شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان قم

حوزه/ خانم حیاتی گفت: با توجه به نظریه الگوی سوم زن، با تأمین امنیت و عفت و متناسب سازی جامعه برای حضور فعال زنان، بعد ایجابی امنیت در سایر بخش‌های جامعه نیز سرایت می‌کند و در نهایت مقدمات شکل‌گیری جامعه مهدوی فراهم می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم طاهره حیاتی معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان قم در بیست و دومین نشست تخصصی همایش فقه سیاست خارجی با موضوع "امنیت جهانی در پرتو الگوی سوم زن" در جمع پژوهشگران مؤسسه دین و تمدن گفت: کلید واژه الگوی سوم زن سال ۹۱ برای اولین بار توسط رهبری مطرح شده و در سال ۹۲ به عنوان گفتمان حقیقی زن دوباره از سوی ایشان طرح شد و بعد از آن هم همواره در صحبت‌های ایشان ذکر شده است.

وی افزود: دربحث امنیت، الگوی سوم زن به عنوان یک نظریه کلیدی قابل طرح است و می‌تواند تبدیل به یک مکتب شود وقطعا باور ما بر این است که مکتب اسلام ما را به سمت حکومت جهانی و به دنبال آن امنیت جهانی خواهدبرد.

وی با اشاره به نیاز به ارائه اجتهادی نظریه الگوی سوم زن گفت: در تعریف نظریه الگوی سوم زن تلاش بر این است که بحث به‌ صورت اجتهادی به معنای عام خود طرح شود؛ یعنی ابتدا مفهوم شناسی شده، بعدارتباط بین پدیده‌ها لحاظ می‌شود و در نهایت ارائه نظریه انجام و صدور حکم ارائه می‌شود.

حیاتی افزود: مفهوم قابل برداشت در امنیت، تلاش برای حفظ و حفاظت از حیات، حقوق و منافع فرد و جامعه (در مراتب مختلف آن) و است واز سویی می‌توانیم کلیدواژه‌هایی مثل آسایش و آرامش را معادل آن قرار دهیم.

وی گفت: درپیگیری امنیت در واژه شناسی قرآنی، مفهوم آسایش وآرامش با ماده سَکَن قابل طرح است که درسه آیه ومرتبط با سه پدیده مختلف، این ماده ذکر شده است؛ ۱- آیه ۶۷ سوره یونس، هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ: که خداوند پدیده شب را سکنی و محل سکون و آرامش قرار داده است. ۲- آیه ۸۰ سوره نحل، وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ بُیُوتِکُمْ سَکَنًا: که قرآن بیت و خانه را معیاری برای آرامش قرار داده است که از لحاظ اینکه یک پدیده فیزیکی به عنوان معیار برای آسایش و آرامش قرار گرفته است، قابلیت بحث دارد. ۳- آیه ۲۱ روم، وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً: که در مورد خداوند زوجه را به عنوان معیاری برای آرامش و آسایش قرار می‌دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران قم گفت: از سوی دیگر امنیت در دو بعد سلبی و ایجابی قابل طرح است. در بعد سلبی معمولاً مطرح شدن آن اینگونه است که تهدید و ظلم و مخاطره‌ای ایجاد شده و باید برای رفع آن، امنیت وآسایش ایجاد می‌شود. این بعد سلبی امنیت است، اما آنچه که مغفول قرار گرفته، درحالی‌که بسیار مهم است، بعد ایجابی امنیت است‌. به این معنا که‌ پیش ازشکل‌گیری تهدید، چه کنیم که امنیت ایجاد شود؟

وی افزود: در پاسخ به این سؤال که چگونه الگوی سوم زن می‌تواند ما را به امنیت جهانی برساند، باید بدانیم که بعد ایجابی امنیت بیش از بعد سلبی آن مدنظر است با لحاظ این موردباید ببینیم که آیا نظریه الگوی سوم زن می‌تواند ما رابه جامعه جهانی ایمن در بعد ایجابی آن برساند یا خیر؟

حیاتی در شرح سطوح مختلف امنیت گفت: امنیت در سه سطح قابل طرح است: فرد، خانواده وجامعه. منظور از جامعه شامل جامعه محلی، منطقه‌ای، شهری، ملی و فراملی است و وقتی امنیت جهانی مطرح می‌شود، امنیت درتمام این سطوح منظور است و وجود امنیت جهانی، زمینه‌ساز شکل‌گیری جامعه مهدوی خواهد بود.

معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران قم گفت: در تعریف الگوی سوم زن با استفاده از شیوه تعریف براساس اضداد که مورد استفاده رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته است، ابتدا باید ویژگی‌های الگوهای اول و دوم رابررسی کرده وبعد ببینیم الگوی سوم زن چه تعریفی دارد.

وی افزود: رهبر انقلاب در پیام به کنگره‌ی ۷۰۰۰زن شهید کشور می‌فرماید: «زن در تعریف قالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی است و درتعریف کاملاً غربی، موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و سرمایه‌داری است معرفی می‌شد. اما شیرزنان انقلاب ودفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، زن نه شرقی نه غربی است.»

حیاتی گفت: با توجه به تعریف الگوی اول، یعنی عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ سازی، ویژگی الگوی اول مشخص شده و براساس این تبیین، کلید واژه‌ای که می‌توان در برابر الگوی اول زن قرار داد، «زن خانه‌نشین» است. بنابراین تعریف ضد الگوی اول این است: نه به زن حاشیه‌نشین و خانه‌نشین که نقش اجتماعی ندارد و فقط نقش کانونی در درون خانه دارد.

وی افزود: با توجه به ویژگی‌های الگوی دوم، این الگو جزئیات گوناگونی دارد و دو جز در آن برجسته است؛ اول مردواره کردن زن، یعنی متشبه کردن زن به مردان بگونه‌ای که حضور اجتماعی زن با تشبه به مردان است و دوم تبدیل زن به ابزار و وسیله راحتی برای التذاذ جنسی مرد.

حیاتی ادامه داد: رهبر انقلاب در توضیح این شاخصه می‌گوید:«مردواره کردن زن به این معنا که حضور اجتماعی بانوان طوری طراحی شده که شبیه به مردان شوند. یعنی به دنبال این بودند که مشاغلی که با ساحت جسمی مرد سازگارتر است را برای زنان بیاورند و ما هم فریب این را خوردیم. مثلاً اینکه افتخار کنیم فلان تعداد خانم در محیط‌های اجرایی داریم. ما مشکلی با حضور زنان در این محیط‌ها نداریم، آنچه اشکال دارد افتخار به این است که ما به رخ دنیا بکشانیم که ما این تعداد زن کارمند و مدیر و فعال در محیط اجرایی داریم. بنابراین در الگوی دوم زن، ویژگی حضور اجتماعی زن همراه با مردواره شدنش است، چراکه به سمت کارها و محیط‌هایی کشیده شده است که با روحیه مردان سازگاری دارد. ذکر این نکته ضروری است که از سوی دیگر با توجه به نگاه نظام سرمایه‌داری، کار حضور زن در جامعه را بگونه‌ای جلو برده‌اند که بسیاری از هزینه‌هایی که به خانم‌ها می‌دهند، دوباره به جیب خودشان برمی‌گردد. کمپانی‌های مهدکودک دار، خانه‌های سالمندان، تولید کنندگان مواد غذایی، مجموعه‌های رفاهی و تفریحی و... مجموعه‌هایی هستند که درآمدهای زنان صرف آنها می‌شود و به این ترتیب هزینه‌هایی که برای حضور زنان در اجتماع و مشاغل می‌شود، دوباره به جیب نظام سرمایه‌داری برمی‌گردد.

وی افزود: رهبر انقلاب در ادامه می‌گویند:«اگر به تعداد خانم‌های روشنفکر، نویسنده، فعال اجتماعی و سیاسی داریم، خوب است و افتخار به این خوب است. اما افتخار به تعداد زنان در مسئولیت‌های اجرایی، غلط است و انفعال در برابر آنها(نظام غربی) است.»

حیاتی گفت: آنچه در الگوی سوم قابل طرح است، این است که یک خانم فعال اجتماعی داریم که صاحب نظر و ایده‌پرداز است و صرفاً مجری نیست، بلکه فعال و پویا است. درحالی‌که کلید واژه کنشگری اجتماعی که برخی‌ به عنوان تعریف الگوی سوم زن مطرح کرده‌اند، در نهایت به شکلی است که ابتدا یک اتفاق رخ داده و به دنبال آن زن به فعالیت می‌پردازد.

استاد حوزه علمیه خواهران قم گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای کنگره شهدای استان همدان الگو را با همین کلید واژه الگوی سوم زن، خانم دباغ معرفی می‌کند. فردی پویا، اثرگذار، فعال، قوی و در عین حال اهل خانه و خانواده که با وجود داشتن چند فرزند مشغول فعالیت فرهنگی سیاسی و نظامی است. این درحالی است که شاخصه‌ی دوم الگوی دوم که زن را وسیله التذاذ جنسی مرد قرار داده نه التذاذ معنوی و روحی و علمی، مثل یک سیل وارد کشورهای اسلامی هم شده و البته ما در هردو بعد الگوی دوم ضربه خورده‌ایم.

حیاتی گفت: جمع بندی مطلب اینکه الگوی سوم زن، فقط برای زن مسلمان نیست بلکه برای زن بما هو زن در هر جایی از جامعه جهانی که قرار گرفته باشد، مطرح شده است، چراکه در این نگاه سه ویژگی منتفی شد؛ ۱- زن به معنای خانه نشین محض نباید باشد بلکه در عین خانه داری باید در اجتماع هم فعال باشد. ۲- مردواره کردن زنان در حضور اجتماعی ممنوع است و هم در زمینه مشاغل و هم کیفیت حضور باید بگونه‌ای باشد که به سمت مردواره شدن زن نرود. ۳- زن در الگوی سوم باید زن عفیف باشد، نه زن با حجاب. بلکه عفیف باشد و می‌دانیم که بین عفاف و حجاب تفاوت وجود دارد.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران قم افزود: در نهایت و با توجه به توضیحات ارائه شده، اگر بخواهیم کلید واژه‌ای را در مقابل الگوی سوم زن قرار دهیم «زن خانه‌دار فعال اجتماعی» است. قطعا زن در چنین الگویی که شغلش متناسب با وجود، جنسیت و زنانگی او است و به‌خاطر عفت او، تمام حضورهای اجتماعی زن به خطر نمی‌افتد و مورد سوءاستفاده مردان قرار نمی‌گیرد و محیط خانه او نیز محیط آرام و امن خواهد بود، در چنین جامعه‌ای، حتی اگر جامعه مسلمان نباشد، امنیت برای زن محقق شده و با تحقق امنیت برای زن، به‌خاطر جایگاه محوری او در خانه و خانواده و جامعه، این امنیت به جامعه هم سرایت می‌کند.

حیاتی در پایان صحبت‌های خود گفت: این نظریه باید تبدیل به گفتمان شود و چه بسا آن گفتمان تهاجمی که رهبر انقلاب در مقابل گفتمان غرب مدنظر دارند، همین الگوی سوم زن باشد. در نهایت باید از این نظریه و سایر نظریات به مکتب اسلام برسیم که نمونه‌ای از این مکتب سازی، مکتب سلیمانی است که شاخصه‌های آن را هم رهبر انقلاب مطرح کرده است که این شاخصه‌ها جنسیت زده نیست و مخاطب آن فقط مردان نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha