سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

حوزه/ جمعی از دانش آموزان یتیم استان خراسان رضوی در قم با آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، متن سخنان آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جمع تعدادی از دانش آموزان یتیم استان خراسان رضوی که در قم برگزار شد به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت شما بانوان مکرمه و فرزندان عزیزان‌تان که نور چشم همه ما هستند خوشامد می‌گویم.
شما عزیزان که پدر خود را از دست داده‌اید، باید بدانید اولاً نزد خدای تبارک و تعالی یک احترام ویژه‌ دارید. خداوند کریم به تمام مردم و اقشار جامعه دستور داده که باید توجه خاصی به ایتام داشته باشند و مقام والایی هم برای کسی که از یتیمی سرپرستی کند و دست نوازش بر سرش کشد قرار داده است. شما باید بدانید که پیغمبر اکرم فرمود «‌أنا و علی ابوا هذه الامة»، من و علی پدر این امت هستیم. هر امامی به منزله پدر برای شیعیانش هست و امروز پدر همه ما امام زمان (عج) است.
به معنای دیگر هر یک از ما یک پدر نسبی و ظاهری داریم که از صلب او متولد شده‌ایم اما همه ما دارای یک پدر دینی، معنوی و روحانی هستیم که پیامبر و امیرالمؤمنین و فرزندان معصومشان هستند و در زمان ما پدر معنوی همه شیعیان امام زمان(عج) است و همه در این جهت مشترک هستیم. آن کسی که مراقب همه ما است، برای ما دعا می‌کند و خدا به برکت دعای او به ما رحمت نموده و نعمتهایش را نازل می کند امام زمان(عج) است. در نتیجه انسان هیچ وقت بدون پدر معنوی نیست، همه ما در تمام لحظات زندگی از نعمت پدری برخورداریم که از آن پدر ظاهری به مراتب مهم‌تر است، نباید کسی احساس کند حال که پدرش از دنیا رفته دیگر سرپرستی ندارد. امام زمان(عج) پدر واقعی ماست. من به شما فرزندان عزیز عرض می‌کنم و حتماً مادرانتان هم این توجه را به شما داده‌اند که به یاد امام زمان باشید، امام زمان را پدر خود بدانید و ارتباط روحی و قلبی با حضرت داشته باشید آنگاه آثار بسیار زیاد آن را مشاهده خواهید فرمود.
یتیم بودن برای انسان یک ضعف نیست، اولاً بدانید بسیاری از انبیای ما در سنین کودکی مثل شما پدرانشان را از دست داده‌اند، خدا راه رشد را برای اینگونه افراد که با محرومیتی در زندگی مواجه می‌شوند بیشتر از کسانی که پدرشان در قید حیات هستند باز می‌کند. چون خداوند خودش کفالت آنها را به عهده می‌گیرد و خودش هم راه ترقی را برای آنها باز می‌کند، شما مادران هم حتماً این را به فرزندانتان گفته‌اید، اینطور نیست که اگر کسی پدرش را از دست داد راه امید بر او بسته شود بلکه این امر سبب عنایت بیشتر خدا به این یتیم می‌گردد. علاوه بر اینکه برای افرادی مثل خود شما مادران که کفالت یتیم را به عهده دارید اجر و پاداش دنیوی و اخروی فراوان قرار می‌دهد. در روایات فرموده‌اند احترام به یک یتیم موجب نجات انسان در قیامت می‌شود، رسیدگی به یک یتیم موجب دور شدن انسان از عذاب جهنم است. توجه به یتیم چنان مهم است که خداوند به پیامبری که وجودش مایه رحمت برای عالمیان است می‌فرماید «‌و أمّا الیتیم فلا تقهر».
بنابراین توجه داشته باشید اولاً پدر حقیقی همه ما که آگاهی کامل از همه امور ما دارد امام زمان است، پدران ظاهری بچه شان که از خانه بیرون ‌رود خبر ندارند چکار می‌کند، ولی امام زمان با آن قدرتی که خدا به او داده از همه کارهای من و شما اطلاع دارد، برای ما دعا می‌کند و از ما مراقبت می‌کند، پس به این معنا هیچ وقت کسی بی‌پدر نیست، اینکه پیغمبر ما فرمود من و علی دو پدر این امت هستیم یعنی هر کسی بداند صاحب اصلی‌ او پیامبر بوده، بعد از پیامبر هم امیرالمؤمنین و الآن هم امام زمان است.
مطلب دوم این است که چنانچه به هر علتی خدا نعمت وجود پدر را از انسان بگیرد اما باید بدانیم یکی از اوصاف خداوند متعال جابر و جبران کننده است. یعنی اگر پدر بود دست شما را می‌گرفت اما الان که نیست خداوند خلأ وجود او را جبران کرده و بیشتر به شما توجه می‌کند! ببینید دانشمندان بزرگ، انبیاء الهی و شخص پیامبر اکرم که به این مقام رسید خود یک یتیم بود، اینطور نیست که اگر کسی یتیم شد نباید امید به آینده داشته باشد.

با توجه به این دو مطلب تلاش کنید از عمرتان خوب استفاده کنید، تا می‌توانید درس بخوانید، وقتی خدا به شما توجه می‌کند، شما هم زحمت بکشید، درس بخوانید و بتوانید برای آن پدر از دست رفته و مادری که در کنار شما هست و برای جامعه‌تان مایه افتخار شوید. همچنین مراقب ادب خودتان هم باشید، یکی از شرائط رشد انسان ادب است. ادب در پیشگاه خدا به این است که دستورات خدا را انجام بدهید، ادب در مقابل مادر احترام گذاشتن به او و تندخوئی نکردن است! بدانید هر چه نسبت به مادرتان احترام بیشتر بگذارید باز خدا توفیقات شما را بیشتر می‌کند، ادب نسبت به پدر، مادر، معلم، رفیق، فامیل بسیار مهم است. سعی کنید با کسب علم و ادب آدم‌های شاخصی در جامعه شوید. بالأخره زمینه اینکه شما انسان‌های برتر جامعه بشوید بیش از دیگران است. الآن فکر کنید وقتی ۳۰ ساله شدم باید یک انسان بسیار مهم و تأثیرگذار در جامعه باشم، نباید زشتی از من صادر شود، نباید وقتم را تلف کنم، من باید یک انسان مؤثر باشم، خصوصاً حالا که در پرتو این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنید، همه‌تان باید برای آینده این نظام جزء افراد مؤثر و با ارزش بشوید.
مراقب دین‌ و دیانت خود باشید، از ایمان‌ و افکارتان مراقبت کنید، ببینید از چه افرادی باید درس زندگی بگیرید که علی القاعده مادرانتان شما را راهنمایی می‌کنند. مخصوصاً شما عزیزان که در جوار قبر علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة والثناء حضور دارید، سعی کنید یک پیوند بسیار محکم با امام رضا داشته باشید، مقیّد باشید حتماً به حرم مشرف شوید، قطعاً مورد دعای امام هشتم قرار می‌گیرید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha