یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
شهید رئیسی

حوزه / دبیر شورای عالی جوانان گفت: سید ابراهیم رئیسی ساده و صمیمی بود اما این سادگی و صمیمیت انتخاب وی بود و نه از سر سادگی.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ۳۵۷‌امین شب خاطره با محوریت شهدای خدمت عصر روز گذشته سوم خرداد در حوزه هنری تهران برگزار شد. در ابتدای مراسم، فضه‌سادات حسینی گوینده خبر و مجری تلویزیون، گفت: شهادت حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی داغ و شوک بزرگی است که هیچ‌یک از ما حتی فکرش را هم نمی‌کردیم. انتظار ما از چنین تاریخی در ایران اسلامی برقراری رویدادهای دیگری بود و دو سال پیش رو را جور دیگری تصور می‌کردیم اما این حادثه همه تصوراتمان را بهم ریخت و با داغ رئیس جمهور عزیزمان بر دل‌هایمان وارد امتحان سختی شده‌ایم.

وی افزود: نمی‌خواستم در تهران بمانم و می‌خواستم راهی مشهد شوم اما دیروز که دوستان برای دعوت و حضور در این مراسم تماس گرفتند فکر کردم شاید رسالتم این باشد که از رئیس جمهور شهید، عزیز، مظلوم و مقتدرمان بگویم. سال‌هاست به واسطه تحصیل در دانشگاه امام صادق (ع) با خانواده سید ابراهیم رئیسی و علم‌الهدی آشنا هستم و طی ۸ یا ۹ سال اخیر هم این ارتباط نزدیکتر شده بود و من این روزها حس می‌کنم پدرم را از دست داده‌ام. نه فقط یک رئیس جمهور عزیز، محبوب، مردمی و خدمت‌گزار بلکه یک عزیز ملت، منتخبی که خدا انتخابش کرد و درگذشتش قلب‌های ما را جریحه‌دار کرد.

حسینی بیان کرد: هشتمین رئیس جمهور ما را در روز میلاد امام رضا(ع) آسمانی شد. کسی که همه افتخارش خادم‌الرضا بودن بود. در همه سال‌هایی که توفیق آشنایی با ایشان را داشتم، برایم ارتباط و عشق این خانواده عجیب بود. این روزها حال خانم علم‌الهدی اصلا خوب نیست لطفا برای سلامتی وی دعا کنید و از خداوند خواستار صبر برای وی و دختران ایشان باشید.

این گوینده خبر در ادامه به مصاحبه‌ای اشاره کرد که در آن سید ابراهیم رئیسی از دخترانش سخن گفته بود. تمام این رفتارها و ویژگی‌ها در یک رئیس جمهور، یک مقام سیاسی، یک فرد روحانی را شاید کم درک کرده باشیم.

در بخش دیگر این مراسم حجت‌الاسلام سعید فخرزاده گردآورنده کتاب «صبح شام» که شامل مجموعه خاطراتی از شهید حسین امیرعبداللهیان است به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ گفت: برای عملیات‌های اولیه که پیروزی‌های بزرگی نصیب ما شد، همه نیروهای با هم متحد شدند. در آغاز عملیات‌ها طریق‌القدس و فتح‌المبین بود و در پایان عملیات بیت‌المقدس که منجر به فتح خرمشهر شد. ارتش عراق در عملیات بیت‌المقدس امکانات تدافعی زیادی صرف کرده بود و بهترین کار تبلیغاتی را انجام داده بود اما پیروزی در این نبرد برای ما بسیار مهم و حیثیتی بود. قرار بود در سه مرحله نیروهای ما وارد خرمشهر شوند اما به دلیل مقاومت عراق تقریبا پایان مرحله سوم، نیروهای فرماندهی به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند خرمشهر را آزاد کنند ولی اتفاقی افتاد که نتیجه مبارزه را تغییر داد.

فخرزاده افزود: امیرعبداللهیان خاطرات خود را به توصیه شهید قاسم سلیمانی طی ۱۳ نشست در کتاب «صبح شام» بازگو کرد. سرتاسر صحبت‌های امیرعبداللهیان از افتخارات انقلاب اسلامی است و وی مطابق با شأن انقلابی مردم ایران عمل کرده است. جالب است بدانید که اطلاعات نشان می‌داد که داعش برای ناامن کردن و مبارزه با انقلاب اسلامی شکل گرفته بود. همچنین جز ایران، همه کشورهای دنیا و حتی نیروهای مسلح سوریه قانع شده بودند که باید بروند و بستر برای داعش فراهم کنند. در آن زمان کشورهای اروپایی آمدند و گفتند می‌خواهیم مسائل ایران را حل کنیم و برجام را مطرح کردند و قرار بود ما اصلا به این مسئله ورود نکنیم و فقط از وزارت خارجه؛ امیرعبداللهیان و حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نظامی در ماجرای سوریه زیر نظر مقام معظم رهبری مسئله را دنبال کنند که جزء به جزء تغییر معادله در کتاب «صبح شام» آمده است.

بابک خواجه‌پاشا کارگردان سینما که دیگر سخنران این مراسم بود، اظهار کرد: حال عجیبی دارم، منحصربه فرد است. ۳۵ سالم بود و پدرم ۵۵ ساله بود. پدرم دیابت داشت و دو پایش را قطع کرده بودیم، دیالیز می‌شد و حال خوشی نداشتیم. روزی برای دیالیز کردنش سوار ماشین شده بودیم که گفت «من شرمنده‌ام، نمی‌توانم به تو، مادرت و دیگر بچه‌ها رسیدگی کنم» در فکر بودم که خواهران و برادرانم را فردای آن روز جمع کنم تا به دست‌بوسی پدرم برویم و بگوییم که چیزی برایمان کم نگذاشته است اما پدرم از دیالیز باز نگشت و من در حسرت این پوزش از او ماندم. نمی‌دانم که چطور از رئیسی و امثال او که از سر سادگی، انسانیت و اخلاق نقدشان می‌کنیم حلالیت بگیریم و اینکه آیا مهلتی برای عذرخواهی داریم؟

این کارگردان سینما به شهادت شاعرانه و سینمایی‌ که خداوند برای سیدابراهیم رئیسی و همراهان وی رقم زد اشاره کرد و در ادامه به اثر حسن روح‌الامین پرداخت و تاکید کرد: قطعا شهدای خدمت خودشان شهادت را در نظر داشتند. سال گذشته برای ساخت فیلمم ماشین و همه زندگی‌ام را فروختم طوریکه خرج زن و بچه‌ام را هم نداشتم و نمی‌توانستم زندگی طبیعی داشته باشم. با توسل به حضرت زهرا (س)؛ یکی از ائمه را واسطه کردم و گفتم که شرمنده خانواده‌ام هستم. فردای آن روز فیلمنامه‌ای درباره «خادم‌الرضا» به دستم رسید و توانستم فیلم آن را بسازم. از امام رضا (ع) ممنون هستم که این اجازه را به من داد که برای خادمش فیلم بسازم.

وی درباره خاطره‌ای از شهید حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم خاطرنشان کرد: شهریور ۱۴۰۲ با تعدادی از سینماگران خدمت شهید آل‌هاشم بودیم و وی درباره کار هنری آوینی می‌گفت: «تاریخ سینمای ایران، لحظه شهادت مرتضی آوینی است. سینمای ما بعد او شأن می‌گیرد و شکل می‌گیرد. سینمای ایران مدیون نگرش انقلابی وی است و او باعث رشد سینمای اخلاقی و انسانی موجود در کشور است.»

خواجه‌پاشا خاطره دیگری از عیادت حجت‌الاسلام حسنی امام جمعه ارومیه در سال ۱۳۹۵ بازگو کرد و گفت: با هنرمندان خدمت وی رسیدیم. در حال بیرون آمدن از محضر وی بودیم که شهید سید محمدعلی آل‌هاشم با چندی از سرداران سپاه و استاندار وقت خدمت حجت‌الاسلام حسنی رسیدند. شهید آل‌هاشم در حالی که من و دوستان فاصله گرفته بودیم تا مبادا ما را ببینند، جلو آمدند و سلام کردند و دست ما را گرفتند و درون مراسم بردند. در میان صحبت‌ها، شهید آل‌هاشم نگاهی هم به ما می‌کرد تا نشان دهد که به ما هم حواسشان است. ایشان همه قشرها را می‌دیدند و خوب است که ما هم هنرمند، خانواده شهدا، خانواده کارگر را هم ببینیم. سید محمدعلی آل‌هاشم عاشق شعر بود و من به عشق وی چند بیت شعر سروده‌ام که به روحش تقدیم می‌کنم.

وحید یامین‌پور دبیر شورای عالی جوانان دولت شهید سید ابراهیم رئیسی، دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: سیدابراهیم رئیسی ساده و صمیمی بود اما این سادگی و صمیمیت انتخاب وی بود و نه از سر سادگی. بخاطر می‌آورم چند بار در جلسات به وی می‌گفتم که به فلان نکته اشاره کنید یا خوب است که فلان جمله را بگویید، اگر این جمله را بفرمایید دفاع از دولت و خودتان است و ما از آن تیتر در می‌آوریم اما سیدابراهیم رئیسی گوش می‌داد و می‌نوشت و بعد لبخند می‌زد و می‌گفت اهل این حرف‌ها نیستم.

وی ادامه داد: انتخاب سیدابراهیم رئیسی صداقت بود. مجتهد و فقهیدی که نیم قرن از ابتدای انقلاب اسلامی مسئولیت‌های بسیار مهمی داشته اما هیچ لکه‌ای در زندگی‌اش نداشت و دشمنانش هم نتوانستند چیزی بیابند. در طینت سیدابراهیم رئیسی و تربیت وی هیچ نمایشی وجود نداشت. ما کارمند او بودیم و از او آبرو گرفتیم و خدا از وی دفاع کرد و بهترین دفاع شهادت است. به گفته شهید آوینی پندار ما این است که ما مانده‌ایم و شهدا رفته‌اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده‌اند

عبدالحمید قدیریان در بخش دیگر سیصد پنجاه وهفتمین شب خاطره که مقارن با سالروز آزادسازی خرمشهر بود گفت: سوم خرداد است و می‌خواستم جمله معروف امام (ره) را درباره خرمشهر تکرار کنم، جمله‌ای که می‌توان سالی یکبار آن را تکرار و یاد کرد و برای آن استراتژی تعریف کرد.

وی در ادامه به اهمیت کارهایی که برای رضای خدا باشد و با توحید همراه شود، تاکید کرد و افزود: هر کدام از ما نسبت به جایگاهمان برداشتی از آیات خداوند داریم ولی فرهنگی که حضرت امام (ره) بر آن اصرار داشت این بود که در وقایع بزرگ خدا را پررنگ کنید. همه ما سه سال خاطره با سیدابراهیم رئیسی داریم و همه ما دورانی را گذرانده‌ایم که آمدن وی برایمان خیلی شیرین بوده است. با حضور وی خدا مسیر رشدی را در سختی برایمان قرار داد که چقدر آدم‌ها می‌توانند سیاسی باشند و چقدر از دید الهی سیاسی باشند و اینگونه جنس‌شان عوض می‌شود. اینکه سید ابراهیم رئیسی ساده نبود بلکه او زیرک بود و زیرکی‌اش زیرکی‌های شیعه و آل‌علی (ع) داشت. کسی که باور دارد همه چیز دست خدا است و نگاه توحیدی دارد تلاش می‌کند ولی برکتی که خدا می‌دهد برایش پررنگ است و این واژه زیرکانه‌ای است که جای تامل دارد.

وی ادامه داد: آنچه برایم پررنگ در رفتار سیدابراهیم رئیسی بود این بود که هر وقت مقام معظم رهبری صحبت می‌کردند، جناب رئیس جمهور با دقت سخنان ایشان را پیگیری می‌کرد چراکه فکر می‌کرد از مجرای رهبر می‌تواند خدا را راضی کند. من به عنوان دوست به سیاستمداران توصیه می‌کنم کمی به اطرافتان نگاه کنید و ببینید به کدام سمت می‌روید و چه چیز را برای رسیدن به اهداف خودتان له می‌کنید. عزت از آن خداست و خدا عزت می‌دهد.

در بخش پایانی این مراسم امیر داسارگر کارگردان و فیلمنامه‌نویس به خاطره‌ای از فیلمبرداری «منطقه پرواز ممنوع» در سال ۱۳۹۷ اشاره کرد که شهید آل‌هاشم برای دیدار و رفع مشکلات گروه تولید «منطقه پرواز ممنوع»، ۱۸۰ کیلومتر را تا جنگل‌های ارسباران پیموده بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha