دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عالم زاده نوری

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه از اجرای طرح اساتید راهبر طلبگی و هویت صنفی به عنوان یک کارویژه جدید تهذیبی تربیتی خبر داد و گفت: اساتید راهبر هویت طلبگی کارشان افزایش تعلق طلبه به عالم طلبگی و تقویت هویت طلبگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در جمع اساتید و طلاب حوزه در سخنانی به تبیین راه و رسم طلبگی پرداخت و گفت: یکی از نیازهای مهم در مواجهه با طلبه‌ها این است که تعلقشان به عالم طلبگی بالا برود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای تربیتی این است که احساس تعلق طلبه را به طلبگی بالا ببریم یعنی به او هویت بدهیم. برای این منظور چند کار باید انجام داد یکی فعالیت‌های معرفتی‌ است. طلبگی را به طلبه معرفی کنیم تا بداند چه گوهر ارزشمندی دارد، وقتی متوجه ارزش و افتخارات طلبگی باشد حاضر نیست این مسیر پرشکوهی را که انتخاب کرده با چیزی عوض کند. این گوهر ارزشمند را با تمسخر و متلک دیگران از دست نمی دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ابراز کرد: در معاونت تهذیب کارگاه‌های تلبس برای در نظر گرفته شده بود. البته این کار باید از ابتدای طلبگی یا از پیش از طلبگی آغاز شود و ما ثمره‌اش را در این مقطع دریافت کنیم.

وی مطرح کرد: پیشنهاد عملیاتی ما صرفا کارگاه تلبس در آستانه معمم شدن نیست بلکه یک طرح خطی درازمدت تحت عنوان «از میثاق تا تلبس» است که از قبل طلبگی شروع شود و در مقام تلبس تثبیت می‌شود و ادامه می‌یابد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون میثاق طلبگی برای داوطلبان ورود به حوزه به عنوان آخرین بخش از مراحل گزینش طلبه گذاشته می‌شود؛ در میثاق طلبگی دو اتفاق می‌افتد یکی اینکه طلبه با حوزه آشنا می‌شود و تصمیمش محکم می‌شود دوم اینکه حوزه با طلبه آشنا می‌شود و در انتخاب و پذیرش طلبه خطا نمی‌کند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اضافه کرد: از میثاق تا تلبس یک برنامه بلندمدت خطی تدریجی پیوسته است که اگر با سیکل زمانی منظم اجرا شود خیلی مطلوب است؛ طلبه یک خوراک معرفتی درباره طلبگی را مثلا هر دو هفته یک بار دریافت می‌کند. حاصل این فعالیت تعلق به عالم طلبگی و افتخار به هویت است.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری گفت: طلبه از همان اول دو هفته یک بار درباره حوزه و طلبگی مطلب بشنود. آن قدر مطلب زیاد است که بعد از پنج شش سال تمام نمی‌شود.

وی گفت: پیشنهاد روشن ما برای مدارس و مدیران این است که یک هفته درس اخلاق به سبک سنتی برگزار شود و استاد صاحب نفسی سرفصل‌های اخلاق مانند عبودیت و بندگی، ایمان و تقوا، زهد و اخلاص، توکل و… را بیان کند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه ابراز کرد: هفته‌ی بعد به جای درس اخلاق هفتگی، موضوع راه و رسم طلبگی ارائه شود و به صورت دائم ادامه پیدا کند. راه و رسم طلبگی به واقع خودش یک سرفصل اخلاقی است؛ منتها اخلاق خاص طلبگی و اخلاق کاربردی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این پیشنهاد را به یک آیین‌نامه تبدیل کنیم و به مدارس علمیه ابلاغ کنیم یک زیرساخت انسانی احتیاج دارد، گفت: اساتید هویت صنفی طلبگی چه کسانی هستند؟ کسانی را برای این کار احتیاج داریم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌های این موضوع و احیاناً نظام سرفصل‌های آن هم مهم است. این جمع هسته اصلی آن تیم است که این مقوله هویت‌بخشی به طلاب را دنبال می‌کنند و ام‌المسائل طلبگی را درمان می‌کنند.

وی ادامه داد: در موضوع تلبس طلاب، یک کار صدور مجوز قانونی هست که از طریق سامانه انجام می‌گیرد، یک کار دیگر فرهنگ‌سازی برای تلبس و تشویق طلاب به آن است که اهمیت و ارزش و عظمت معمم شدن را درک کنند و گفتمانی پدید آید.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری مطرح کرد: پاسخ دادن به شبهات و پرسش‌هایی که درباره این لباس پدید آمده است و یک نوع اقناع ذهنی و روانی برای طلبه‌ها نسبت به این لباس و کار تبلیغاتی و فرهنگی که در نظام احساسات و انگیزش طلبه اثر بگذارد و علی‌رغم همه سختی‌های اجتماعی و کنایه‌ها و زخم زبان‌ها، طلبه با افتخار و با سربلندی این لباس را انتخاب کند. طلبه در لحظه تصمیم‌گیری خیلی نیاز به این امداد دارد.

وی اضافه کرد: جشن تلبس باید خیلی پرشور برگزار شود؛ یک مراسم پرشور و باطراوت که خاطره ماندگاری برای همه طلاب و خانواده آنها و سایر جوان‌ها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری مطرح کرد: برای طلبه این عظمت ایجاد شود که معمم شدن اتفاق خیلی بزرگی است سرباز رسمی امام زمان علیه السلام شده است و یونیفرم سربازی و نوکری را به تن کرده است.

وی با اشاره به اینکه اساتید راهبر طلبگی و هویت صنفی به عنوان یک کارویژه جدید تهذیبی تربیتی که البته تاکنون بدون اسم و رسم این نقش را ایفا می‌کنند، گفت: اساتید راهبر هویت طلبگی کارشان افزایش تعلق طلبه به عالم طلبگی و تقویت هویت طلبگی است.

انتهای پیام

منبع: معاونت تهذیب حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فعالیت سیاسی IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    0 2
    قبلا طلاب در فعالیت های سیاسی بیشتر شرکت داشتند و خود این فعالیت ها علاوه بر آثار و برکاتش برای دیگران و جامعه، براب خود طلاب هم بسیار مفید بود.