شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
عباسعلی نوبخت

حوزه/ رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه از ۱۳ اقلیم موجود در دنیا ۱۱ اقلیم در کشور ایران وجود دارد، گفت: کشور ایران پل ارتباطی میان اقلیم‌های دنیا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، عباسعلی نوبخت در نشستی با مسئولان منابع پایدار و موقوفات حوزه‌های علمیه سراسر کشور که در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، اظهار کرد: در اسلام به درخت‌کاری توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه باید این گفتمان را در جامعه پیاده کنیم، مطرح کرد: از سال ۱۴۰۳، درخت‌داری در کنار درخت‌کاری باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور حدیثی از پیامبر(ص) در خصوص درخت‌کاری را مدنظر قرارداد و افزود: هر مسلمانی که درخت بکارد به اندازه هر مقداری که انسان و حیوانی از ثمره آن بخورد، خداوند به اندازه آن ثمره به وی پاداش خواهد داد.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز به موضوع درخت‌کاری سفارش کرده‌اند، عنوان کرد: تمام این سفارشات نشان از اهمیت درختکاری دارد.

نوبخت با اشاره به اینکه کشور ما ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت دارد، خاطرنشان کرد: مقدار کمی از این مساحت به شهرها و دریاچه‌ها اختصاص دارد و مابقی شامل ۱۴.۳۷۵ میلیون هکتار جنگل، ۴.۸۴ میلیون هکتار مرتع و ۳۰ میلیون هکتار بیابان است.

وی با بیان اینکه از ۱۳ اقلیم موجود در دنیا ۱۱ اقلیم در کشور ایران وجود دارد، تصریح کرد: کشور ایران پل ارتباطی میان اقلیم‌های دنیا است.

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه در بسیاری از مراتع نیازمند عملیات آبخیزداری هستیم، یادآور شد: امروز مطالعات بسیاری بر روی ظرفیت‌ها و شرایط موجود در کشور درحال انجام است.

وی با بیان اینکه این بررسی‌ها بر روی رودخانه‌های ارس، دجله، فرات و ... نیز درحال انجام است، ابراز کرد: این مطالعات شامل بررسی سدهای احداث شده بر روی این رودخانه‌ها توسط کشورهای همسایه و سدهایی که در دست احداث هستند، است.

نوبخت با اشاره به اینکه ۱۱ استان زاگرسی داریم، بیان کرد: ۴۰ درصد از آب مورد نیاز کشور توسط جنگل‌ها و مراتع زاگرسی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز دشمن ستون‌های اصلی امنیت زیستی مردم را نشانه گرفته است، اظهار داشت: قدرت جمهوری اسلامی در امنیت نظامی موجب شده است تا دشمن از عملیات‌های نظامی ناامید شده و در عرصه‌هایی مانند امنیت زیستی تهدیدهایی را ایجاد کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه ظرفیت تضمین امنیت زیستی مانند امنیت نظامی وجود دارد، مطرح کرد: این موضوع با همکاری و مشارکت مردم محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و مبلغین نقش موثری در فرهنگ‌سازی این موضوع دارند، عنوان کرد: امیدواریم با همراهی و همکاری حوزه‌های علمیه بتوانیم گام موثری در این مسیر برداریم.

نوبخت با اشاره به اینکه در کشور بیش از ۸ هزار گونه گیاهی داریم که بیش‌تر آن‌ها خاصیت دارویی دارند، خاطرنشان کرد: برای استفاده از این ظرفیت نیازمند تامین آب هستیم که با ایجاد جنگل می‌توانیم در این عرصه موفق باشیم.

انتهای پیام‌

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha