سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مسعود معینی پور

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: ارتقای قدرت مدنی نظام، وابستگی مستقیم به مشارکت بالای مردم در انتخابات دارد و مقام معظم رهبری به دنبال تحقق این موضوع هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر مسعود معینی پور در نهمین برنامه "مدار" که به همت مجموعه رسانه ای فکرت در مؤسسه شناخت قم برگزار شد با بیان این که خاصیت مرور تاریخ، فهم درست مسائل تاریخی است که در روابط انسانی قابل تکرار بوده و قابلیت تبدیل شدن به قواعد اجتماعی دارند، اظهار داشت: نکته مهمی که در صحبت‌های اخیر رهبر معظم انقلاب وجود داشت این بود که ما در مرحله انتقالی نسلی جدید هستیم که باید با نظام ارزش‌های انقلاب اسلامی آشنا شوند؛ ارزش‌هایی که برخی از آنها دستخوش انحراف شده که البته هر نظام حاکمیتی ممکن است در طول زمان دچار انحرافاتی شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری بر این نکته تأکید کرده اند که مدیران و سکانداران جدید باید این نظام ارزش‌ها را بدانند و نقاط قوت جمهوری اسلامی را نیز مدنظر قرار بدهند که از جمله آنها این است که مردم را ولی نعمتان انقلاب حساب کنند و از نقاط ضعفی که مشکلات موجود را به‌وجود آورده است احتراز و اجتناب نمایند.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همچنین گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که رهبر معظم انقلاب با نگاه به آینده صحبت نموده و در بیانات خویش عناصری را مطرح می کنند و نگاهشان به تاریخ و مواریث هم به نقاط قوت است و هم به نقاط ضعف که از جمله نقاط ضعف باید به مباحثی چون عقب نگه‌داشته‌شدن توسط حکام جبار قبلی اشاره کرد، ضمن آن که به هر حال نگاه ایشان یک نگاه تمدنی عمیق است.

وی ابراز داشت: برای درک و دریافت نظر مقام معظم رهبری درباره هر موضوعی لازم است تا همه بیانات ایشان را در همان موضوع ببینیم و نباید فقط به یکی از سخنرانی‌های ایشان اکتفا کرد؛ کاری که متأسفانه گروهی سیاسی انجام می‌دهند و به سبک اخباری گری گونه با سخنان رهبری برخورد می‌کنند زیرا حیات سیاسی آنها به این نحوه برخورد بستگی دارد و در همان گزینشی عمل کردن هم مصداق" نؤمن ببعض و نکفر ببعض" هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که سه موضوع مشارکت قوی، رقابت و سلامت انتخابات سه کلید واژه بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات است، گفت: میزان مشارکت قوی را رهبری در سال ۹۲ بیان کردند و گفتند اگر جمهوری اسلامی را هم کسی قبول ندارد برای ایران و حفظ ایران پای صندوق رأی بیاید.

وی افزود: حدّ اینکه چه کسی می‌تواند خود را در معرض رأی مردم قرار دهد هم در قانون اساسی آمده است و حتی کسی که مخالف قانون اساسی حرف می‌زند تا جایی که کارش به محاربه و بغی علیه نظام نکشیده، آزادی بیان دارد؛ نظر رهبر انقلاب هم همینگونه است مثلاً در سال ۸۴ که آقای معین رد صلاحیت شد و یک طیف سیاسی کاندیدای خود را در بین کاندیداها نداشت با حکم حکومتی وارد عرصه رقابت‌ها شد؛ اینها احترام گذاشتن به سلایق مختلف سیاسی است که باعث مشارکت حداکثری می‌شود.

معینی پور تأکید کرد: برای بالا بردن مشارکت مردم و نامزدها باید چند سال زحمت کشید و کار کرد، زیرا مشارکت بالای مردم تولید کننده قدرت مدنی است. در اهمیت قدرت مدنی همین بس که اگر حاکمیتی قدرت مدنی خود را از دست بدهد قدرت رسمی خود را هم به مرور از دست خواهد داد و لذا رهبری هم دنبال بالا بردن قدرت مدنی نظام است و این وابستگی مستقیم به مشارکت بالای مردم پای صندوق‌های رأی دارد.

وی افزود: قدرت مدنی جمهوری اسلامی هم برای بالا بردن قدرت حاکمیتی آن کاربرد دارد هم برای عرصه بین المللی و وجهه خارجی نظام مفید است، ضمن آن که باید توجه داشت جمهوری اسلامی فقط به دین و مردم حق داده است و هیچ کس هیچ حقی در جمهوری اسلامی ندارد.

معینی پور همچنین ابراز داشت: بحرانی که ما در انتخابات داریم بحران دوگانه حق و تکلیف است و کاندیداهایی که دنبال گرفتن حق خود یا قبیله یا باند سیاسی خود هستند برای نظام مسأله آفرینند؛ مثل اتفاقی که در سال ۸۸ رخ داد، پس حقی وجود ندارد و اخلاق در رقابت اصل است.

وی در خاتمه گفت: امنیت و سلامت انتخابات برای مقام معظم رهبری خیلی مهم است و این مسئله آنقدر مهم است که در هر انتخاباتی به آن متذکر می‌شوند و رأی مردم را حق‌الناس می‌دانند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha