شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024

باید به حدی از غنای علمی در جامعه خود دست یابیم که حداقل برای کسب علوم مورد نیاز در کشور، نیازی به فرستادن افراد به خارج از کشور نداشته باشیم.

 به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی، ظهر امروز در همایش اندیشه مطهر که در محل جامعة الزهرا(س) برگزار شد، در موضوعی با عنوان «راه های کسب بصیرت دینی»، اظهار داشت: اگر ما در علوم مورد نیاز در کشور خود کامل نباشیم، مجبوریم برای داشتن دانشمندان مربوط به علوم خاص، افرادی را به خارج از کشور بفرستیم.

وی افزود: بعضی از افراد که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند، در موقع بازگشت به مهره های دشمنان اسلام در خارج تبدیل می شوند، حال آن که خودشان نسبت به این موضوع بی اطلاع اند و فکر می کنند در راه اسلام اند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: نمی توان از افرادی که هیچ ارتباطی با دین و دیانت ندارند، معارف دینی را کسب کرد، چرا که آنان انسان را به بیراهه خواهند کشید.

وی با بیان این که معرفت دینی در اشخاص، گاهی عمیق و گاهی سطحی است، خاطرنشان کرد: تا شناخت از دین کامل نباشد، نمی توان قضاوت های درستی در رابطه با مسائل دینی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین محدثی گفت: همانطور که شناخت سطحی قرآن، می تواند انسان ها را به انحراف بکشاند، داشتن معرفت و شناخت سطحی از دین هم می تواند بسیار خطرناک باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که باید کسب معارف در عرصه دین به طور صحیح باشد، گفت: متأسفانه گاهی شناخت بعضی از اشخاص از دین ناصحیح و غلط است، که باعث می شود در نتیجه گیری‌ها دچار اشکال شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محدثی خاطرنشان کرد: برای کسب بصیرت واقعی در دین، باید شناخت دینی هر فردی وسیع، عمیق و صحیح باشد.

وی با بیان این که یکی از راه های رسیدن به بصیرت دینی، داشتن معیار است، گفت: اگر کسی معیار حق را در سردرگمی ها که در بعضی از فتنه ها به وجود می آید، باخود داشته باشد، هیچ گاه دچار سردرگمی نخواهد شد.

این محقق دینی افزود: باید حق بودن اشخاص را با داشتن معیار حق سنجید، نه این که حق با اشخاص سنجیده شود و باید توجه داشت کسانی مانند شهید مطهری که افکارشان را با حق تطبیق دادند، می توانند معیاری از حق بودن برای دیگران شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محدثی ادامه داد: بالاترین درجه افرادی که خود را با معیارهای حق تطبیق داده اند، ائمه اطهار(ع) اند، که البته درک این مسئله برای بسیاری از افراد مشکل است.

 این پژوهشگر دینی با بیان این که اگر در راه ائمه(ع) افراط و تفریط کنیم، به خطا رفته ایم، اظهار داشت: هرکس که تندتر از ائمه اطهار(ع) و یا کندتر از آنان عمل کند، به مقصد نهایی نخواهد رسید؛ باید توجه داشت کسانی به سرانجام نیک خواهند رسید که همگام و همراه با ائمه اطهار(ع) باشند.

 

 

 

 

 

 

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha