دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1143804
۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
تصاویر/ دیدار مدیر حوزه علمیه استان گلستان با مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه

حوزه/ کارشناس سینما گفت: روحانیتی که در سینما نشان داده شده است روحانی واقعی جامعه نیست، بلکه شخصیتی فانتزی با نگاه غیرواقعی بوده است که امیدوارم در فیلم‌های آینده تغییر کند.

حجت الاسلام والمسلمین عباس سیدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در رابطه با کاراکتر روحانیت در سینما، عنوان کرد: پرداختن به شخصیت روحانی، هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب در سینما بوده است و به طور مثال حداقل در صحنه عقد زوج‌ها از روحانی استفاده می‌شده است.

وی با اشاره به اینکه پرداختن به کاراکتر روحانی در سینما در دو دهه اخیر افزایش یافته است، تصریح کرد: پرداختن به شخصیت روحانی در فیلم برای بیننده جذاب است؛ زیرا از نظر نمادشناسی، دال است.

کارشناس سینما ادامه داد: شخصیت روحانی به خاطر لباسش از لحاظ بصری عنصر نمایشی دارد و در بین صدها نفر مشخص است، به همین خاطر فیلم ساز دوست دارد به این نوع کاراکتر بپردازد و بر اساس گزارش‌ها، بیننده نیز از این امر استقبال می‌کند.

وی بیان کرد: در پرداختن به کاراکتر روحانی چالش‌ وجود دارد که آیا در پرده نمایش ملزم هستیم که روحانی روتوش شده و ابرقهرمان را نمایش بدهیم یا روحانی که واقعیت جامعه است؟

مدیر فضای مجازی و چند رسانه ای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: روحانی واقعی جامعه، روحانی معمولی است که گاهی دعوا می‌کند، ممکن است مشکلات خانوادگی داشته باشد و... . این فرد خلقت سومی نیست و در کنار شخصیت‌هایی مانند معلم، پزشک و... یک انسان با همه خطاها و مشکلاتی است که یک فرد می‌تواند در جامعه داشته باشد.

تصویرسازی قدیسانه از روحانیت اشتباه است

حجت الاسلام والمسلمین سیدنژاد افزود: نشان دادن روحانی قدیس و بدون خطا در پرده سینما خطای محض است؛ زیرا این ذهنیت را در مخاطب ایجاد می کند که چرا روحانیت سینما با روحانیت واقعیت جامعه متفاوت است.

وی با بیان اینکه مثلا بعد از فیلم طلا و مس شاهد تمایل ازدواج با روحانی‌ها بودیم که این هم نوع کار و هم ازدواج اشتباه است؛ اظهار کرد: نشان دادن قهرمان، باید با همه الزامات انسانی باشد یعنی گاهی عصبانی شود، اشتباه کند و... و نباید قهرمان کاملا روتوش شده باشد.

کارشناس سینما یادآور شد: روحانیتی که در سینما نشان داده شده است روحانی واقعی جامعه نیست بلکه شخصیتی فانتزی با نگاه غیرواقعی بوده است که امیدوارم در فیلم‌های آینده تغییر کند.

وی ادامه داد: این تغییر نباید به صورت افراط و تفریط باشد به گونه‌ای که با دیدن یک فیلم به همه روحانی ها علاقه مند شویم و یا از همه روحانی‌ها بدمان بیاید؛ زیرا هر دو این حس‌ها ناپایدار و از بین رفتنی هستند.

نماینده حوزه علمیه در جشنواره فجر در خصوص چرایی کمتر پرداختن به قشر روحانی در سینما، گفت: پرداختن به کاراکتر روحانیت با محدودیت مواجه است؛ زیرا بسیاری از این صنف علاقه‌ای ندارند که به این قشر با نگاه فیلم و داستان در سینما پرداخته شود.

وی با بیان اینکه حساسیت این صنف، پرداختن به این تیپ را با چالش مواجه کرده است، اظهار کرد: دیگر قشرها مانند پزشکان و... نسبت به اشتباهات و مشکلات کاراکترهای هم صنفشان در سینما اعتراضی ندارند؛ اما اگر یک روحانی در فیلمی مشکلات خانوادگی و... داشته باشد بسیاری تحمل نمی کنند، در حالی که اگر این ظرفیت به وجود بیاید مردم و جامعه بیشتر با این قشر آشنا می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدنژاد عنوان کرد: به خاطر این حساسیت، فیلم سازان کمتر به سراغ قشر روحانیت می‌روند و اگر هم بروند سعی می‌کنند به صورت قدیس و فانتزی نشان دهند یا نگاهی گذرا و خنثی داشته باشند.

بیشترین استفاده از شخصیت روحانیت در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

وی بیان کرد: در فیلم های چهل و دومین جشنواره فجر بیشترین استفاده از روحانیت شده بود اما این حضور به صورت خنثی بود و به صورت داستانی حول محور روحانیت پرداخته نشد، در حالی که امسال به خاطر شرایطی مانند ماجرای عمامه پرانی‌ها و  شهادت چند روحانی باید بیشتر به این شخصیت پرداخته می‌شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha