شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1140573
۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
همسر

حوزه/ سعی کنید در هنگام صدا زدن همسرتان از کلمات مناسب استفاده کنید که در بیان این کلمات احترام به همسرتان رعایت شود زیرا این کار سبب افزایش اعتماد به نفس او و افزایش میزان علاقه او بخود می شوید.

خبرگزاری حوزه | اختلاف بین زوجین عوامل بسیاری دارد. منشأ این اختلاف گاه مسائل پیچیده و گاه مسائل ساده مانند این مسئله، آقا از خطاب شدن از سوی همسرش در اجتماع با الفاظی که مختص خودشان در خلوت است احساس ناراحتی و موجب شکل گیری اختلاف می شود و در مقابل، همسر ایشان ناراحت از این که علاوه بر بی تفاوتی در ابراز علاقه نسبت به همسرش با او برخوردی موضع گرایانه دارد که این نوع خطاب موجب احساس خجالت و شرمندگی در مقابل دیگران شده است.

برای برون رفت از این مسئله تا حالا با خود فکر کردید که از همسرتان بپرسید دوست دارد شما، او را با چه عنوانی خطابش کنید؟

سعی کنید در هنگام صدا زدن همسرتان از کلمات مناسب استفاده کنید که در بیان این کلمات احترام به همسرتان رعایت شود زیرا این کار سبب افزایش اعتماد به نفس او و افزایش میزان علاقه او بخود می شوید.

سعی کنید از لحنی آرام و عاشقانه برای بیان حرف ها و صدا زدن همسرتان استفاده کنید زیرا افراد می‌توانند از لحن حرف زدن سایرین بفهمند کـه آن ها برای حرف های عاشقانه آماده می‌شوند یا برای دعوا، پس روی حرف زدن و نحوه ی بیان کلمات خود تمرکز بیشتری داشته باشید. همسر شـما از شـما انتظار حرف های عاشقانه دارد. او انتظار دارد کـه شـما وقتی درباره او حرف می زنید از کلماتی مانند عزیزم و شوهرم استفاده کنید نه از کلماتی مانند اون و این و هم چنین هنگامیکه وی را صدا می‌زنید از آهای و کلماتی مانند الو استفاده نکنید. هنگامیکه شـما مورد خطاب همسرتان قرار می‌گیرید بـه جای استفاده از کلماتی هم چون هان و بله از واژه هایی مانند جانم عزیزم و جانم عشقم استفاده کنید تا او نیز بفهمد مورد توجه شـما قرار دارد.

سه محیط عمده برای صدا کردن همسرتان وجود دارد؟

باید همسران توافق کنند که در اماکن عمومی، محیط کار و مهمانی ها چگونه هم دیگر را صدا بزنند.

گاهی در یک جمع خانوادگی و فامیلی است. در این جمع ها اگر احساس راحتی می کنید می توانید همسرتان را با اسم کوچک به همراه پیشوند آقا یا خانم یا پسوند جان ، عزیزم و... مورد خطاب قرار دهید هرچه میزان ارتباط و احساس راحتی شما با آن جمع بیشتر باشد حساسیت های خطاب کردن کمتر می شود ولی توجه داشته این میزان راحتی نباید موجب شود هر نوع خطاب کردنی را به کار ببرید.

در مردان توجه به اقتدارشان و حفظ غرور مردانه شان از دیگر مسائل اهمیت بیشتری دارد پس خطاب با الفاظی که خللی در این مسائل ایجاد می کند ممنوع است مانند خطاب کردن بدون نام بردن اسم شخص و درخواست انجام کاری، مستقیما فعل را از او بخواهیم به گونه ای امری صحبت کردن با همسر برداشت شود. یا جواب صدا زدن همسر از کلماتی مثل هان، چیه و...

هرگز در هر جمعی که قرار دارید اسم کوچک همسرتان را ناقص بیان نکنید مانند اینکه اسم همسر شما محمد است او را ممد خطاب کنید یا اسم همسر شما فاطمه است فاطی خطاب کنید و امثالهم.

توجه داشته باشید اگر اسم همسر شما متشکل از چند اسم است حتما در جمع های خصوصی تر اسم همسرتان را کامل بیان کنید تا برداشت غلط برای دیگران شکل نگیرد که آن ها می توانند به همان حالتی که شما همسرتان را خطاب می کنید، خطاب کنند. مثلا اسم همسر شما محمد رضا یا نازنین زهرا است و شما فقط بخش اول اسم همسرتان را بیان کنید.

حساسیت های همسرتان را جدی بگیرید؛ چراکه عموم مردان از اینکه همسرشان در محل کارش او را این گونه خطاب کند: سلام جوجوی من، موجب ناراحتی آن می شود.

از همسرتان بپرسید دوست دارد در موقعیت های عمومی با چه نام یا عنوانی مورد خطاب قرار بگیرد و همان را عمل کنید. مثلا ترجیح در محیط کاری این است با نام خانوادگی مورد خطاب قرار بگیرند.

در فضای عمومی جامعه مثل بازار ها،فضاهای تفریحاتی، مغازه ها و خیابان ها می توان همدیگر آقا یا خانوم خطاب کنند.

در محیط خانواده که اکثرا همسران بیشتر وقت مشترک شان را در آن می گذرانند می توانند فضای رمانتیک تری را ایجاد کنند و این پرسش را از همسرتان داشته باشید که دوست دارد شما آن را چگونه خطاب کنید؟

و همچنین خودتان به او بگویید دوست دارید چگونه خطاب شوید.

بعضی‌ها ترجیح می دهند با همان نام خودشان خطاب شود و بعضی ها از اصطلاحات عاشقانه و مفهومی مورد خطاب قرار بگیرند مانند: عزیزم، عشقم، عمرم، نفسم، بانوی من، آقای من و ...

یا می توانید از واژه هایی که ویژگی های خاص همسرتان استفاده کنید مانند هنرمند من، کد بانوی من، ورزشکار من و... یا از هر واژه ای که حس عاشقانه شما را منتقل می کند به همسرتان مثل : دلربای من، ژلوفن من، آرامش من و... استفاده کنید.

مسئله ای که حائز اهمیت است نزد فرزندان تان هم دیگر را با القاب و عناوین عاشقانه و غیر جنسی صدا کنید تا هم حس خاطرجمعی به فرزندان تان منتقل شود و هم آن ها نیز نحوه رفتار با همسر بیاموزند.

حضرت علی (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها)

حضرت علی‌ علیه‌السلام از نظر ارتباطات عاطفی بسیار بـه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها توجه داشتند و از تعابیری مثل «حبیبتی زهرا؛ «محبوبه مـن زهرا»» را از حضرت مولی الموحدین داریم، یا مثلا حضرت بارها و بارها بـه فاطمه زهرا سلام لله‌ علیها می‌ فرمودند: «بنفسی انت، «جانم فدات».

البته جالب اسـت کـه حضرت صدیقه کبری‌ سلام الله‌ علیها پاسخ می دادند «روحی لروحک الفداه؛ «روح مـن فدای روحت»» یا حضرت در تعبیری دارند «انا کنا کزوج حمامه فی ایکه «مـن و زهرا مثل دو کبوتر عاشق در لانه ای بودیم» این ها نشان می دهد کـه ارتباطات عاطفی عمیقی بین آن بزرگواران وجود داشته اسـت.

نکته بسیار جالبی کـه در زندگی یا سیره حضرت وجود داشته این اسـت کـه حضرت علی‌علیه‌السلام در منزل کار می کردند، این امری ثابت شده اسـت، حتی مثلا گندم آرد میکردند، بچه‌داری میکردند، امام صادق‌ علیه‌ السلام در این خصوص فرمودند: «امیر مومنان هیزم فراهم می‌کرد و آب می‌کشید و خانه را جارو می‌کرد و فاطمه‌ درودالله‌علیها گندم یا جو را با آسیابی دستی، آرد می‌کرد سپس خمیر می‌نمود و نان می‌پختند.

مهدی احسانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha