دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام‌جمعه کهک

حوزه/ امام جمعه کهک گفت: یوم الله ۱۲ فروردین نشان دهنده جایگاه ممتاز مردم در نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در ابتدای خطبه های نماز جمعه این هفته به بررسی اهمیت و آثار رذیله اخلاقی سوء ظن و بدگمانی در آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع) پرداخت.

وی ادامه داد: قرآن کریم از بدگمانی نهی نموده و آن را زمینه ساز گناه و معصیت در زندگی انسان می شمارد؛ در سوره مبارکه حجرات آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»؛ ای اهل ایمان، از بسیاری از گمان ها دوری کنید که برخی گمان ها معصیت است.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی افزود: در مقابل، حسن ظن و خوش گمان بودن به دیگران از مصادیق بندگی شمرده شده است؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) در این رابطه می فرمایند: «إنَّ حُسنَ الظَّنِّ مِنَ العِبادَةِ»؛ حسن ظن و خوش‌بینی انسان، خود یکی از مصادیق عبادت است.

وی بیان داشت: لذا در روایات معصومین (ع) سفارش شده است که تا حد ممکن انسان رفتارها و گفتارهای دیگران را بر پسندیده ترین وجه ممکن حمل نماید؛ قال علی (ع):«لاتَظُنَّن بِکَلِمَهٍ خَرَجَت مِن اَحَدٍ سُوءاً وَ انتَ تَجِدُ لَها فی الخَیرِ مُحتَمِلاً»؛«هرگاه سخنی از برادرت سر زد و تو می توانی برای آن محمل خوبی بیابی، به او گمان بد مبر».

امام جمعه کهک تصریح کرد: البته بر اساس روایات اولین کسی که از آثار خوش گمانی برخوردار می گردد، خود انسان است؛ امیرالمومنین (ع) می فرمایند:«حُسنُ الظَّنِّ راحَةُ القَلبِ وسَلامةُ الدِّینِ»؛ خوش بینی، مایه آسایش دل و سلامت دین است.

وی در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه ضمن گرامی داشت یوم الله ۱۲ فروردین، این روز بزرگ را نشان دهنده جایگاه ممتاز مردم در نظام اسلامی دانست و افزود: ممکن است برخی افراد کم اطلاع تصور کنند که رای و نظر مردم در ساختار سیاسی اسلام یک امر تزیینی است که به جهت همراهی با اقتضائات زمان در نظر گرفته شده است. حال آنکه در منظومه معارف اسلام و در نگاه امامین انقلاب، مسئله حضور و نقش مردم با اصل موجودیت و مشروعیت نظام اسلامی گره خورده است؛ چرا که در هیچ زمانی تشکیل و ادامه حکومت بدون حضور موثر مردم امکان پذیر نبوده و نخواهد بود.

امام جمعه کهک در ادامه خطبه ها با اشاره به در پیش بودن فرصت مغتنم شب های قدر، این شبها را فرصتی مناسب برای پاکیزه نمودن نامه اعمال برشمرد و گفت: قال رسول الله (ص): «مَن قامَ لَیلَةَ القَدرِ إیمانا وَ احتِسابا ، غُفِرلَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ»؛ هر کسی از روی ایمان و برای رسیدن به ثواب الهی ، شب قدر را به عبادت بگذراند ، گناهان گذشته اش آمرزیده می شود.

وی در ادامه این بخش از خطبه ها، از همگان خواست که در کنار توجه به حاجات فردی، مسائل مهمی همچون نجات مردم مظلوم غزه و بالاتر از آن، ظهور منجی عالم بشریت و نجات همه مستضعفین عالم را نیز در راس دعاهای خود قرار دهند.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در پایان خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به ایام شهادت امیرالمومنین (ع) به ذکر مصائب آن امام مظلوم پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha