یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1127817
۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
کتاب نیمروز عاشورا

حوزه/ دیروز چشم اهل علم و ادب به طبع جدید دیوان «نیمروز عاشورا» که حاصل خامه شیرین و دلربای شاعر ولایی مرحوم بیریای گیلانی است روشن شد.

خبرگزاری حوزه | دیروز چشم اهل علم و ادب به طبع جدید دیوان «نیمروز عاشورا» که حاصل خامه شیرین و دلربای شاعر ولایی مرحوم بیریای گیلانی است روشن شد.

تقریباً سال آخر حیات مبارک مرجع ولایی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی أعلی الله مقامه الشریف بود که امر فرمودند این کتاب را - که در گذشته خوانده بودند- پیدا کردم. به همین خاطر که به اشعار پر معنای آن علاقه داشتند و می‌فرمودند حاصل چهار سال مطالعه عمیق تاریخی شاعر درباره نهضت عاشوراست، همواره روی میز مطالعه‌شان بود و در بسیاری از روزهایی که حسب المعمول توفیق تشرّف خدمت شریفشان داشتم، امر به خواندن آن اشعار می‌فرمودند.

روزی از روزها امر کردند که به عزیزان مؤسسه وارث الانبیاء تحت اشراف عتبه مقدسه حسینیه علیه السلام عرض کنم که اگر ممکن است این کتاب را - که سال‌ها از چاپ اوّل آن می‌گذشت- دوباره چاپ کنند.
آن بزرگواران هم از این موضوع استقبال کردند و قرار بر این شد که دیوان را به انضمام سروده‌های آقا درباره حضرت سیّدالشهدا سلام الله علیه در یک مجلّد منتشر نمایند.

تقدیر بر این قرار گرفت که هنوز کار این کتاب ارزشمند به اتمام نرسیده بود، مصیبت بزرگ فقدان آن فقیه ولایی، قلوب همه اهل ولا را جریحه‌دار کرد و آن شیفته حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام به دیدار یار شتافت و در حرم ملائک‌پاسبان حضرتش مأوا گرفت.

پس از ارتحال آن بزرگمرد علم و فضیلت، امر ایشان را پیگیری کردم و اشعار مرحوم آقا درباره حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را نیز به مسئولان مؤسسه دادم و کار تنظیم ‌کتاب برای طبع ادامه یافت تا دیروز که به همّت مؤسسه فخیمه وارث الانبیا علیهم‌السلام، این کتاب ارزشمند وارد بازار نشر گردید؛ للّه درّهم و علی اللّه اجرهم.

افسوس خوردم که ای کاش آن شیفته خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام بودند و بشارت انتشار این دیوان را می‌شنیدند و مثل همان روزها امر می‌فرمودند تا برایشان بخوانم و اشک بریزند و به شاعر ارجمند «للّه درّه» بگویند؛ روزهایی که این کتاب و اشعار عاشورایی‌اش، انیس و مونس ایشان بود و با همان حال و هوای حسینی، کربلایی شدند.

محسن اکبری شاهرودی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha