یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فضای مجازی

حوزه/ با توجه به جذابیت‌های این فضا، کودکان به فعالیت‌های مختلفی در فضای مجازی علاقه‌مند می‌شوند که می‌تواند تأثیر مثبتی بر رشد و توسعه آنها داشته باشد، اما اگر مراقبت نشود می‌تواند تاثیرات مخرب شناختی، جسمی، اخلاقی، فرهنگی و... برای آنان داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید علیرضا آل‌داود در کانال هوش سفید به میزان و نحوه‌ی استفاده کودکان از فضای مجازی پرداخت که بدین شرح است:

استفاده از فضای مجازی برای کودکان به میزان معقول و با توجه به نکات امنیتی و تعلیمی می‌تواند مفید باشد.

با توجه به جذابیت‌های این فضا، کودکان به فعالیت‌های مختلفی در فضای مجازی علاقه‌مند می‌شوند که می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد و توسعه آنها داشته باشد، اما اگر مراقبت نشود می‌تواند تاثیرات مخرب شناختی، جسمی، اخلاقی، فرهنگی و ... برای آنان داشته باشد.

در این راستا، موارد زیر می‌توانند مفید باشند:

۱. آموزش امنیت در فضای مجازی:


- به کودکان باید به شیوه استفاده امن از اینترنت و فضای مجازی آموزش داده شود. آنها باید بدانند چگونه از رمز عبورهای قوی استفاده کنند و اطلاعات شخصی خود را محافظت کنند.

۲. محدود کردن زمان استفاده:


- تعیین محدودیت‌های زمانی برای استفاده از دستگاه‌های رایانه‌ای و فضای مجازی به کودکان کمک می‌کند تا تعادل مناسبی بین فعالیت‌های آنلاین و غیر آنلاین داشته باشند.

۳. انتخاب محتوای مناسب:


- توصیه به کودکان برای مصرف محتوای مناسب بر اساس سن و مرحله رشدشان. استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های آموزشی می‌تواند به رشد هوشی و تعلیمی کودکان کمک کند.

۴. مشارکت و نظارت والدین:


- والدین باید در فرآیند استفاده از فضای مجازی تا نظارت داشته باشند و با کودکان خود در مورد تجربیات آنلاین آنها گفتگو کنند. باید آموزش داد که چطور از محتواهای مختلف استفاده کنند و اگر با موارد مثل قلدری آنلاین، محتوای غیر اخلاقی و...مواجه شدند، به چه کسی گزارش کنند.

۵. تشویق به فعالیت‌های آفلاین:


- کودکان باید به فعالیت‌های فیزیکی، خلاقیت و اجتماعی خود در جهان حقیقی نیز علاقه‌مند شوند. این کمک می‌کند تا زمان صرف شده در فضای مجازی متعادل باشد.

اهمیت توازن مناسب بین استفاده از فضای مجازی و سایر فعالیت‌ها برای توسعه سالم و تعادل‌آمیز کودکان بسیار حائز اهمیت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha