یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام علی(ع) اولین کسی بود که خوشنویسی را در جهان اسلام آغاز کرد

حوزه/ خوشنویس و پژوهشگر هنرهای اسلامی در عراق گفت: امام علی(ع) اولین شخصی بودند که خوشنویسی را در جهان اسلام آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، خط کوفی از قدیمی‌ترین خوشنویسی‌های جهان است که در کوفه و زمان امام علی علیه السلام متولد شد, نشست تبیین جایگاه قرآن کریم در جهان عربی معاصر در بخش بین‌الملل سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

فرید عبدالرحیم فولاد علی رئیس سابق مرکز هنرهای اسلامی کویت، احمد حسن ابوشریف خوشنویس از عربستان و علی حیدر الحسانی خوشنویس و پژوهشگر هنرهای اسلامی در عراق از حاضران این نشست بودند.

الحسانی در این نشست عراق را پایتخت خوشنویسی جهان عرب دانست و توضیح داد: این فضل مربوط به تاریخ و وجود امام علی علیه‌السلام می‌شود؛ ایشان اولین شخصی بودند که خوشنویسی را در جهان اسلام آغاز کردند خط کوفی از قدیمی‌ترین خوشنویسی‌های جهان است که در کوفه و زمان امام علی علیه السلام متولد شد, خوشنویسی قرآن از کوفه به بغداد و از بغداد به سایر کشورها گسترش پیدا کرد.

این پژوهشگر هنرهای اسلامی گفت: در پرورش و بالندگی خوشنویسی قرآنی کشورهایی مثل تیموریان، فاطمیان و ... در بالندگی خوشنویسی قرآنی نقش داشتند به نسبت خطوط عربی و ادوات خوشنویسی دولت عثمانی هم نقش زیادی در این زمینه داشته است اسدرضا یکی از خوشنویسان مشهور عراقی است.

وی افزود: در سال ۱۹۷۴ نخستین انجمن خوشنویسان قرآنی در جهان عرب در عراق راه اندازی شد. سیستم آموزش خوشنویسی بر اساس شیخ و شاگرد است. مراکزی مثل عتبه عباسیه و عتبه علویه در عراق هستند که خوشنویسی را دنبال می‌کنند.

الحسانی با ذکر اینکه مسابقات قرآن کریم هم در حوزه حفظ، تلاوت هم خوشنویسی در عراق فعال هستند، بیان کرد: ما تقریباً از زمان تأسیس انجمن خوشنویسان عراق تاکنون نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی متعددی را در عراق برگزار کردیم. از بین آن‌ها مسابقه بین‌المللی «سفیر» در شهر کوفه و مسابقه خاتم الانبیا که توسط حسینیه عراق برگزار می‌شود را می‌توان برشمرد.

این خوشنویس با اشاره به اینکه ارتباطات منسجمی بین پژوهشگران قرآنی و هنرمندان قرآنی در عراق وجود دارد، توضیح داد: بعد از سقوط نظام سابق عراق ۳ دیوان یا قرارگاه برای مردم عراق درست شد؛ دیوان بحث سنی، دیوان بحث شیعی و دیوان بحث مسیحی که به بحث‌های قرآنی از جمله خوشنویسی توجه دارند. این فضای قرآنی که در عراق است متأثر از کشورهای همجوار مثل عربستان و کویت است و عراق هم اثرگذاری خود را دارد.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فرودین‌ماه در شبستان مصلی امام خمینی(ره) آغاز شده و تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha