دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
گل غلتان

حوزه / همزمان با جشن میلاد حضرت معصومه(س) دومین آیین سنتی معنوی گل غلتان در مرق کاشان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان همزمان با جشن میلاد حضرت معصومه(س)، دومین آیین سنتی معنوی گل غلتان در مجموعه فرهنگی اقامتی گنجینه نگین روستای مَرَق کاشان برگزار می‌شود.

فتح الهی دبیر دومین جشنواره گل غلتان نوزاد مرق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این جشنواره با برنامه‌های آیینی، سنتی و شاد روز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ برگزار خواهد شد و با توجه به تقارن این جشنواره با روز میلاد حضرت معصومه(س)، از گروه‌های طنز، سرود و مولودی خوانی دعوت شده تا لحظاتی شاد را برای مردم رقم بزنند.

وی افزود: بازدید از موزه اختصاصی تاریخ، فرهنگ و مردم شناسیِ این مجموعه، بازدید از مراسم گلاب‌گیری سنتی، اهداء هدیه به دختران خردسال باحجاب، گریم صورت نونهالان، کارگاه نقاشی خردسالان و عکاسی از نوزادان و خانواده‌ها از دیگر بخش‌های این جشنواره می‌باشد.

فتح الهی اظهار کرد: حدود ۵ غرفه عرضه محصولات سنتی، صنایع دستی و سوغات نیز در حاشیه جشنواره ایجاد می‌شود تا میهمانان با دست پر و خاطره‌ای خوش به دیار خود باز گردند.

دبیر دومین جشنواره گل غلتان نوزاد مرق، معرفی روستای گردشگری مَرَق و میراث فرهنگی آن را به عنوان یکی از اهداف برگزاری جشنواره دانست و تصریح کرد: با توجه به ثبت ۲۰ اردیبهشت به نام روز گل محمدی و گلاب در تقویم ملی کشور، جشنواره نیز در این ایام برگزار می‌شود.

شایان ذکر است جشنواره ملی و مذهبی گل‌غلتان یک آیین معنوی سنتی با بیش از یکصد سال سابقه است که در آن نوزادان کمتر از یکسال برای شادابی و طراوت، در اولین بهار زندگی میان گل‌های محمدی غلتانده می‌شوند تا جسم جانشان معطر، مطهر و متبرک شود، بنا به اعتقاد اهالی منطقه، این عمل تمام حساسیت‌های فصلی و بیماری‌های مربوط به فصل‌های بهار و تابستان را از نوزاد دور می‌کند و سبب حفظ طراوت و شادابی نوزادان می‌شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha