پاسخ داده شود که به صورت بالفعل تبدیل شود.

استاد حوزه علمیه افزود: بهتر است قبل از اینکه شبهه در ذهن ایجاد شود پاسخ آن را بدهیم. توجه به این نکته هم لازم است که یکی از روشهای خوب پاسخ به شبهه استفاده از پاسخ های دشمن است و البته این به معنی این است که فقط از آنها استفاده شود نه اینکه آنها مکفی باشد چرا که بعضی از متفکران آمریکایی نقدهایی که به خودشان دارند نقدهای موثری است به قول خودشان من تو را با گفته های خودت محکوم می کنم.

لازم به ذکر است: در پایان این جلسه رونمایی حجت الاسلام والمسلمین پورامینی رئیس مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه گزارشی از اقدامات انجام شده در این مرکز را ارائه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha