دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سالک

حوزه/ نشست اخلاقی با حضور کارکنان و طلاب در مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی سالک در نشست اخلاقی در جمع طلاب مدرسه علمیه خدیجه کبری(س) اصفهان با اشاره به «طهارت نفس» به عنوان یکی از مهم ترین راه های رسیدن به اخلاق نیکو و اخلاق فاطمی گفت: طهارت نفس از گناهان، منجر به رقت قلبی و معرفه النفس می شود.

وی با بیان اینکه اخلاق شامل علم اخلاق، حسن خلق، مکارم اخلاق و فضایل اخلاقی است و هر کس به دنبال کسب این مراتب و کمالات اخلاقی است لازم است انسان معتدلی باشد گفت: اعتدال بدین معناست که در قوه شهویه، غضبیه و عقلیه دارای تعادل و به دور از هر گونه افراط و تفریط باشد که میوه و نتیجه اعتدال در قوه شهویه، عفت، حیا، غیرت و اعتدال در قوه غضبیه، شجاعت و اعتدال و قوه عقلیه، حکمت است و به همین دلیل است که امروزه در جنگ شناختی، دشمن به تسخیر عقل و علم انسان ها می پردازد تا اخلاق را از آن ها بگیرد.

حجت الاسلام سالک افزود: احسان یکی از پایه های اخلاق است که حسنه و محسن از مراتب احسان هستند که بالاترین مرتبه آن محسن یا همان مقام عالی نیکوکاری است.

وی گفت: «اخلاص»، یکی دیگر از پایه های اخلاق است که به معنی کار صد در صدی انسان برای خداست، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در این باره فرمودند:«هر کس عملش را برای خدا خالص کند خداوند برای او بهترین مصلحت ها را تقدیر می نماید.»، بنابراین بستر رشد ایمان، گفتمان، محیط و عمل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha