دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ستاد اقامه نماز

حوزه/ مدیرکل ستاد اقامه نماز استان همدان با اشاره به کمبود روحانی در استان همدان اظهار کرد: به دلیل کمبود تعداد ائمه جماعت در مدارس طی سال گذشته مقرر شد ۱۶۰ ائمه جماعات ادارات طی دو یا سه روز در هفته به مدارس اعزام شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی حسنی حلم، مدیرکل ستاد اقامه نماز استان همدان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه مأموریت ستاد اقامه نماز بسط، گسترش و تعمیق بخشی به فریضه نماز است، افزود: طبق آیات الهی کسانی که در جامعه متمکن هستند وظیفه دارند برای اقامه نماز تلاش کنند، البته اقامه نماز صرفا خواندن نماز نیست بلکه تلاش برای برپایی نماز در جامعه است.

وی تأکید کرد: اگر به دنبال این هستیم که جامعه‌ای عاری از فساد، اخلاق‌مدار، خدامحور و پویا داشته باشیم پایه آن توجه نظری اعتقادی و عملی به نماز است، گرچه به تعبیر قرآن کریم این کار ممکن است سخت باشد و «وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَی الْخَاشِعِینَ که نماز (با حضور قلب) امری بسیار بزرگ و دشوار است مگر بر خداپرستان فروتن.» (بقره / آیه ۴۵).

حسنی حلم با تأکید بر اینکه در راستای ترویج فرهنگ نماز وظایفی از جمله آموزش، توسعه فرهنگ نماز و نظارت و ارزیابی دستگاه‌های اجرایی بر عهده ستاد اقامه نماز است، افزود: این ستاد در همین راستا، فعالیت‌های آموزشی خود را در حوزه آموزش و پرورش برای مدیران متوسطه اول و دوم، ائمه جماعات مدارس، دبیران پایه هشتم پسران، معلمان پایه سوم دختران، معاونین پرورشی مدارس، با حضور اساتیدی از مرکز تخصصی قم دوره‌های آموزشی انجام داد.

وی هم‌چنین به برگزاری دوره‌های آموزشی برای دستگاه‌هایی همچون مرکز فنی و حرفه‌ای، اداره امور زندان‌ها، اداره میراث فرهنگی، اداره کل راهداری و حمل و نقل اشاره کردوگفت: همچنین دوره‌های آموزشی ویژه مدیران، معاونان، کارکنان و خانواده‌های کارکنان نیز برگزار شد.

اجرای طرح سلامت معنوی در بیمارستان ها
مدیرکل ستاد اقامه نماز استان همدان از برگزاری طرح آموزش نماز با عنوان «سلامت معنوی» در سال گذشته خبر داد و گفت: این طرح ویژه کادر درمان از جمله پرستاران، سرپرستاران و بهیاران با حضور ۱۲۰ نفر در بیمارستان‌ها برگزار شد.

وی تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان دوره‌های آموزشی ویژه ۱۷۰ دانشجو و ۱۶ استاد برگزار شد، همچنین به اجلاسیه نماز برای آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان نیز اشاره کرد وگفت این برنامه از جمله برنامه‌های برگزار شده طی سال گذشته بود.

حسنی حلم به برنامه‌های اجرایی در زمینه نظارت و ارزیابی این ستاد اشاره کرد و گفت: تشکیل شورای اقامه نماز در استان به ریاست استاندار و در شهرستان‌ها با ریاست فرمانداری، تشکیل کارگروه نمازخانه‌های راه‌های مواصلاتی، برگزاری نشست‌های فصلی دبیران اقامه نماز در دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان، نشست فصلی ائمه جماعات استانی و شهرستانی، تجلیل از فعالان نماز در اقشار مختلف که از ۷۵ فعال عرصه نماز ازجمله پارکبانان، شاعر، معلم، مداح، راننده تاکسی و ... تجلیل شد و هم‌چنین برگزاری اجلاسیه استانی از جمله برنامه‌های اجرایی بود.

تعداد مبلغین کفاف حضور در مدارس را نمی‌دهد
مدیرکل ستاد اقامه نماز استان همدان، با اشاره به کمبود روحانی در استان همدان اظهار کرد: به دلیل کمبود تعداد ائمه جماعت در مدارس طی سال گذشته مقرر شد ۱۶۰ ائمه جماعات ادارات طی دو یا سه روز در هفته به مدارس اعزام شوند. در این راستا متأسفانه استان با کمبود مُبلغ مواجه است، بیش از دو هزار مدرسه در استان وجود دارد علاوه بر مساجد و ادارات که در آنها نماز جماعت برگزار می‌شود تعداد مبلغین ما در استان کفاف حضور در تمام مدارس را نمی‌دهد.

اجرای طرح «پیوند مدرسه، مسجد و خانه»
حسنی حلم از اجرای طرح «پیوند مدرسه، مسجد و خانه» در سال گذشته خبر داد و گفت: این طرح به مدارسی که جنب مساجد قرار دارند اشاره دارد که دانش آموزان هفته‌ای یک بار یا دو هفته یک بار برای حضور در نماز جماعت مسجد نزدیک مدرسه حاضر می‌شوند.

وی همچنین از برگزاری دوره آموزشی نماز ویژه رانندگان اتوبوس‌های بین راهی خبر دادوگفت این برنامه همه ساله برگزار می‌شود.

برگزاری طرح یاران موعود در ۴۰ مدرسه استان
مدیرکل ستاد اقامه نماز استان همدان، آموزش را یکی از مسائل مهم ستاد اقامه نماز و بنیاد مهدویت دانست و تأکید کرد: به منظور تعالی جامعه و بازسازی رفتار جامعه لازم است که بصیرت در اولویت قرار بگیرد؛ در همین راستا در سال جاری در حوزه مهدویت طرح «یاران موعود» در ۴۰ مدرسه، طرح «موعود دانشجویی» در دانشگاه‌های استان با محوریت دانشگاه فرهنگیان، ۲۰ پویش با رویکرد مهدوی، ۱۵۰ نشست مهدوی، ۴۰ دوره مقدماتی در دستگاه‌های اجرایی، فعالیت ۸۰ محله در قالب سه‌شنبه‌های مهدوی، ۲ دوره مسابقه کتابخوانی مهدوی برگزار خواهد شد.

وی از تعیین متولی کار نماز در روستاها خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که امسال در کلیه روستاها شورای نماز با همکاری دستگاه‌های مرتبط ایجاد شود تا متولی کار نماز در روستاها مشخص شود.

حسنی حلم همچنین با تدکید بر اجرای برنامه‌های فرهنگی آموزشی ستاد، اظهار کرد: در این راستا نشست‌های هم‌اندیشی شیوه‌های جذب جوانان و نوجوانان به نماز به ویژه نخبگان، گفتمان‌های نقد و تبیین نماز ویژه مراکز آموزش عالی، نشست با موضوع تبیین نماز ویژه والدین دانش آموزان، آموزش همگانی نماز برای بانوان خانه‌دار در محلات، پرسش و پاسخ در حوزه نماز در رسانه ملی، نشست هم اندیشی شیوه‌های فرهنگ سازی نماز در محیط کار برای کارگران کارخانه‌ها، آشنایی با شیوه‌های نماز در سفر برای اداره راهداری، مسابقه کتابخانه نماز ویژه رده سنی ۲۵ سال، جشنواره «فجر تا فجر» با موضوع نماز، آموزش عملی احکام نماز بیماران در مراکز درمانی ویژه پرستاران، سرپرستان و بهیاران از جمله برنامه‌های اجرایی در سال جاری است.

اجرای طرح مدرسه نمونه نمازی در مدارس استان
مدیرکل ستاد اقامه نماز استان همدان از برگزاری طرح «مدرسه نمونه نمازی» برای مدارس غیردولتی خبر داد و گفت: درست خوانی نماز برای تمام دانش آموزان نومکلف در همه مدارس، برگزاری دوره «یاوران نماز»، شیوه انس با نماز ویژه مهدکودک‌ها و کودکستان، اجرای طرح «مبین» برای مدیران جدید الانتصاب مدارس، شیوه‌های جذب نماز برای دختران و پسران نومکلف ویژه معلمان این دوره تحصیلی، آموزش شیوه‌های نماز برای خانواده‌ها، دوره آموزشی برای ائمه جماعات مدارس به منظور جذب دانش آموزان به نماز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha