شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رونمایی کتاب فرهنگ سیادت

حوزه/مؤلف کتاب فرهنگ سیادت در آیین رونمایی این کتاب گفت: استان یزد یکی از استان های سیدخیز کشور است و آمار سیادت در این استان با حدود ۱۰.۹ درصد، بعد از مازندران در رتبه دوم جای دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد؛همزمان با هفته بصیرت آیین رونمایی از کتاب فرهنگ سیادت با حضور نویسنده اثر برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم مدرسی یزدی، مؤلف کتاب در این آیین با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت زهرا(س) این بانوی مکرمه را از محکمات اثبات ولایت خواند و با اشاره به نسل کثیر باقی مانده از حضرت زهرا(س)، این عامل را از علل کوثر بودن دخت نبی اکرم(ص) بیان کرد.

وی با اشاره به موضوع تبارشناسی که در این کتاب به تفصیل در مورد آن آمده است، گفت: قطعاً سیادت به مفهوم امتیاز طبقاتی نیست بلکه یک شرافت معنوی است که از احکام خاصی نیز برخوردار می‌باشد.

مدرسی یزدی، با بیان این که سیادت در تمام فرقه‌های مسلمانان جز فرقه وهابیت دارای جایگاه و منزلت است، اظهار کرد: سیادت در فرهنگ اسلامی دارای ارزش والایی است.

وی، نفس وجود سیادت را عاملی بازدارنده از گمراهی‌ و گناهان دانست و گفت: استان یزد یکی از استان های سیدخیز کشور است و آمار سیادت در این استان با حدود ۱۰.۹ درصد، بعد از مازندران در رتبه دوم جای دارد.

مؤلف کتاب فرهنگ سیادت، شهرستان مهریز را با ۱۲.۶۴ درصد دارای بیشترین سید و بهاباد را نیز شهرستان دارای کمترین تعداد سید در استان یزد معرفی کرد و گفت: ۱۵۰ خاندان شناخته شده از سادات در کشور ایران زندگی می‌کنند و خوشبختانه ایران در میان کشورهای دنیا، رتبه نخست را به لحاظ پذیرش سادات به خود اختصاص داده است.

کتاب فرهنگ سیادت برگرفته از۳۰۰منبع معتبر است

محمدمحسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد هم در این مراسم گفت: رونمایی از کتب نشر شده توسط نویسندگان یزدی از جمله اقدامات فرهنگی نهاد کتابخانه‌ها در راستای رسالت تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی است.

وی از رونمایی تعداد ۱۰ کتاب از مؤلفان یزدی از ابتدای امسال تاکنون، اظهار کرد: کتاب «فرهنگ سیادت» که شاهد رونمایی از آن هستیم، در ادامه کتاب «شکوه سیادت» که با استقبال ‎بی نظیر مواجه شد، نگاشته شده است.

رفیعی این کتاب را با بیش از ۳۰۰ منبع از کتب متقن و کامل در حوزه سیادت و تبار شناسی خواند و گفت: استقبال خوب از این کتاب نیز به نحوی بود که در کمتر از یک ماه به چاپ سوم رسید.

یادآور می‌شود؛ کتاب «فرهنگ سیادت» نکاتی درباره «سیادت» در بر دارد که می‌تواند پاسخگوی پرسش‌های کلامی، تاریخی، حقوقی، تفسیری، اجتماعی و اخلاقی علاقمندان به این مفهوم باشد.

جایگاه نسب شناسی در اسلام، زمان و چگونگی کاربرد واژه «سید» یا «شریف»، نشانه‌های سیادت و چرایی به کارگیری رنگ سبز و مشکی برای سادات، چرایی اختصاص خمس بنی هاشم، فرهنگ احترام به سادات، دیدگاه مراجع و فرهیختگان درباره امام زادگان و سادات، علت نام‌گذاری بنی‌هاشم به ویژه فرزندان پیامبر خدا با عنوان «سید» از موضوعاتی است که در این کتاب در مورد آن آمده است.

پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha