دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مصاحبه

حوزه/بانوی طلبه پژوهشگر برتر گفت: انس با کتاب از کودکی زمینه علاقه مندی پژوهش در بزرگسالی شد.

خانم فاطمه غفارنیا طلبه پژوهشگر برتر استان یزد در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در یزد به معرفی خود و ضرورت پژوهش پرداخته است که آن را در ادامه می خوانید:

لطفاً خودتان را معرفی کنید و درباره تحصیلاتان کمی توضیح بدهید .

بسم الله الرحمن الرحیم،

فاطمه غفارنیا هستم. بنده مقاطع سطح ۲ و سطح ۳ رشته فقه و اصول سطح۳ را به صورت حضوری در جامعه الزهرا(سلام الله علیها) قم گذراندم و سطح ۴ رشته تفسیر تطبیقی در موسسه آموزش عالی رفیعه المصطفی سلام الله، تهران تحصیل کرده و در مرداد ۱۴۰۱ از رساله سطح ۴ دفاع کردم.

لطفاً فعالیت های پژوهشی خود را بفرمایید.

در مورد پیشینه پژوهشی اولین فعالیتهای رسمی پژوهشی از واحدهای تحقیق سطح ۲ آغاز شد. علاقه به پژوهش از یک سو و دسترسی به مرجع علمی پدرم و قفسه های غنی کتابخانه منزل پدری عامل ارائه تحقیقهای علمی شد؛ که برای هر دو تحقیق نمره نسبتا خوبی دریافت نموده و حتی برای تحقیق دوم استاد علاسوند جلسه ای مشابه جلسه دفاعیه برا ی بنده برگزار کرد تا یقین حاصل شود تتبع منابع و استفاده از منابع غنی موضوع، توسط خود بنده انجام شده است.

اوایل ورود به سطح ۳ همزمان با تحصیل کلاسیک رشته فقه و اصول از کارگاه‌های خصوصی رشته علوم قرآن و تفسیر توسط یکی از اساتید وزین و گرانقدر جامعه الزهرا (س) بهره مند شده و همزمان در دوره تربیت استاد شرکت نمودم؛ که یکی از واحدهای آموزشی این دوره واحد تحقیق و پژوهش بود.

ثمره دوره خصوصی علوم قرآن و دوره عمومی تربیت استاد ورود به کانون تفسیر واحد پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها و استاد راهنمایی پایان نامه های سطح ۲ بود. در همین زمان نیز در دورههای پژوهشی برگزار شده شرکت کردم. دوره هایی چون تحقیق روشمند، آشنایی بانرم افزارهای نور، شیوه نویسندگی و ...

از همان زمان نگارش مقاله را آغاز نمودم و اولین مقاله تخصصی در سال ۱۳۸۲ به چاپ رسید. برخی از مقالات هم در همایش‌ها، برتر شناخته شده و امتیاز گرفتند.

از آنجا که علاقه ای به مطرح شدن نداشته و ندارم برای گریز از درج نامم در نشریات پس از انتشار اولین مقاله تا سالهای اخیر دیگر به چاپ مقالات اقدام ننمودم و تمام مقالات آن دوره به دلیل سوختن هارد لب تاپ و در واقع به تقدیر الهی از بین رفت.

پس از عزیمت از قم در شهرهای سکونتی شیراز و تهران، علاوه بر گذراندن دوره های پژوهشی، استادراهنمای پایان نامه های سطح ۲ و مدرس کارگاه های پژوهشی در زمینه منبع شناسی و شیوه نگارش مقاله و پایان نامه بوده و در تهران در دو دوره ارزیاب مقالات جشنواره علامه حلی و بانوی کرامت بودم.

برخی مقالات ارائه شده به جشنواره بانوی کرامت و جشنواره رشد دارای رتبه و شایسته تقدیر شناخته شدند.

از زمان ورود به شهر یزد همزمان با تدریس، مدرس کارگاه های پژوهشی و مشاور غیر رسمی طلاب در زمینه انتخاب موضوع، نگارش طرحنامه و نگارش پایان نامه سطح ۳ در رشته های تفسیر بوده‌ام.
با دغدغه مندی که اساتید سطح ۴ در زمینه نشر علوم و معارف اسلامی در بنده ایجاد نمودند از سویی و از سوی دیگر تشویق و ترغیب پدر و همسرم اقدام به نشر مقالات نمودم.

در مجموع به لطف و فضل الهی در رزومه پژوهشیم، چاپ کتاب و مقاله، ارزیاب مقالات جشنواره علامه حلی، استادراهنمای مقالات جشنواره رشد، استاد راهنمای پایان نام های سطح۲، استاد مشاور غیر رسمی طرحنامه و پایان نامه های سطح۳، مدرس کارگاه های پژوهشی ثبت است.

چه چیزی را علت موفقیت خودتان در این زمینه می‌دانید؟

الف) لطف و فضل الهی

ب) دغدغه مندی در زمینه نشر معارف دینی و اثبات حقانیت مذهب تشیع

ج) علاقه به فعالیته های پژوهشی

د) تشویق و ترغیب پدر و همسر

ه) منابع غنی علمی چه کتابخانه شخصی پدر، چه کتابخانه های عمومی و تخصصی شهر قم، چه نرم افزارهای نور که انسان را تحریص و ترغیب به پژوهش مینمایند.

و) شاید مهمترین عامل علاقه به مطالعه و پژوهش آن بوده که وسیله تفریح و بازی دوران کودکی، سرگرمی دوران نوجوانی، مهم ترین هدیه و جایزه های دریافتی به ویژه از سوی پدر بزرگوارم همه کتاب بوه است؛ انس با کتاب از کودکی زمینه علاقه مندی به غور در کتب و پژوهش در بزرگسالی شد.

دلیل انتخاب شما به عنوان پژوهشگر برتر استان چیست؟

اول لطف و فضل الهی که هر چه داریم همه نعمت اوست و این مورد نیز قطرهای از دریای بی کران نعمتهایی است که به بنده عنایت نموده است.

دوم ظاهرا به واسطه امتیاز رزومه ارائه شده

محور اصلی مقالات مورد پژوهش شما در چه رابطه ای بوده است؟

فقه، تفسیر و علوم قرآن

دلیل اصلی شما برای انتخاب این موضوعات جهت انجام پژوهش چیست؟

چون در هر دو رشته فقه و اصول و تفسیر تحصیل نموده ام تمایل به فعالیتهای پژوهشی در هر دو رشته را دارم .

شما تا کنون چندتا مقاله ارائه داده اید؟

دو کتاب و حدود ۲۵ مقاله که در مجموع به نشریات داخلی و کنفرانس های بین المللی ارائه شده است.

نقش تحصیلات عالی شما در امر پژوهش چیست؟

قطعا هر چه تحصیلات و مطالعات تخصصی تر و غنی تر باشد فعالیتهای ارائه شده از غنای علمی والاتری برخوردار خواهند بود، ضمن آنکه تحصیلات عالی موجب شناخت عمیق تر و دقیق تر از مسائل شده و زمینه شناخت منابع غنی تر، تخصصی تر و اصیلتر را برای محقق فراهم میآورند.

چگونه افراد می توانند وارد فعالیت های پژوهشی شوند؟

در تحصیلات حوزوی به دلیل وجود واحدهای پژوهشی، طلاب ناگزیر وارد فعالیتهای پژوهشی می شوند. اما مهم آن است که بعد از ورود ماندگار شوند که آن هم به عوامل متعدد و آسیب شناسی علل گریز از فعالیتهای پژوهشی بستگی دارد. مهمترین عامل دغدغه مندی است. تا انسان تشنه نباشد هرگز دنبال آب نخواهد رفت. عطش است که انسان را ناگزیر به سوی سراب هم می‌کشاند.

آب کم جوی، تشنگی آور به دست .....تا بجوشد آب از بالا و پست

سخن پایانی

برخی طلاب انگیزه چندانی به امر پژوهش ندارند و یکی از دلایل آن را بی علاقگی به پژوهش و علاقه به فعالیت های دیگری چون تدریس و تبلیغ و .. می دانند. در حالی که رمز موفقیت در هر حیطه ای، پژوهش عمیق در آن حیطه است حتی مبلّغ موفق مبلّغی است که با کنکاش و تتبع در منابع، مطالب غنی و صحیح را در اختیار مستمع خود قرار دهد و توانایی پاسخ به شبهات روز را داشته باشد .

عوامل بی علاقگی برخی طلاب نسبت به پژوهش نیاز به بررسی و آسیب شناسی دارد. اما فقط یک نکته عرض می‌کنم و آن هم این است که زمان، زمانِ به غفلت گذرندان و گریز نیست زمان، زمانِ شتاب و دویدن است.

توصیه بنده به طلاب این است که در مرحله اول در صورت امکان سفری به مناطق محروم فرهنگی، اقتصادی، فکری در قالب اردوی جهادی داشته باشند و دوم اینکه فعالیت مستشرقان در زمینه اسلام و مذهب تشیع را ملاحظه کنند به نظر حقیر همین دو عامل برای از جهیدن و دغدغه مند شدن کافی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha