یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1126855
۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
دفاعیه

حوزه / طلبه مدرسه علمیه تخصصی ام‌الائمه نجف‌آباد از پایان نامه خود با عنوان: «سیر نزول آیات تحدی در سور مکی و مدنی از منظر مفسرین فریقین»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، عصمت جلالی، طلبه سطح ۳ رشته تفسیر و علوم قرآن از مدرسه علمیه تخصصی ام‌الائمه نجف‌آباد از پایان نامه خود با عنوان: «سیر نزول آیات تحدی در سور مکی و مدنی از منظر مفسرین فریقین» با داوری ولی الله جعفری و راهنمایی زینب اسداله زاده دفاع کرد.

جلالی در دفاع از پایان نامه خود گفت: قرآن معجزة جاویدان پیامبراسلام و برهان اثبات رسالت و حقانیت ارتباط او با خدا است. قرآن تنها معجزة ماندگار و حاضر در زمان ماست که گواه همیشه صادق و راهنمای انسانها می باشد. نه پیش از بعثت پیامبر(ص) کسی اثری همانند قرآن آورده و نه بعد از بعثت کسی را یارای برابری با آن و آفرینش اثری همانند قرآن بوده است.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در مورد معجزه بودن قرآن مطرح است بحث تحدی به قرآن است. «تحدّی» به معنای هماورد خواستن و به مبارزه طلبیدن است و همچنین، عبارت است از مبارزه طلبی خدای متعال از مخالفان رسول اکرم«ص» که اگر آن حضرت را فرستاده خداوند نمی دانند، برای آنچه وی آورده است (قرآن) همانندی بیاورند.

جلالی افزود: پیامبران الهی با انجام امری فوق العاده و اثبات عجز دیگران، ادعای خود را به اثبات می رسانند، بنابراین هر کاری گرچه فوق العاده باشد و دیگران از انجام آن عاجز باشند، ولی اگر به همراه تحدّی و مبارزه طلبی نباشد، معجزه نامیده نمی شود، به عبارت دیگر، تحدّی شرط اساسی در معجزه و اثبات عجز کسانی است که می خواهند با آن مبارزه نمایند. در تحقیق حاضر با روش کتابخانه ای با رویکرد توصیفی و تحلیلی به سیر نزولی آیات تحدی در سوره های مکی و مدنی از نظر مفسران شیعه و سنی پرداخته خواهد شد و در پایان تحقیق اشتراکات و افتراقات نظرات مفسرین فریقین خواهد آمد. از جمله دستاوردهای تحقیق حاضر این است که آشنایی با مراحل تحدی در قرآن و سیر نزولی تحدی می تواند به ما در حل بسیاری از شبهات پیرامون آن یاری رساند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha