سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله علم الهدی در جلسه تفسیر آیات قرآن کریم

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: پیامبر اکرم (ص) توانستند با نفوذ در قلب مسلمانان، مردم پراکنده‌ای که با یکدیگر همیشه در جنگ و نزاع بودند را بهم‌پیوسته کنند و یک جامعه ولایی را تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی، در نوزدهمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان که در حسینیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به آیه ۶۳ سوره مبارکه شعرا اظهار کرد: در این آیه دو موضوع داریم، یکی بحث در محور این آیه و دیگری تفسیر نکات و جملات قرآنی آن است.

لازمه مدیریت جامعه، بهم پیوستگی مردم است

وی افزود: امروز در دنیا از نظر تمام اندیشه‌های سیاسی اگر مدیریت بخواهد به‌طور کامل و صحیح در یک کشور انجام بگیرد، صرف‌نظر از استعدادها، شایستگی‌ها و تخصص‌هایی که مدیران باید در اجرای مدیریت داشته باشند، مردم آن جامعه باید از «به هم‌پیوستگی» برخوردار باشد.

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه مدیران تنها مردمی را می‌توانند مدیریت کنند که به هم‌پیوستگی اجتماعی داشته باشند، افزود: بر اساس آخرین نظریه اندیشمندان سیاسی دو گونه جامعه مدنی و توده‌ای وجود دارد که در جامعه توده‌ای مردم پراکنده و قابل مدیریت نیستند لذا جامعه عقب‌افتاده و غیر مترقی است اما در جامعه مدنی نظریات مختلف مردم در چند دسته تشکل یا حزب به‌هم‌پیوسته شده‌اند که مدیران می‌توانند این جامعه را اداره کنند، بنابراین جامعه مدنی مترقی و پیشرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: تفکر جامعه مدنی و دسته‌بندی مردم در احزاب و تشکل‌های سیاسی به عنوان یک الگوی تمدنی در کشور ما نیز حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت درحالی‌که اندیشه اسلامی راه‌حل خیلی بهتری برای به هم‌پیوستگی اجتماعی جامعه دارد.

اندیشه مدرنیست یک تجربه شکست خورده است

وی با اشاره به اختلاف گروه‌های حزبی در کشورهای غربی که هرکدام مردم را به‌طرف خود می‌کشند تا قدرت برسند، تأکید کرد: این موضوع که بیشتر موجب به‌هم‌ریختگی اجتماعی و تکثر شده است و در این رقابت کار به‌جایی رسیده که در بعضی کشورها دستیابی به قدرت موجب جنگ داخلی شده و مردم روی یکدیگر اسلحه کشیدند؛ بنابراین اندیشه مدرنیست جامعه مدنی یک تجربه شکست خورده است و نتوانسته به هم‌پیوستگی اجتماعی به وجود آورد، همه نیز قبول دارند که این جامعه قابل مدیریت نیست.

اسلام منشأ اختلافات مردم را اختلاف «خواسته» می‌داند

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه اندیشه سیاسی اسلام نیز معتقد است که جامعه باید به‌هم‌پیوسته باشد تا قابل مدیریت باشد، گفت: اسلام منشأ اختلافات مردم را اختلاف «دِل و خواسته» عنوان می‌کند، اختلاف در فکر و اندیشه‌ها خیلی مهم نیست، آنکه مهم است اختلاف دل و خواسته‌هاست. اختلاف افکار و اندیشه‌ها موجب می‌شود تا اختلاف در خواسته نیز به وجود بیاید؛ پس اگر توانستیم با یک اهرمی دل‌ها را به یکدیگر پیوند دهیم تا مردم یکی شوند به هم‌پیوستگی اجتماعی مردم حفظ خواهد شد.

تشکیل جامعه «ولایی»؛ رسالت تمام انبیاء الهی

وی علت رسالت تمام انبیاء الهی را تشکیل نظام و جامعه «ولایی» دانست که به یک نقطه الهی وابسته است و اضافه کرد: عشق به رهبر بزرگ‌ترین ابزاری است که به هم‌پیوستگی اجتماعی به وجود می‌آورد، در واقعه عقبه مردم به پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) می‌گفتند «یا رسول‌الله تو از جان ما مقدم‌تر هستی»، این موضوع نشان می‌دهد که ایشان چگونه با نفوذ در قلب آنان توانسته بودند، مردم پراکنده که با یکدیگر همیشه در جنگ و نزاع بودند را کنار یکدیگر جمع کنند و یک جامعه ولایی را تشکیل دهند.

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه اصحاب پیامبر وقتی ایشان سخنی می‌گفتند، می‌پذیرفتند و اطاعت می‌کردند، گفت: در جریان فتح مکه عباس به دستور پیامبر سوار اسب شد تا ببیند اطراف کوه‌های مکه چه خبر است که در این ارتفاعات به ابوسفیان برخورد، او را دید که تنها و وحشت‌زده سوار بر اسب می‌رود، به او گفت کار تمام شده است و پیامبر با ۱۰ هزار نفر برای فتح مکه آمده است، شما مجهز نیستید پس نمی‌توانید مقابل پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) مقاومت کنید، یک فکری برای خودت بکن، ابوسفیان گفت چه‌کار کنم؟ گفت بیا باهم به اردوگاه برویم، با وجود تمام جنایاتی که در حق پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) کردی، مسلمان شو تا در امان باشی.

وی ادامه داد: زمانی که ابوسفیان وارد اردوگاه شد، بلال در حال گفتن اذان بود و پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) از خیمه بیرون آمدند تا وضو بگیرند، ابوسفیان دید که تمام مسلمانان دور حضرت جمع شدند، نمی‌گذارند قطرات وضوی ایشان بر زمین بیفتد و بر سروصورت خود می‌کشند، از این همه ارادت و محبت دچار وحشت شد. در حقیقت این نمونه یک جامعه ولایی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه در بیان جایگاه امامت و اطاعت از اهل‌بیت (علیه‌السلام) چنین می‌فرماید «وطاعتنا نظاماً للأمّةِ و إمامتنا أَماناً من الفرقة»، «امامت ما نظام حکومت سیاسی امت است، ولایت ما و عشق ما در دل‌ها یک قلعه محکمی است که جلوی پراکندگی را می‌گیرد و از افتراق امت جلوگیری می‌کند».

نقش یوشع بن نون در نجات قوم بنی‌اسرائیل

وی با اشاره به آیه «فَأَوْحَیْنَا إِلَی مُوسَی أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاکَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَکَانَ کُلُّ فِرْقٍ کَالطَّوْدِ الْعَظِیمِ» ابراز کرد: خداوند متعال در این آیه به شکست فرعون در مقابل امت موسی (علیه‌السلام) اشاره می‌کند، در آن زمان هر حادثه و مصیبتی که در جامعه مصر رخ می‌داد تنها با معجزه حضرت موسی (علیه‌السلام) برطرف می‌شد، به همین دلیل آن حضرت از فرعون می‌خواست تا اجازه دهد قوم بنی‌اسرائیل از مصر خارج شوند اما فرعون به دلیل از دست ندادن نیروی کار و کارگری مانع خروج آنان از مصر می‌شد. درنهایت موسی (علیه‌السلام) به قوم بنی‌اسرائیل گفت نیمه‌شب از مصر خارج شوند.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: زمانی که قوم بنی‌اسرائیل به کنار دریای سرخ رسیدند، خیمه‌ها را برپا کردند تا دستور بعدی خداوند برای ادامه مسیر را اجرا کنند، در این زمان لشگریان فرعون سررسیدند و یاران حضرت موسی (علیه‌السلام) به وحشت افتادند که اکنون باید چه کرد، فرعون همه ما را می‌کشد؟ ایشان گفت «هرگز هم‌چین چیزی نخواهد شد، پروردگار من با من است، به‌زودی به ما می‌گوید چکار کنیم!». آنچه در این مقام مهم است باوری است که پیامبر به خدا و عنایت او دارد.

وی در ادامه به اهمیت اقدام یوشع بن نون در معجزه شکافتن دریا اشاره کرد و افزود: زمانی که لشگریان فرعون نزدیک شدند، یوشع بن نون خدمت حضرت موسی آمد و گفت «یا رسول خدا ما باید چکار کنیم؟ در مقابل ما دریا و پشت سر ما دشمن است، از کجا برویم؟» ایشان فرمود «باید از دریا رد شویم»، یوشع بن نون گفت از دریا و آن حضرت تأکید کردند که بله از دریا باید بگذریم، پس او با اسب به سمت دریا تاخت. در همین لحظه خداوند خطاب به حضرت موسی (علیه‌السلام) فرمود «عصا را به دریا بزن»، پس ایشان عصا را به دریا زد و دریا شکافته شد و مردم از آن عبور کردند.

اولیای الهی حلقه اتصال بین انسان و خداوند

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه وجود چنین شخصیتی که سرسپرده و تسلیم امر خدا و پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) باشد، برای هر جامعه‌ای لازم است، تصریح کرد: نماز و روزه ما به واسطه عشق و ایمان به اهل‌بیت (علیه‌السلام) مورد قبول درگاه خداوند قرار می‌گیرد زیرا اولیای الهی حلقه اتصال بین انسان و خداوند متعال هستند و به واسطه حضور و وجود آنان است که تمام عنایات خداوند به ما می‌رسد.

وی الگوی جامعه به‌هم‌پیوسته را جامعه ولایی معرفی کرد و گفت: این جامعه در اندیشه شیعه و اسلامی و نه جامعه مدنی و توده‌ای وجود دارد. تمام اهمیت و امتیازی که جامعه اسلامی ما دارد به دلیل وابستگی و دلدادگی به اهل‌بیت (علیه‌السلام) و عزیزان پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha