دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اراک

حوزه/ به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک نشست علمی پژوهشی با موضوع «تحصیل تفکر محور» در این مدرسه برگزار شد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، خانم لیلا حسینخانی معاون پژوهش موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک در نشست پژوهشی که امروز در مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک برگزار شد با اشاره به آیه ۱۹۷ سوره آل عمران گفت: إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ؛ «اولی الالباب » در آیه بعد این طور تعریف شده ( الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَیٰ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا) یعنی صاحبان عقل و اندیشه در هر حالتی اندیشه می کنند و نتیجه تفکر آنها حاصل شدن این نکته است که هدف از خلقت انسان باطل و بیهوده نیست.

وی بیان کرد: در تعریف «تحصیل » گفته می شود به دست آوردن چیزی است که نبوده و به لحاظ عرفی گرد آوردن مطلق دانش است.

حسینخانی تصریح کرد: "تفکر" یک امر بدیهی است و نیاز به آموزش ندارد اگر به معنای باطنی" انسان" بیندیشیم درمی یابیم که وجه ممیز انسان از "حیوان" فراتر از نطق است. انسان "حی متأله" است و در واقع نطق انسان باید از روی فهم و تعقل و تفکر باشد .

وی خاطر نشان کرد: انسان دارای قوای عاقله است. انسان باید دارای ارزش افزوده باشد و تفکرات او مدیریت شده و جهت یافته باشد. باید اطلاعات او توسط تفکر و اندیشیدن به سطح فعلیت برسد. تحصیلی که همراه با اندیشیدن نباشد فایده ندارد؛ به عنوان مثال اخلاق و فقه و اصول از علوم رفتاری اند و کلام و فلسفه از علوم بینشی که با تحصیل این علوم می بایست در رفتار و بینش ما تغییر حاصل شود. می بایست با پرورش " بعد مهارتی و هویتی " بین این علوم عطف ایجاد شود تا علم آموز به کشف حقیقت برسد. و علم آموز اهل تفکر و تعقل به همراه " ایمان" شود.

استاد حوزه خواهران در پایان اظهار کرد: بینش، گرایش و توان گسترده انسان در گرو علم به همراه تفکر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha