دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خطبه فدکیه

حوزه/ استاد مدارس علمیه خواهران گفت: یکی از متون مهم و پر مغزی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است خطبه حضرت زهرا (س) معروف به خطبه فدکیه است که شامل مفاهیم عمیق معرفتی می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها صبح امروز نشست فاطمی با حضور خانم سعیده ایزدپناه استاد مدارس علمیه شهر اراک، طلاب و خواهران مبلغ و خواهران بسیجی پایگاه حضرت خدیجه(س) آستانه در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) این شهرستان برگزار شد.

خانم ایزدپناه گفت: یکی از متون مهم و پر مغزی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است خطبه حضرت زهرا (س) معروف به خطبه فدکیه است.

وی علت شهرت این خطبه را اینگونه بیان کرد: حضرت زهرا (س) این خطبه را بعد از غصب فدک توسط سردمداران سقیفه در جمع مهاجرین و انصار ایراد فرموده اند. این خطبه صرفا طرح یک دعوا برای طلب حق نیست بلکه مفاهیم عمیق معرفتی شامل خداشناسی، توحید، نبوتش، اخلاق و فلسفه احکام در آن است. به طوری که می توان این خطبه را حاوی منظومه معارف دین دانست.

استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: این خطبه را با واقع نگری و مطالعه در روایات دیگر و گوشه های تاریخ باید از حد یک سخنرانی حماسه ای و یا اظهار مصیبت و شکایت از این که اوضاع عادی که در عصر حیات پیامبر وجود داشته و پایان یافته است خارج کرد؛ حتی نباید به عنوان اعتراض به سیاست مالی و اقتصادی دولت انتخابی که بر اساس شورا شکل یافته یا به عنوان موضوع شخصی یعنی درخواست مساحتی از زمین که ذخیرۀ اقتصادی یک خانواده است و یا نزاع مادی بر سر سرزمین معین به اسم فدک و یا دست یابی به سرزمین غله خیز تلقی کرد؛ بلکه فدک، رمز قیامی تاریخی است که از حدود حجاز گذشته و پایه ریز حکومت جهانی می باشد.

ایزدپناه افزود: فدک، انقلابی است که تاریخِ پس از خود را تشکیل خواهد داد. فدک، انقلاب علیه سیاست دولت وقت و برای برگرداندن خلافت عظمای الهی و اصلاح ملتی است که با نادیده گرفتن همۀ زحمات و خون دل ها می خواهد به جاهلیت نخست برگردد.

وی اظهار کرد: اگر در طی خطبه صحبتی از مطالبۀ میراث و یا نحله (پیش کشی) به میان آمده مربوط به آن مقداری است که مرتبط به زعامت کبری و حکومت جهانی می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha