شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
همایش بین المللی مطالعات اسلامی

حوزه/ همایش بین المللی «مطالعات اسلامی در جهان مدرن و پست مدرن» با حضور شخصیت های برجسته از کشور هندوستان در دانشگاه مولانا آزاد دهلی نو برگزار می شود.

حجت الاسلام یحیی جهانگیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان اینکه مطالعات اسلامی قدمتی به طول ظهور اسلام دارد، اظهار داشت: پس از ظهور اسلام اندیشمندان و صاحب نظران اسلامی در موضوعات مختلفی همچون تاریخ، کلام، حدیث و بخش های مختلف اسلامی به تحقیق و پژوهش پرداختند. این مطالعات از قرن چهارم به طور جدی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه در این کنفرانس با موضوع «چالش های مطالعات اسلامی در دنیای مدرن» به سخنرانی خواهم پرداخت، افزود: هم اکنون مطالعات اسلامی در شاخه های مختلف صورت گرفته است اما آنچه که تفاوت مطالعات اسلامی در دوران مدرن با مطالعات اسلامی کلاسیک است، این است که در مطالعات اسلامی کلاسیک که در شرق و توسط علمای اسلامی شکل گرفت به مسائلی می پرداخت که از سنخ تئولوژیک بود، اما مطالعات اسلامی مدرن که در جهان غرب شکل گرفت، اسلام پژوهانی بودند که خود مسلمان نبودند و بیشتر به مسئله انسان مثل موضوعات محیط زیست، صلح و... پرداختند تا مسائل تئولوژیک.

فعال عرصه بین الملل ادامه داد: در مطالعات اسلامی مدرن که توسط افراد ناباورمند به آموزه های اسلامی صورت می گرفت نتیجه این مطالعات و پژوهش های علمی در حوزه علوم اسلامی ممکن است متفاوت باشد، اما در مطالعات اسلامی کلاسیک که توسط پژوهشگران باورمند به آموزه های اسلامی صورت می گیرد نتیجتاً هدف او باورمندسازی جامعه و بسط ایمان در جامعه بود، در حالی که پژوهشگر ناباورمند الزاما به این هدف کمک نمی کرد و بلکه بالعکس در مواردی با هدف ایمان زدایی به سمت این مطالعات ورود می کرد.

حجت الاسلام جهانگیری در پایان با بیان اینکه به علت سفر تبلیغی در کشور ترکیه مقاله خود را به صورت برخط در این همایش ارائه خواهم داد، گفت: در همایش مذکور این موضوع را مورد بحث قرار خواهیم داد که با وجود تفاوت میان این دو مطالعات، مطالعات اسلامی کلاسیک اگر می خواهد مسئله انسان معاصر را حل کند، چگونه باید با این مسائل برخورد کند.

یادآور می شود، همایش بین المللی «مطالعات اسلامی در جهان مدرن و پست مدرن» هم اکنون در دانشگاه مولانا آزاد دهلی نو و با حضور اندیشمندان برجسته هند در حال برگزاری است و تا روز چهارشنبه ۹ اسفند ادامه خواهد داشت.

همایش بین المللی مطالعات اسلامی در دانشگاه مولانا دهلی نو برگزار می شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha