شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1145502
۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
نشست علمی تخصصی معرفی مصحف مشهد برگزار شد

حوزه/ نشست علمی تخصصی معرفی مصحف مشهد با حضور چهره‌های قرآنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست علمی تخصصی معرفی مصحف مشهد با حضور چهره‌هایی همچون مرتضی کریمی‌نیا، محقق و پژوهشگر مصحف مشهد؛ مرتضی توکلی، محقق و پژوهشگر مصاحف کهن و قائم‌مقام مرکز طبع و نشر جمهوری اسلامی ایران؛سیدعلی سرابی، کارشناس علوم کتابت و قرائت قرآن کریم و جانشین رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رییس سازمان موزه‌ها و کتابخانه و اسناد آستان قدس رضوی در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

مرتضی توکلی در این نشست گفت: نسبت تحقیق نسخه های خطی و مراجعه پژوهشگران را در دوره های تاریخی تحول را شاهدش هستیم. کتابخانه آستان قدس در این زمینه رشد خوبی کرده است این نگاه حمایتی از پژوهشگر بسیار غنیمت است.

وی در باب اهمیت نسخه های آستان قدس،افزود: نسخه هایی وجود دارد که در قرن های اخیر خریداری و وارد شده است.خیلی از نسخه ها اصالت زمانی دارد و بیش از هزار سال این نسخه ها نگهداری میشود.

توکلی با اشاره به اینکه در موزه ترکیه هم نسخه های زیادی وجود دارد گفت: نسخه های خطی اصیل در گنجینه آستان قدس رضوی نگهداری می شود و از جای دیگری نقل مکان نکرده است.

وی ادامه داد: در موضوع بحث نسخه های خطی کتابخانه آستان قدس نگهداری میشود از قرآن شروع میشود، در همین زمینه اوراق تازه کشف شده باعث شناسایی مصحف مشهد شده است. بر همین اساس دو شماره قرآنی ثبت شده است و هم پوشانی در جزوات و نسخه های قرآنی است که در آن دیده می شود. گلچینی از قرآن های اسلامی در موزه آستان قدس انجام شد که نسخه قرآنی مهم دیده نشد در آن دوره قرآن هایی در قرون اولیه شناخته شده بودند و خطش تفاوت چندانی نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha