شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله مدرسی

حوزه/ استاد خارج فقه و اصول به بررسی مبنای فقهی و علمی مجلس خبرگان رهبری پرداخت.

آیت الله سید محمد علی مدرسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با طرح این سوال که مبنای فقهی و علمی مجلس خبرگان رهبری چیست؟ در فقه که چیزی به نام مجلس خبرگان رهبری وجود ندارد؟ اظهار کرد: اگر بخواهیم از نگاه نظام سازی به فقه بنگریم، هر نظام سیاسی اگر برای انتقال قدرت ساز و کار و پیشبینی نداشته باشد، آن نظام ناقص است.

وی در ادامه با تصریح اینکه عدم ساز و کار برای انتقال قدرت از سوی نظام های سیاسی موجب خلاء قدرت می شود، اضافه کرد: خلاء قدرت می تواند موجب بی نظمی شود، بنابراین اگر از منظر نظام سازی بنگریم حتما باید ساز و کاری برای انتقال قدرت باشد، به همان دلیل که حکومت مورد نیاز است به همان دلیل باید برای آن متممی در نظر گرفت که اگر حاکمی بود و به هر دلیلی اتفاقی رقم خورد که حکومت بدون رهبر ماند بر اساس یک ساز و کار معقول و شرعی جایگزین شود.

عضو هیئت امنای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی عنوان کرد: دلیل وجود ساز و کار برای انتقال قدرت همان دلیل ضرورت حکومت است، به همان دلیل که حکومت باید باشد به همان دلیل باید یک ساز و کاری معقول و مناسب برای اینکه قدرت به رهبر جدید انتقال یابد وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه های ایجاد ساز و کار انتخاب اعضای مجلس خبرگان رهبری است در واقع کسانی که علم و آگاهی دارند و فقیه، مجتهد و رهبر شناس هستند، در واقع یعنی اگر مجلس خبرگان را حذف کنیم مجبور هستیم یک نهاد، سازمان یا چیز دیگری را درست کنیم، در واقع نیاز واقعی یک نظام سیاسی است.

استاد خارج فقه و اصول افزود: مبنای فقیه چیزهایی شبیه مجلس خبرگان همان مبنای اصل حکومت است، در واقع اصل حکومت ضرورت دارد و مجلس خبرگان نیز مکمل و متمم حکومت است چراکه اگر نباشد ترس خلا حکومت وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha