شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
طباطبایی نژاد

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت: یکی از مسائلی که به آن افتخار می کنیم توسعه و ترقی ما در حوزه های پزشکی است و در دارو نیز بسیار پیشرفت کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در بازدید از مجموعه داروسازی امین شهرستان فلاورجان با اشاره به اهتمام دولت به مسئله دارو در کشور اظهار داشت: رییس جمهور و اعضای دولت به مسئله دارو اهتمام دارند، زیرا یکی از مسائلی که به آن افتخار می کنیم توسعه و ترقی ما در حوزه های پزشکی است و در دارو نیز بسیار پیشرفت کرده ایم.

وی افزود: در گذشته یکی از اموری که مردم به ما درباره آن مراجعه می کردند اعزام بیمار به خارج از کشور بود، زیرا امکان درمان بسیاری از بیماری ها در ایران نبود، اما امروز به جایی رسیده ایم که حتی در سخت ترین امراض نیز امکان معالجه در کشور وجود دارد.

امام جمعه اصفهان یکی از اقدامات مهم در حوزه درمان و دارو را مقابله با کرونا دانست و گفت: در مسئله دارو نیز در دوران کرونا کار بزرگی انجام شد و ایران توانست دارویی تولید کند که حتی از مشابه های آن بهتر بود.

وی اضافه کرد: البته مشکلاتی نیز در این حوزه وجود دارد که به یکدیگر وابسته شده همانند مسئله بیمه و به خصوص در مورد تامین اجتماعی که باید مستقل باشد و از جمله دلایلی که تامین اجتماعی نمی تواند پول بیمارستان ها را پرداخت نماید این است که دولت پول تامین اجتماعی را می گیرد، در حالی که اگر پول آن گرفته نشود ، تامین اجتماعی می تواند با آن پول کار کرده و درآمد کسب کند.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر لزوم تحقق وعده های دولت در سفرهای استانی تصریح کرد: در سفرهای رییس جمهور زمانی که مسئله ای تصویب می کنند باید عمل شود ، به عنوان مثال شرکت یا کارخانه ای به امید ۲۰۰ میلیارد قول داده شده در سفرریاست جمهوری کار خود را توسعه می دهد و در حالی که سرمایه خود را هزینه کرده پول وعده داده شده دولت نیز به دست آن نمی رسد و این سبب ضرر سرمایه گذار می شود، لذا باید حساب شده وعده داد.

در ابتدای این دیدار دکتر محمد مهدی حقوقی، مدیر عامل شرکت داروسازی امین گزارشی از تاریخچه و فعالیت های این کارخانه از ابتدای تاسیس تاکنون ارائه کرد و اظهار داشت: کارخانه داروسازی امین ، اولین کارخانه داروسازی پس از انقلاب اسلامی است و در سال ۶۸ به همت مختصصین داخلی به بهره برداری رسید.

وی افزود: این کارخانه اکنون ۳۰۰ فرآورده دارویی را در کشور تولید می کند و ۱۰ درصد مجموع تولید داروی کشور در استان اصفهان تولید می شود و از نظر تولید، استان اصفهان دومین جایگاه را در کشور دارد.

دکترحقوقی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۵۵۰ نفر شاغل در این کارخانه مشغول به کار هستند و ۵ درصد عددی مورد نیاز بازار کشور در این کارخانه تولید می شود و در مقاطع حساسی که کشور نیازمند حجم وسیعی از فرآورده های دارویی بود همت همکاران سبب افتخارآفرینی شده است.

وی عنوان کرد: مسئله اساسی ما در حوزه دارو، نقدینگی است و سیاست های انقباضی دولت که به دلیل کنترل تورم، اتخاذ شده مشمول داروسازی ها نیز شده است، هم چنین در زمینه تخصیص ارز نیز دچار مشکلاتی هستیم، زیرا بخشی از ارزی که دریافت می کنیم ارز حمایتی بوده و نمی توان با آن نیاز دارویی کشور را تامین کرد.

دکتر حقوقی در ادامه این گزارش به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای انقلاب در خصوص شعاع ۵۰ کیلومتری که شامل شهر اصفهان نیز می شود اشاره کرد و گفت: متاسفانه به همین دلیل قدرت توسعه نداریم.

وی اضافه کرد: شرکت داروسازی امین، سهامی عام است و ۲۸ هزار سهام دار دارد و ۳ درصد شرکت داروسازی نیز متعلق به ایتام موسسه امیرالمومنین فلاورجان است و سرمایه گذاران خوبی نیز داریم اما قانون شعاع ۵۰ کیلومتری و منع توسعه مراکز تجاری ما را محدود کرده است، در عین حال قدرت توسعه با توجه به این که جزء شرکت های دانش بنیان هستیم وجود دارد و تاکنون توانسته ایم بخش زیادی از مولکول های جدید مورد نیاز را تولید نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha