یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
صفایی بوشهری

حوزه/ منتخب مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: ادبیات و شعر در استان بوشهر یک فرهنگ عمومی است و هیچ پدر و مادری نیست که با شعر آشنا نباشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر امروز در همایش بزرگداشت بی بی بلادی در دانشگاه فرهنگیان بوشهر، اظهار داشت: زیباترین، موثرترین و ماناترین آفرینش مفهوم در قالب بیان، شعر است.

وی افزود: شعر دارای یک مهندسی فوق العاده پیچیده در محتوا، قالب بیان، چینش کلمات، ذات کامه و مراعات مقتضای حال و منطبق با زیست بوم حیات انسانی است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری بیان کرد: تاریخ شعر بوشهر به زبان عربی به قرن سوم و چهارم هجری و به زبان فارسی به متاخر از آن برمی‌گردد.

وی ادامه داد: شعر در استان بوشهر با توجه به شرایط آن کرانه و دوبیتی است و دارای ۶ ویژگی شیوایی، گویایی، رسایی، زیبایی، روایی و پرمحتواست.

منتخب مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در این استان شعر شروه مورد پسندتر است، گفت: در استان بوشهر و کرانه با توجه به حملات بیگانگان، کمبودها و کاستی ها، دریایی از غم در طول تاریخ انباشته شده است، بنابراین شروه‌خوانی طرفدار دارد.

وی با بیان اینکه ادبیات و شعر در خانواده مرحوم بلادی یک جایگاه وراثتی دارد، عنوان کرد: شعرهای شاعره بی بی بلادی بر همان مدار شعر در زیست بوم کرانه با همان ویژگی ها و یک محور فراق است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه این شاعره برای اهلبیت، انقلاب و شهدا نیز شعر گفته‌اند، ابراز کرد: شعر فراتر از بیان عموم انسانی است و کسی می‌تواند شعر بگوید که از قاعده عبور کرده و به کانون رسیده و به اوج می‌رود.

وی افزود: ادبیات و شعر در استان بوشهر یک فرهنگ عمومی است و هیچ پدر و مادری نیست که با شعر آشنا نباشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha