دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
image.png

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعةالمصطفی به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش پیامی صادر نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعةالمصطفی به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش پیامی صادر کرد که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کاوش در مبدأ و منتهای آفرینش انسان، جایگاه او در نظام خلقت و معنای زندگی او در عرصه هستی و چگونه زیستن و چگونه بودن او در حیات فردی و اجتماعی از مهمترین مسائل و پرسش های بنیادینی است که چگونگی پاسخ به آنها، سعادت یا شقاوت زندگی فردی و اجتماعی و تاریخی بشر را معین خواهد کرد.

سعادت جامعه انسانی و انسان اجتماعی، وابسته به درکی درست از هویت هستی و مأموریت انسان در آن و ایفای نقش مؤثر او در ساختن فرد و جامعه ای سعادت پرور است. به همین جهت است که می توان انبیای الهی را سلسله جنبانان سعادت حقیقی و برانگیزندگان خرد و معلمان بزرگ چگونه زیستن انسان دانست؛ زیرا درک درست از هویت هستی و انسان از یک سو و ایفای نقش مؤثر انسان در ساختن تمدن جهانگیر الهی، جز به مدد استفاضه از منبع وحیانی و برانگیختن عقل و زدودن غبار غفلت، زنده کردن روح جستجو و کشف حقیقت ها ممکن نیست. به همین جهت است که پژوهش، نقشی ممتاز و بی همتا در درک حقیقت، آنچنان که هست و ساختن واقعیت، آنچنان که باید باشد، ایفا می کند.

البته پژوهش و کاوش همچون هر پدیده انسانی دیگری، مصون از گزند و تشویش و تردید نیست. نگاه تک ساحتی به وجود انسان و آفرینش، استفاده از مفروضات مشکوک، بهره مندی از روشهای نامعتبر، غفلت از اولویت های پژوهشی، گم کردن اهداف راهبردی پژوهش و تحجر در ساختارهای ناکارآمد و غیر منعطف پژوهشی، شکاکیت و نسبیت معرفتی، از جمله آفاتی است که باید از ساحت پژوهش دور داشت.

جامعة المصطفی العالمیة با نگاه جامع به حقیقت انسان و آفرینش، بنیان گذاردن پژوهش بر مبانی مستحکم و بهره مندی جامع از روش های معتبر معرفتی و بهره گیری از پژوهش در جهت بنا نهادن تمدن اخلاق بنیاد، توحیدی و همچنین با کارآمدکردن شیوه‌های پژوهشی، برآن است که پیام آور عقلانیت و عدالت و معنویت برای جهانیان باشد.

دراین میان؛ “هفته پژوهش” می‌تواند نقش ممتازی در ارتقای جایگاه پژوهش المصطفی و تبیین و معرفی دستاوردهای آن ایفا کند. شناخت ظرفیت‌های پژوهشی، توسعه تبادلات پژوهشی و افق‌گشایی‌های نو، می‌تواند از جمله برکات و نتایج هفته پژوهش باشد.

در پایان؛ ضمن عرض تبریک هفته پژوهش به اصحاب پژوهش المصطفی، اعم از پژوهشگران عزیز، مدیران محترم و کارشناسان گرامی، از تلاش‌های خالصانه این عزیزان قدردانی نموده و موفقیت و سربلندی ایشان را از خدای بزرگ مسألت دارم.

علی عباسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha