شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
هفته پژوهش

استاد مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان گفت: در حوزه‌های علمیه آموزش باید پژوهش محور باشد تا زمینه رشد و شکوفایی علمی و پژوهشی طلاب مستعد را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم آمنه منصوری در نشست «اهمیت و جایگاه پژوهش در حوزه‌های علمیه» در مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان بیان کرد: حرکت سریع و رو به رشد علوم و به وجود آمدن مسائل حل نشده فراوان و عقب نماندن از قافله پیشرفت، هر انسان عاقلی را به این فکر وا می‌دارد که راهی برای پیوستن به این قطار سریع‌السیر بی‌بازگشت بیابد.

وی افزود: لحظه‌ای توقف، انسان جویای حقیقت را به پرتگاه جهالت پرتاب می‌کند که جبران آن سخت و غیرممکن است، لذا حرکت به سوی پژوهش‌های علوم دینی، کاربردی و ارائه طرحی نو و معرفی آن به تشنگان حقیقت امری لازم است.

استاد حوزه خواهران با استناد به آیه ۳۶ سوره اسراء «و لا تقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسئولا»، تشریح کرد: از دیدگاه قرآن کریم انسان موظف است در تمام جنبه‌های زندگی بر اساس تحقیق و پژوهش حرکت کرده و از هرگونه تقلید بی‌جا و کورکورانه خودداری کند.

منصوری به بحث پیرامون اهمیت پژوهش در حوزه‌های علمیه و مسائل علوم دینی پرداخت و خاطرنشان کرد: وظیفه تحقیق و پژوهش در جامعه اسلامی تنها به عده‌ای خاص یا مجامع علمی محدود نمی‌شود، بلکه بر اساس آموزه‌های اسلام هر فردی موظف است در حد توان و امکانات خویش به آن بپردازد.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه که طلایه‌داران معرفی صحیح علوم دینی به جامعه بشری هستند، رسالت مضاعفی در این راستا دارند به گونه‌ای که با استمداد از منابع دینی معضلات کنونی جامعه انسانی را حل کرده و چند قدم جلوتر از جامعه حرکت کنند.

استاد حوزه خواهران به نکاتی در جهت ارتقاء سطح علمی و پژوهشی طلاب اشاره کرد و افزود: پژوهش باید هدفمند، جهت‌دار، عمیق و کامل بوده و از روش‌های جدید و استاندارد بهره گرفت.

خانم منصوری به عوامل موفقیت یک فرد پژوهشگر اشاره کرد و صبر را از آن جمله برشمرد و افزود: پژوهش امر دفعی و ساده نیست و فرآیند چند مرحله‌ای است و در هر مرحله شاید با بن‌بست مواجه شویم، لذا باید صبر کافی در این زمینه داشته باشیم.

وی، نظم و صرف زمان کافی برای انجام امر پژوهش را از دیگر عوامل موفقیت معرفی کرد و توضیح داد: محقق باید دارای نظم و برنامه‌ریزی باشد و برای انجام تحقیق زمان کافی صرف کند تا پژوهش‌های کارآمدی را به جامعه تحویل دهد.

منصوری با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) درباره اهمیت پژوهش «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد»، تأکید کرد: در حوزه‌های علمیه آموزش باید پژوهش محور باشد تا زمینه رشد و شکوفایی علمی و پژوهشی طلاب مستعد را فراهم کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha